Västerbotten har Sveriges sämsta vägar
Västerbotten har Sveriges sämsta vägar. Motormännen har gjort en granskning av 67 000 kilometer statliga vägar. Jag är inte ett dugg förvånad över detta och tog upp en vägstump i en blogg tidigare i veckan. Orsaken är att man får minst pengar per km väg till drift och underhåll.
Ansvaret ligger på trafikverket i Borlänge. Regeringen måste ta tag i detta. Den bästa vägstandarden finns i södra Sverige. De får mer pengar trots att de inte har den besvärliga vintern. I stället för att rusta upp vägarna sänker man hastigheten vilket är orimligt.
En dålig väg kan utgöras av mycket potthål och väldigt ojämn vägbana. Trafiksäkerhetsmässigt är riskerna störst om det regnat mycket. Det handlar även om slitage på fordonet, sämre avrinning och försvårad vinterväghållning, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Det är Motormännens så kallade vägombud som undersökt 6.700 mil, främst riks-, Europa- och större länsvägar. Totalt 70 mil av de här vägarna fick underkänt.Framför allt måste vägunderhållet skötas ordentligt och i tid. Skjuter man på det blir vägarna snabbt mycket sämre och det blir dyrare att laga vägarna, säger Erik Kjellin.
Sveriges sämsta länsvägar finns i Västerbotten och Norrbotten, de sämsta riksvägarna i Västernorrland och Jämtland, medan Västerbotten och Sörmland har de sämsta Europavägarna.
Kjellin säger vidare att det viktigaste är förstås att prioritera vägarna med mest trafik. Men när man nedprioriterar vägar i lands- och glesbygd orsakar det också geografisk segregation som är väldigt negativ. Bor man i ett område med befolkningsunderlag, ja då får man också leva med sämre vägar. Det är bara att hålla med vad motormännen sagt. Det är pengar som behövs och en rättvisare fördelning av pengarna
Senaste kommentarerna