”Kilometerskatt på Järnväg” Fördubblade banavgifter 2010-2014

Höjd kilometerskatt på järnhjul eller rättare sagt järnväg har regeringen infört. I den nationella planen för infrastruktur så fördubblas banavgifterna fram till 2014, vilket innebär att tågens konkurrenskraft försämras mot andra trafikslag. De här avgifterna måste tågoperatörerna självklart kompensera sig för vilket gör att bilen kommer i en bättre dager då priserna inte ökat där.

Det verkar inte så klokt om vi ska jobba för ett långsiktigt hållbart samhälle och minska utsläppen av koldioxid.
Jag tycker den här frågan helt har kommit bort i den politiska debatten i den här valrörelsen gentemot den kilometerskatt som drabbar bilåkandet. Det är verkligen tråkigt att när vi nu äntligen får en järnväg till Umeå som är modern så ska samtidigt avgifterna öka med 100%.
 

3 kommentarer

  1. Mats

    Lennart kan liknas vid en stadig trästam i komunen. De övriga politikerna är som smÅGRENar, de knäcks lätt när det blåser till storm..

    Men smÅGRENar behövs i trädet, eftersom de är unika och bidrar till att hela trädet kan växa.

    Skulle en smÅGREN försöka bära upp trädet i komunen så skulle trädet rasa samman av sin tyngd.

    Därav så lät vår skapare oss förstå, att allt har en mening.
    Trädet med sin trygga stam, kan bära smÅGRENarna och låta dem växa.

    SmÅGRENar kan bära frukt… men skördar man dem för tidigt så smakar de surt.
    Så låt dem mogna…

    Trädgårdsmästar i Sävar
    Anm

  2. Mr Cool

    ”Billiga” transporter medelst järnväg när det gäller person såväl som gods bygger på SUBVENTIONER likt det nu Svensson tvingas betala för att förhärliga vindkraften medelst s.k. elcertifikat. Andemeningen är densamma d.v.s. miljöflum och eftersom Sverige som NATION står för c:a 1% av världen koldioxidutsläpp så inser alla det löjliga i att åsamka Svensson onödiga kostnader i den fåfänga tron att vi räddar vår planet med Botniabanan. Jag vill INTE åka tåg till Umeå för när jag kliver av tåget så behöver jag min bil. Men vänstern vill TVINGA oss in i beteenden som är besvärliga och bara kostar.

  3. dave

    Sveriges koldioxidutsläpp står för hela 0.3% av världens utsläpp, vad sjutton hjälper det att vi försöker minska våra utsläpp? Det är bättre att satsa pengarna där de stora problemen finns. Kina bygger två kolkraftverk i veckan, vart bör man satsa pengarna? Inte fasen är det i Sverige!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.