Någon, några motarbetar Kvarkentrafiken
Någon, några motarbetar Kvarkentrafiken. Jag ska här spekulera lite vad jag tror Det är min fulla övertygelse att så sker där man på alla sätt arbetar för att inte regeringarna i Sverige och Finland ska ge ett stöd så att trafiken blir kvar. Det är också ganska lätt att räkna ut vilka det kan vara. Det är självklar att det är de bolag som inte vill trafikera Kvarken utan tror att man lockar kunderna söderut och att det skulle vara en möjlig väg för de nyttoresor som går mellan Umeå och Vasa.
De bolagen har aldrig någonsin visat några intressen att lämna några anbud på detta sedan vi gick med i EU och de fick undantaget vi Åland att även i fortsättningen få sin subvention genom att fortsätta sälja taxfree på dessa linjer. Ett tydligt tecken på att de har velat få bort trafiken . Det är en årligt subvention som är större än vad som behövs i en medfinansiering av att bygga en ny färja som skulle ingå som en del i transportlänken.
Jag träffade ju någon av dessa aktörer vid tidpunkten före taxfree skulle upphöra inom EU. Vi var även till Bryssel för att övertyga om att taxfree behövdes över kvarken om länken skulle fortsätta. På lång sikt kommer nog en fast förbindelse utan subvention genom att folk köper alkohol och cigaretter. Däremot är det långt in i framtiden och en transportlänk med en färja är mycket mycket billigare än en fastförbindelse.
Jag är som sagt övertygad om att det är dessa krafter som med näbbar och klor försöker stoppa att staten ser till att Europaväg 12 ska vara öppen utan bro och att de tror att de i sin tur ska kunna erövra dessa kunder vilket är helt uteslutet. Godstransporterna tar den långa vägen över Haparanda som inte är speciellt miljövänliga och det är också troligt att de som utför transporterna kommer från vissa låglöneländer som trots allt fortfarande finns inom EU.
Visst gods är det inte otänkbart att bolagen själva transporterar över Kvarken till en högre kostnad. Det här lobbyarbetet har skett i tystnad men om man tänker till så finns det ingen annan anledning som gör att våra regeringar har varit så tveksamma och motiverat att man aldrig har gått in i färjor annat än inom landet men vi vet att Gotlandstrafiken är en dyr åtgärd som handlas. Subventionen har ju i stället gått en annan väg. Vi behöver en transportlänk över Kvarken. Allt behöver inte koncentreras och gå via Stockholmsområdet på svensk sida.
Senaste kommentarerna