Vi har inte en fungerande järnväg. Det har bevisats ett flertal gånger

Vi har inte en fungerande järnväg. Vintern med alla dess dess stopp för tågen där ev folk får åka buss visar på att järnvägstransporterna inte fungerar. Självklart är det inte bara en sak som järnvägen orsakakar som man kör på utan även de fordon som man trafikerar med.

I helgen spårade ett godståg ur på norrgående stambana och då blir det stopp för godstransporterna men även persontrafiken söder och norrut. Gods har inga alternativ att åka för där är det snart också regler som gör det för dyrt att skicka godset på fartyg på grund av det så kallade svaveldirektivet som chockhöjer transportkostnaderna för Norrland och Sverige men inte för andra länder som gör att jobben och därmed välfärden hotas. Några godståg har kunnat gå på Inlandsbanan men det räcker inte utan stambanan behöver ett dubbelspår som heter Norrbotniabanan

Det här som hände senast visar på att Norrbottniabanan behövs om industrin som ger oss välfärden och jobben ska finnas kvar och oavsett vad man säger har basindustrin och exporten mycket stor betydelse. Vi kan inte bara servera varandra olika typer av tjänster

Dessutom behövs ett fungerande järnvägssystem från norr till söder och det finns så kallade flaskhalsar som också måste bort och det arbetet skulle redan ha påbörjats. Så stora investeringar som behövs i järnvägssystemet går inte att klara med nuvarande system om årliga budgetanslag utan här måste lånefinansiering till gärna som man gjorde beträffande Botniabanan.

Även på det här området måste man komma till skott fortare och ta bort en del regler som bara fördyrar projekten där räddningstunnlar är ett exempel. I det fallet håller jag med de som säger att ett tåg ska inte kunna stanna i en tunnel utan alltid köra igenom för är olyckan framme vid tex en brand har räddningstunnlar ingen hjälp att fylla och händer en urspårning som nu på stambanan får man arbeta från båda hållen.

Vi hittar på sådana fördyringar att vi inte har råd och även här kostar alla dessa överklagningar enorma summor som skattebetalarna eller transportörerna och ytterst kunderna får betala. Det gäller att ha råd att köra på järnvägen

En kommentar

  1. Nisse

    Hej Lennart! Järnväg har blit ett nytt mantra för att lösa alla problem. Tyvärr, är järnvägssatsningar otroligt kostsamma för oss skattebetalare och jag anser att de som har nytta av transportlösningen, själva ska betala mer! Sen, saknar jag någon form av utvärdering av tidigare järnvägssatsningar, innan lobbyister kräver mer av samma, exempelvis för inlandsbana eller norrbotniabana. Det är säkert mer samhällsekonomiskt att, för lägre kostnad, satsa på våra vägar. Jag undrar var proselyterna för botniabanan, Stellan L m fl, finns i debatten nu?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.