Vilka bilar är bäst för luftkvaliten i Umeå….

Vilka bilar är bäst för luftkvaliten i Umeå. Vi har en luftkvalitetsnorm som vi måste uppnå. Vi vet att det viktigaste är på gång och det är byggt färdigt kanske 2016/17 och det är ringledssystemet där västra länken saknas.

E4 och E12 har flyttats och nu gäller det bara att främst lastbilarna köra på de nya vägsträckorna då de svarar för hälften av föroreningarna. Det kan här bli stopp för genomfartstrafik för lastbilar. Personbilar måste också ut på ringen genom olika åtgärder och parkeringar ska ses över och arbetsplatsparkeringar ska utanför statskärnan

Vilka bilar är då bäst för miljön och det är självklart elbilar och laddhybrider och elbussar. Förbränningsmotorer är alltså en stor bov. Jag köpte själv en miljöklassad disel som är skattebefriad i fem år men diselbilar är sämst för luftkvaliten då de ger mycket kväveoxid som är det stora problemet för Umeås luft. Den har dock bra partikelfilter

Hur mycket bilarna drar har självklart stor betydelse och därför är tex etanol inte så bra som man tror trots att det är ett förnyelsebart bränsle drar bilarna mer bränsle och ger påverkan på luftkvaliten.

Etanol, biodiesel och biogas också är bra, men nämligen ur ett annat miljöperspektiv, nämligen att minska utsläppen av fossil koldioxid och att de är förnyelsebara bränslen.

Mindre stopp och jämna trafikflöden är också bra men man ska även köra på ett riktigt sätt så kallad eco driving. Andra åtgärder som förutom reglerad trafik och mindre arbetsplats parkeringar är bra cykelvägar och miljövänlig kollektivtrafik och även parkeringsavgifter är saker som kommer att bli ett måste om centrum ska utvecklas. Gratis parkering för de bilar som klassas som miljöbilar förutom elbilar och elhybrider är helt fel och ger fel signaler.

12 kommentarer

  1. Maria Hansson

    Jag tycker att Umeå kommun ska göra en utvärdering av vad det skulle kosta att avgiftsbefria kollektivtrafiken för att stimulera ett minskat bilkörande i centrala Umeå.

    Om det stora målet är att nå luftkvalitetsnormen, bör det kanske få kosta en slant?

  2. Anonym

    Ni borde först och främst se till att lokalbussarna håller en bra kvalitet. Bussarna är ofta smutsiga och alldeles för dyra. För mig kostar en biljett 13 kronor och man hinner oftast inte åka tillbaka på övergången även om man ska göra någonting fort (tex handla). Och därför är det mycket smidigare att betala 26 kronor till en parkeringsbiljett än smutsiga och osmidiga bussar.

  3. Rex

    Hur planerar kommunen för detta att arbetsplatsparkeringar skall utlokaliseras utan för stadskärnan? Hur kommer lokaltrafiken att fungera till dessa platser? Eller har man tänkt strunta i det? Att tro att folk skall gå eller cykla från dessa platser kommer aldrig att funka. Jag förutsätter att man som första steg i en strävan att göra detta börjar med att flytta ut kommunens parkering.

  4. Lennart Holmlund

    Svar till Maria Hansson (2012-10-17 13:19)
    Det vet man av erfarenhet från andra ställen. Det blir dubbelt så dyr kollektivtrafik. De flesta som åker kommer från de som cyklar och ytterst få från bilister. Samtidigt minskar inte det totala bilåkandet för det tror att vid gratis kollektivtrafik använd de pengarna till att köra bil

  5. Lennart Holmlund

    Svar till Anonym (2012-10-17 13:21)
    För det första är du en mycket feg person som inte törs tala om vem du är och stå för dina åsikter men 13 kr är ju ingenting i kostnader om du köper enkel biljett. Du kan ju välja att köpa kort.
    Du parkerar inte länge för 13 kr och så har du dessutom kostnader för bilen, skatt försäkring, bensin och en bil kostar dessutom mycket pengar. Har du inte bil så åker du billigare än de flesta om det kostar 13 kr

  6. Lennart Holmlund

    Svar till Rex (2012-10-17 17:26)
    Det finns olika modeller man kan använda, park and bike heter ett system där det finns cyklar så att man tar sig in. Det kan också vara så kallade skyttelbussar som går in genom centrum en liten bit utanför fyrkanten. Det märkliga är att parkeringarna är mycket subventionerade utifrån vad de kostar och det är lagt på hyran i stället för inget är gratis

  7. Tex

    Tja jag tycker inte direkt att Q-park subventionerar min parkering, 575 kr i månaden. Men jag bor utanför stan utanför lokalbussarna så det finns inte så många andra alternativ. Sen tror jag många är beroende av bilen lätt till hands eftersom det skall hämtas och lämnas på dagis. Har för mig att jag läst att minskningen av parkeringar för arbetsplatser är även för att främja handeln i centrum ?

