Tegsbron är som två krondiken

Tegsbron är som två krondiken. Man förundras över om arbetet är gjort på rätt sätt på högra körfältet om man åker söderut. Det är två djupa hjulspår som jag kallar krondike

Vi i Umeå ska i framtiden då västra länken är klar ta över den vägen och bygga om den till en lokalgata och hindra genomfartstrafiken för att klara miljökvalitetsnormen.

Det vore intressant att veta varför det är dessa djupa hjulspår som måste kosta massor med pengar att hålla efter. Det är dålig kvalité på körbanan så enkelt är det.

3 kommentarer

  1. @nders

    Eller så beror det på för mycket trafik i förhållande till vad vägen SKALL klara av.
    Kanske är dags att sista delen i länken RUNT Umeå blir byggd för att vägarna ska hålla?

  2. Sven Erik Vegholm

    Hej!

    Lennart, Ser att du har synpunkter på krondiken på Tegsbron. Nåja- du är inte ensam!
    Så här är det: Du har rätt , men ändå.

    * Det går lika mycket trafik södergående som norrgående, eller hur? Södergående fil är smal och då blir trafiken mer centrerad, dvs man kör i samma hjulspår och hjulspåret blir smalare.
    * I norrgående fil är trafikslitaget fördelat på fyra spår och dessutom i bredare spår. och då blir slitaget mindre än en fjärdedel just i hjulspåret jämfört med södergående.
    *Eftersom slitaget bildar spår så samlas vatten i spåret och då ökar slitaget avsevärt.
    *Dessutom är det så att hastigheten troligen är högre i södergående fil, och då ökar slitaget med kvadraten på hastighetsökningen.
    *Även lutningen dvs dränering av körbanan påverkar- av detta vet jag inget på denna bro.
    * Sammantaget ger detta ”krondiken” i södergående fil oavsett om kvaliteten / utförandet varit bra eller dåligt. Det är en fråga om tid.
    Men du har rätt! Beläggning av denna typ (Betong) är olämplig på broar, eftersom den är så otroligt svår att reparera, dessutom dyr.
    Om detta kan skrivas mycket- många parametrar ingår. Felaktiga tekniska lösningar/beslut skapar samhället stora kostnader, dock kan man nog inte säga så i detta fall.
    mvh/ SE Vegholm

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.