Kommer Holmön att överleva framöver

Kommer Holmön att överleva framöver. Det tycker jag är en berättigad fråga. Jag skulle också kunna säga konflikternas Ö. Jag har varit med länge och påstår att så är det vilket kommer fram i gårdagens VK när det gäller vindkraften. Jag återkommer senare lite om den men utan åretruntboende kommer Holmön att dö ut när och om kommunikationerna försvinner, vilket jag är rädd för om den fasta befolkningen fortsätter att minska

Vi har från kommunen länge kämpat för en ny färja och det har slagits fast till slut att det är statens ansvar. Holmöborna har velat ha en större färja, trafikverket som är staten säger att behoven finns inte med befolkningsunderlaget. Jag lovar att det inte har varit den lättaste uppgiften under mina år. Staten tror inte att Holmön kommer att utvecklas med flera fastboenden och därför inte tyckt att det varit en statlig uppgift. Alla andra sommarstugeområden får stugägarna stå för vägarna vanligen i en vägförening som fått statliga bidrag.

Nu gäller det så vindkraften och Slitevinds ansökan om vindkraftspark där och en utredning pågår innan ansökan lämnas in. Vi är flera partier som inte tagit ställning ännu då utredningen ska visa i en MKB om det är möjligt eller inte. Länsstyrelsen är de som fattar beslut. Vi har fått rapporter om att det borde vara möjligt men det får vi väl se. I översiktsplanen är det ett utredningsområde

Däremot är inte jag alls förvånad över att V, C och Mp går emot. Jag vet inte om det är Per Hansson som lyckats övertyga Centern men det skulle inte förvåna. Har han fått råda har vi inte heller haft Botniabanan då det var den enda sträckningen som uppfyllde de krav som ställdes för att få en fungerande kärnväg vilket EU kommissionen sa och alla rättsinstanser. Däremot kostade alla överklagningar miljarder.

Intressant är att det är vindkraftsfanatikerna och som de i alla fall säger kämparna för förnyelsebar energi som bestämt sig för att säga nej trots att MKB inte är klar. Att lägga in ett veto utan sakargument bara för att man inte vill är ett hån både mot lagstiftningen och demokratin.

I dagen VK redovisas igen att en majoritet av Holmöborna är för och inte minst markägarna. Man måste ha förståelse för deras synpunkter för det är klart att 1,5 miljoner till bygdemedel per år skulle starta en utvecklingsprocess som kan ge nya fasta boenden som jag tror är en förutsättning för en färja och jag tycker Göran Burens synpunkter i VK låter kloka.

Även tidigare har ju det framkommit och jag tror även det var i VK att att det finns nog mycket i Fria Vindar som inte följer normala demokratiska spelregler

Från vår sida tar vi ställning när vi har fakta på bordet och är det miljömässigt rätt säger vi Ja och är det inte det blir det nej. Vi har stor tilltro till riktiga fågelexperter med kunskap som även sa att det gick bra även att dra Botniabanan där den nu ligger. I en politisk process är det viktigt med faktaunderlag och inte tyckande

13 kommentarer

  1. Johnny

    Några saker som borde beaktas: vindkraften går på förlust och den enda livlinan är att stöd betalas ut i form av cerifikat. Dessa pengar står vi alla för och vi skulle alltså indirekt stöda Holmön på detta sätt. Tycker inte du att det är märkligt då att för att få detta stöd så måste man uppföra förfulande verk som bevisligen iaf inte förbättrar miljön på plats o inte ger nån verklig vinst? Dvs bättre är ju att Umeå går in med mer riktade satsningar o samarbeten utan att behöva gå omvägen via vindkraftspengar (som egentligen inte existerar). Det är ju för elen energikällor ska byggas ut och inte för att kränga bidrag o stöd. Detta har ju blivit helt bakvänt. Behöver nån stöd så avväg stöd. Personligen tror jag på turism o besöker själv gärna Holmön o har tagit med mig besökare dit. En mkb är ingen bibel som säger exakt hur nåt är, utan naturvårdsverket kan ha fullgod information om skyddsbehovet utan mkb.

      • Johnny

        Nej jag utvecklade medvetet temat. Men det jag skrev är ju det som skulle hända i verkligheten. Inga synpunkter på det? Dvs att stöda Holmön via vindkraft är ju bara en omfördelning av de pengar vi betalar till en förlusttyngd bransch. Hur vettigt är det egentligen? En satsning skulle stöda vissa individer, men det finns ju inga klausuler om att dessa måste bo på ön. Byggdepengen är småpotatis i sammanhanget. Fattar inte att Umeå inte får till turismen bättre. Många vet tex inte att färjan är gratis!

        • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

          färjan kommer inte att vara gratis i framtiden. Det ska den bara vara för de som är åretruntboende på Ön. Det är innebörden i det regeringsbeslut som togs när det äntligen fastslogs att det är staten som har ansvaret för färjan. Arbetet med en ny färja pågår och avgifter är en del i finansieringen av detta. Vi måste ju följa den lagstiftning som finns när företag ska bygga eller vil bygga vindkraft. Länsstyrelsen beslutar

  2. Pingback: Holmön överlever med korrekta beslutsunderlag | Mattias Larsson (c)

  3. Lena Andersson

    Vore det inte bättre med en bro istället för en färja? Ställ kravet att en bro byggs för att bevilja tillstånd att bygga vindkraftverk!

