Inte en ny väg/järnvägsstump i länet till 2025

Inte en ny väg/järnvägsstump i länet till 2025. Så ser det ut i den nationella trafikplanen fram till 2025. Den innefattar 189 miljarder och för länets del är siffran ca 0,5 %. Det är pengar som ligger i gamla beslut främst ringledens färdigställande på 870 miljoner och knappt 129 miljoner på E4 i Bygdeå och 27 miljoner till färdigställande av resecentra som är kvar ända sedan 1997 från huvudavtalet om Botniabanan.

Så ligger det till med regeringens syn på infrastruktur i länet. Man har klagar på medlemsavgiften till EU där EU avsatt 11 miljarder för Norrbotniabanan. EU är bättre än regeringen på att se de transportbehov Sverige har än vad regeringen ser och det är framför allt för att EU vet om resurserna skogen och malmen som EU behöver. EU ser även betydelsen av Kvarkentrafiken där det satsat i fas 1. Vi får väl se om de återkommer i fas 2 men i planen finns det inte. Den länken som betalar sig omedelbart på något år när IKEA kommer hit och finnarna betalar mims på vad de handlar där. Helt enkelt en god affär

Det finns många andra projekt som inte finns i planen, E4, E12, E45 och tvärbanan för järnvägen samt den stora bristen på kapacitet mellan Umeå Ö och Umeå C. Umeå är det glömda länet och den fördelningen syns även mycket väl då vi har lite pengar på drift och underhåll av väg och järnvägar.

Man kan verkligen fråga sig vad de borgliga ledamöterna från länet hör beträffande infrastrukturen. Moderaterna som har Riedl i trafikutskottet har inte fått hem en krona i den nya planen. Han skyller i från sig att detta är Trafikverkets förslag men tro mig den här remissrundan är bara ett spel för galleriet och det blir knappast några förändringar. Det är ändå så att det är regeringen som styr de statliga verken och trafikverket är ett statligt organ som ska genomföra regeringens trafikpolitik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.