  8. Anonym (inlägg 2)

    Nu var det inte att bussarna är dyrare än bilen som var min poäng. Jag vet att det är dyrare med bil, så du svarade helt enkelt på en annan sak än vad jag menade. Poängen var att man inte vill ta bussen eftersom man inte vill betala för att åka med lokalbussarna i Umeå, eftersom dom inte håller bra kvalitet. Till exempel är bussarna ofta smutsiga.

    Pengarna i sig är väldigt lite, men samtidigt så förväntar man sig bra kvalitet på det man spenderar pengar på. Personligen skulle jag hellre se dyrare priser och rena bussar än nuvarande pris och kvalitet.

    Det är bra att bussarna går oftare idag än för 2-3 år sedan, så det går framåt. Men ni borde försöka lösa smutsigheten på bussarna. Jag vet inte någonting om lokalbussarnas motorer men jag upplever att en del lokalbussar låter fruktansvärt mycket mer än vad andra bussar gör (till exempel långfärdsbussar).

    Och för övrigt var det onödigt att kommentera min vilja att vara anonym. Det kan finns orsaker till varför folk vill vara anonym, mer än att man inte står för sina åsikter. Och för övrigt skulle du kunnat ignorera kommentaren.

  9. Lennart Holmlund

    Svar till Anonym (inlägg 2) (2012-10-17 19:18)
    Om du velat att jag skulle ignoerat kommentaren skulle du inte skrivit det i bloggen. Men skit i det för egentligen delar jag din uppfattning att det är billigt att åka kollektivt och nu kan jag inte vad vi krävt för att bussarna ska vara städade och attraktiva men jag kan förstå att de inte hinner städa mycket på ändhållplatserna.

    Jag tillhör ju de som tycker att de som skitar ner och gör det obekvämt ska vara ansvariga för detta även ekonomiskt, men det finns ett problem och det är att man tycker det kränker den personliga integriteten om man har övervakning i bussarna så att man ser vilka som förstör bekvämligheten för andra ressenärer.

  10. Lennart Holmlund

    Svar till Tex (2012-10-17 19:05)
    Inte parkeringsbolaget utan det är fastighetsägaren som troligen satt bort detta på entrepenad. En vanlig parkeringsplats i carport kanske kostar runt 150 000 att ställa i ordning och en plats i ett underjordisk garage minst 500 000 då blir det dyrt den första runt 500 kr i månaden och den andra 2000 i månaden och självklart kommer det på hyran någon stans, endera hos arbetsgivaren eller hos dig själv. Jag betalar där jag bor nästan 600 kr för en carport och så lite jag nyttjar bilen så skulle jag helst hyra en skyddad parkeringsplats lite utanför centrum och om vi inte hade dessa krav på parkeringar skulle hyrorna minska

  11. Rex

    Detta är citat från dig: ”Så enkelt är det. Inga detaljplaner eller bygglov med parkeringar för arbetsplatser kommer att tillåtas och det gäller att så snabbt som möjligt omvandla de arbetsplatsparkeringar som finns till besöksparkeringar.

    De näringar som finns i centrum måste om de ska överleva ha kunder och det är just för kundens  skull kundparkeringar behövs och de boende behöver även parkeringar”

    Först och främst hur kan man tro att de som ska besöka centrum för att handla inte bidrar till ökade luftföroreningar. Kommer de allihop med elbilar? Sedan så är de som jobbar i centrum faktiskt även kunder, som handlar och gör andra inköp i och med att de jobbar i stan. Jag tycker kommunen talar mot sig själv.

  12. Erik

    Några reflektioner. Det är ju grymt synd att det inte finns finansiärer så att Hybricon kan satsa fullt ut med start på Ultrabussarna här i Umeå.vilken reklam för Umeå det skulle vara! Ett sånt lokalt revolutionerande och europeiskt prisat teknikföretag ska stödjas!!! Hur mycket pengar, eller kan kommunen överhuvudtaget, gå in med pengar i ett sånt projekt Lennart? Söka Eu-stödpengar till Hybriconprojektet med ett bra motiv att åtgärda den usla luftkvalitén i Umeå, har det gjorts?

    I övrigt vet jag inte om ostädade bussar medfört färre resenärer. Tillförlitlighet, turtäthet, pris kontra kostnad köra egen bil bör ju vara faktorer som avgör. Bussarnas buller måste dock göras något åt, men då är anledningen för boende runt busstråken. Laddhybridbussar är lösningen…
    Är själv cyklist och vill berömma kommunen för hur min cykelväg (I20-skogen) underhålls för oss cyklister.
    Ytterligare en sak, cykelväg till Holmsund, varför finns inte det? Det finns till Sävar men inte till Holmsund, känns märkligt och oförsvarbart. Har kollegor från Holmsund som sannolikt skulle cykla betydligt mer om cykelväg fanns.Varken belysning eller cykelväg och kraftigt trafikerad i rusningstid- inte cykelvänligt direkt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.