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Men då tror jag att det finns en miljon vägar som kommer att gå före i prioriteringar. Dit bygger man inte en bro för 50 boende som kostar 10 miljarder minst. Men hur tänker du ?

  4. Lars Gidlöf

    Hej

    Eftersom jag i kommande kommunalval kommer rösta blankt , senast blev det på Vänstern , så kan man ju kommentera din blogg.

    För det första kommer det inte bli några fasta jobb på Holmön pga vindkraften, Vindkraftsboleagen kommer inte stationera några tekniker på ön, (om det nu finns någon som med familj ens vill sationera sig dr ute utan skola mm). Det är mycket billigare att ha de stationerade på fastlandet då det dels är mer lockande för att få tag i dessa tekniker med familj samt så kan de samordna underhållet med andra kraftverk mycket bättre.

    Sen är det ju lite löjligt att läsa din kommentar om färjan. Ja, det är en statlig väg, men vad är E 12:an då, och dess färja?
    Är inte en europaväg en statsangelägenhet och hur kan kommunen skicka pengar rakt i sjön i den färjan men sen inte i den som betjänar kommuninnevånarna? Om folk visste att Ni ger pengar till finska arbetstagare så skulle du nog få foten direkt vid nästa val, och ta med dig Anders Ågren. Hur mycket har Ni nu plöjt ner i Wasa Express, är väl närmare 60 miljoner, och ännu ingen vinst i siktet.

    Hur kommer det sig att Ni kan skänka pengar till Vasa Stad? Hur har ”kort tidslånet” till Wasa Line som Ni gav i våras betalats tillbaka? Hur ser garantierna ut för detta lån till ett utländskt bolag.

    Om du inte kan,eller vill svara på dessa frågor så kan du ju i alla fall hänvisa var jag, som skattebetalare, kan få reda på turerna i Er version av TV-serien ”Rederiet”

    Jag vet ju i alla fall ett kommunalt bolag som har en stor och dyr överbemanning och lekstuga med dyra leksaker,men jag tror inte de i den politiska styrelsen för detta bolag har någon som helst susning om hur verksamheten bedrivs.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Jag håller med om att E12 år en statlig väg och den enda Europaväg som inte har varit öppen året runt

  5. Dokumentläsaren

    Som ägare till skogs- och jordbruksmark på Holmön och som trogen S-röstare måste jag ändå kommentera kommunalrådets inlägg om Holmön. Om man räknar in den grupp som äger fastigheter och fritidshus på Holmön och som formellt inte är sk byamän och om man räknar Naturvårdsverket/Länsstyrelsen som markägare (som äger största delen av Holmöarna) är majoriteten klart emot vindkraft. Vindkraften kommer inte att generera arbetstillfällen och permanentboenden på Holmön. Trots att befolkningen minskar ökar antalet färjeresenärer. Det går att läsa på Holmöportalen och från Trafikverkets statistik. Runt 40.000 reser årligen. Nu kommer en bättre färja som rustas upp för att möta alla dagens säkerhetskrav kraven. Den har tidigare trafikerat Åbolands skärgård och Södra Kvarken som har en sjögång som liknar Norra Kvarkens. Färjan är inte beroende av vindkraftsbyggande. Kommunalrådet kritiserar också Per Hansson C för hans fågelintresse. När det gäller Holmöarna så är det inte Per Hansson som står för underlaget. Det är Slitevinds egen utredning och egna experter (som också går att läsa via Holmöprotalen) som visat att just det område där man vill ha vindkraftsverk är en häcknings- och fiskeplats för både fiskgjuse och havsörn. Bra att veta är att Vattenfall avstår från att bygga vindkraftverk vid Forsmark pga häckande havsörn och att Länsstyrelsen i Södermanland precis avslagit ett bygglov för vindkraft i tros pga häckande havsörn. I en aktuell blogg, den 10 mars 2014, har också August Thomasson, se http://augustthomasson.weebly.com/1/post/2014/03/ond-brd-dd.html, visat vad som händer när en havsörn trasas sönder av ett vindkraftverk. Som S-märkt skulle jag uppskatta om kommunalrådet läser på lite bättre innan han raljerar kring andra.
    so XD

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      När det gäller en ny eller ombyggd färja så är den inte på plats och enligt de uppgifter jag har är väl den tänkta inte ens lämpligt. det är Trafikverkets ansvar. Sedan är jag inte säker att det blir lika mycket resande när den kommer att avgiftsbeläggas. Enligt regeringens beslut ska den bara vara gratis för de åretrnboende som finns på ÖN.

      vi tar ställning för eller emot när alla utredningar är klara men det är länsstyrelsen som har esluanderätten. regeringen tog bort vindkraften ur den kommunala planeringen

  6. Undrande

    En klar majoritet av de personer som har Holmöanknytning är kraftigt emot detta projekt och det är inte humant av er (politiker) att låta denna process pågå år efter år. Det har skapat djupa sår!

    Om nu Slitevind vill exploatera i Västerbotten… varför gå på det mest skyddsvärda område vi har ?
    Det finns ingen logik här!

    Hur ser din egen inblandning ut i dessa planer ?

    /Undrande

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      vi följer den lagstiftning som finns för byggande av vindkraft och dden MKB som krävs är inte klar ännu vad jag vet. Då prövas om det är förenligt enligt miljöreglerna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.