alliansen satsar inte på järnväg

 

I en blogg igår tog jag upp att jag tycker alliansen är fientligt inställd till tågtrafik och det vidhåller jag. Det finns mycket man kan säga om transportpolitiken. Det är märkligt att alliansen inte står för den politik de för
Alliansen har inte ett enda nytt järnvägsbygge i den plan som de fattade beslut om i våras för de kommande tolv åren, dessutom försöker de ta åt sig en del av äran av att vi nu invigt Botniabanan, vilket är fel
Alla större järnvägsprojekt som fanns i långtidsplanen som regeringen tog hade den socialdemokratiska regeringen lagt dit tidigare. Dessutom tog man bort den första etappen av Norrbotniabanan på 3 miljarder som fanns i planen 2004-2014.
Sanningen är att man tog bort de pengar som fanns om Norrbotniabanan och Maud Olofsson hon försöker ge sken av att hon vill ha Norrbotniabanan. Sanningen är att moderaterna inte vill satsa på järnväg, vi vet hur de gick emot Botniabanan och vi är många som hört gamle moderatledaren Ulf Adelsson dumlägga den satsningen, men som styrelseordförande är han nu med att SJ trafikerar järnvägen
Maud berömmer sig om att deras pengar är "verkliga" pengar till skillnad från den förra regeringens, men det har hon inget budgetmässigt fog för. Även den nuvarande regeringens tolvårsplan är i form av en inriktning. Pengarna kommer först när det tröskas igenom den årliga statsbudgeten, där är det ingen som helst skillnad mot tidigare.
Och med tanke på att deras budgetutrymme blir kringskuret av skattesänkningar kan man ju fundera över varför chansen skulle vara större att pengarna räcker för dem.
Och jag avslutar med att jag tycker den straffskatt de lagt på järnvägen där man fördubblat banavgifterna är den tydliga signalen att man inte vill ha en konkurrenskraftig järnvägstrafik

En kommentar

  1. Mr Cool

    Lennart, du verkar redan avsiktligt ha ”glömt” den MILJARD som Svenska skattebetalare fick skjuta till i ett misskött SJ där ledningen var politiskt tillsatt av sossarna. Innan du ens har en ANING om att Botniabanan kan uppvisa lönsamhet så vill du satsa på mera järnvägar. Järnvägen har för er blivit någon sorts AMS-jobb bara för att folk ska ha något att göra och då givetvis för skattepengar. Järvägen är och förblir det DYRASTE transportmedlet. Nästa gång du kommer till Arlanda så ta TÅGET in till stan och sedan BUSSEN tillbaka till Arlanda och jämför sedan priserna.
    Tåget är klart DYRAST.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.