Umeåborna de åker kollektivtrafik

Umeåborna de åker kollektivtrafik. Ytterligare en gång och för vilken gång i ordningen vet jag inte men det är all time high på antalet resande första kvartalet i år. I vår tätortstrafik så kallade Ultratrafiken var det 2,2 miljoner som reste en ökning med 20 000 jämfört med föregående år.

Det är mycket glädjande och bör innebära att det är attraktivt för kunderna till rätt pris men det är även bra för miljön. Ökningen skedde trots det fina vädret.

Tittar vi till länet så står Ultratrafiken för 55% av allt resande och 30 % av de totala intäkterna i länet. Landsbyggdstrafiken står för 6% av resandet och 10% av intäkterna totalt och summan är att resandet i Umeå står för 60 % av allt resande och 40 % av alla intäkter.

Det resande som sker inom Umeå kommun både tätortstrafiken och landsbygdstrafiken betalar Umeås skattebetalare enligt den modell vi har som innebär både att vi beställer den trafik vi vill ha och betalar för den. Vi har hyfsade intäkter på trafiken vilket gör att vi kan köra mera trafik med de pengar vi har avsatta till kollektivtrafik.

Däremot har vi svårt att acceptera den nya kostnadsutjämningen där vi fick betala 60 miljoner till andra län och kommuner främst Storstockholm.

SKL presenterade nyss en rapport om tillgängligheten till trafiken i hela Sverige där länets inte var bra. Däremot har vår stadstrafik Ultratrafiken alla bussar tillgängliga enligt de parametrar som används. Jag är både glad och stolt över det arbete och förbättringsarbete vi gjort med vår kollektivtrafik där vi nu är på väg in i ett system med El-bussar som ska lösa en del av våra problem med stadsmiljön. Om fler åker buss kan vi göra trafiken ännu bättre och det är billigt och bra för miljön

8 kommentarer

  1. Olle

    Kollektivåkandet var lågt från landsbygden, beror nog på att vi som bor utanför stan och pendlar inte kan åka buss på grund av arbetstiderna.
    Om vi i vår by skulle åka buss kommer vi 1,5 timme för sent om vi börjar kl 07 00 och hem 2 timmar senare på kvällen än med bil.
    Tror och vet att många skulle välja buss om det vore möjligt, anpassa linjerna så det går att åka kollektivt.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Jag men självklart blir det fler som åker ju fler som bor och att man kan har tätare mellan turerna som har visat sig viktigt. Men samtidigt är kollektivtrafik ett masstransportmedel och det finns som helst ekonomiskt möjlighet att köra mer där det är glest. Därför blir det nog så i framtiden att parkeringsplatser måste reserveras till de som har något alternativ. som sagt jag tror inte det går att anpassa dina önskemål som du beskriver det för det finns det inte pengar till

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det gör det säker men forskning har visat att det tar inte ner bilåkandet för då får bättre råd att köra bil och de som åker är främst det som går oxh cyklar, Det ger inga miljövinster och behövs mera bussar och det finns det inga pengar till

  2. Leif

    Folk har inte råd, tack Alliansen, och folk måste betala ockerpriserna för en tur med Ultra. Sänk priserna!

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Du Persson vet nog inte vad du pratar om. Det är billigt att åka kollektivtrafik, mycket billigare om du jämför med bilåkandet. skulle man sänka priserna så blir det mindre trafik. VArför ska just kollektivtrafiken vara gratis. Du köper en tjänst och har rätt att välja att köra bil om du vill eller gå och cykla. Det finns taxor inom många områden, förskolan, äldreomsorgen, elen och du kan ta nästan vad som helst. Maten får ma nbetala oavsett om man är rik eller fattig

  3. Daniel

    Är du som kommunalråd emot utjämningen mellan kommuner? Enligt tabell 1 i:

    http://www.scb.se/Statistik/OE/OE0115/2013A01P/Kommunalekonomisk%20utj%C3%A4mning%20f%C3%B6r%20kommuner%202013,%20prelimin%C3%A4rt%20utfall.pdf

    får samtliga kommuner i västerbotten totalt sett ett bidrag iom utjämningen. Slår man ut det blir det 8221 kr / invånare. Kollar man på storstockholm blir den siffran 1921 kr / invånare. Alltså lägre än både västerbotten som helhet eller enbart Umeå kommun.

    Att bara kolla på delar av en större bild och inte nämna att det i slutet istället blir ett bidrag på över 300 miljoner är lite missvisande.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      När det gäller kostandsutjämningen är Umeå den kommun i SVerige som betalar mest till den per innevånare. Så är det och vi betalar in mer än avd resten av länets kommuner får. Jag är inte emot kostandsutjämningen men tycketr att vissa poster i den har fle viktning för det är ofattbart att vi ska betala till kostandsutjämningens post kollektivtrafik nästan lika mycket som vår kollektivtrafik kostar och det är stor Stockholm som har mycket trafik som går över kommungränser som gör det. Inte minst Lorenx Anderssom som utredde kostandsutjämningen sa lltid att det är ett systemfel där vi ska betala Stod Stockholms lokaltrafik men det var ett måste för att få med hela landet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.