Rektorns roll är avgörande för skolresultaten

Rektors roll avgörande för skolresultaten

Skolresultaten sjunker samtidigt som skillnaderna mellan skolor ökar och föräldrarnas utbildningsbakgrund spelar en avgörande roll för hur det går för barnen i skolan. För att vända utvecklingen i skolan krävs en ny skolpolitik.

Ledarskapet i skolan är mycket viktigt. För att bidra till högre kunskapsresultat behöver rektorerna fokusera på sitt uppdrag som pedagogiska ledare. Det har tyvärr många rektorer idag inte tid till.

Socialdemokraterna har förnyat och utvecklat politiken vad gäller lärarna. Nu utvecklar vi också vår politik vad gäller rektorerna för att stärka det pedagogiska ledarskapet och vända utvecklingen i skolan. Vi presenterar idag rapporten Framtidens rektor – för höga resultat i en likvärdig skola med sju konkreta förslag:

1. Dela dagens rektorsuppdrag i två: rektor och intendent
2. Högre utbildningskrav för rektorer
3. Rektorsutbildning med fokus på pedagogiskt ledarskap
4. Kontinuerlig kompetensutveckling för rektorer
5. Mentorshandledning under första året som rektor
6. Möjliggör delat skolledarskap
7. Förskolechefer ska vara rektorer

En kommentar

  1. Gammelvargen

    Rektorns roll är att leda och fördela arbetet inom skolan samt ett övergripande ansvar för skolans verksamhet. En VD eller företags ledare har samma roll inom den privata sektorn. Med den skillnaden att en dålig företagsledare skapar en hög personalomsättning och företaget tappar kompetens och kunder. I förlängningen inträffar konkursen förr eller senare.
    Inom utbildningsväsendet kommer man i förlängningen tvingas återinföra makten till lärarna och inte som idag makten i händerna på eleverna. Om en lärare säger till en elev som inte sköter sig, så kan den som sitter bredvid kan klaga på läraren för att denne känner sig illa berörd av det som hänt och läraren får en tillrättavisning av ledning och får inte leda lektionerna ensam längre. Varför ska jag i egenskap av lärare lägga ned tid och energi under dessa arbetsförhållanden när jag mer eller mindre kan bli avtagen min undervisningsroll när jag tillrättavisar enskilda elever. I längden så måste man återinföra oinskränkt makt till Läraren när det gäller ordningen i lektionssalen med möjlighet till att avvisa enskilda elever som inte kan uppträda på ett moget sätt i lektionssalen. Dessutom bör gårdagens OBS klasser återinföras med tanke på att det ger en lugnare studiemiljö för alla inblandade parter. Färre elever ger läraren en möjlighet att se dessa elever som inte passar in i mallen. Är övertygad om att en återgång till lärarledda lektioner och genomgång av läxorna som det var förr i tiden, kommer att höja elevernas kunskaper eftersom alla elever ges möjlighet att följa med i studierna. Men frågan är om det kommer att genomföras då man har ett kortsiktigt ekonomiskt tänkande inom den Kommunala sfären. Det är nog dags att återföra dagens kommunala skola till staten med kommunen som en lokal administratör under en övergångsperiod. En satsning idag på enskilda elever ger en vinst i morgon för staten och samhället som helhet. Högre studiemotivation samt studieresultat. Dagens elever som kommer till Universitet och högskolor har för dåliga kunskaper inom matematik som exempel, vilket på verkar deras studieresultat negativt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.