Dagens blogg handlar om trafikvett

Dagens blogg handlar om trafikvett. Finns det egentligen något trafikvett? Ja det tycker jag man verkligen måste fråga sig. Det har kommit några nya regler som gjort att man på vissa övergångsställen har företräde även för cyklister men cyklisterna tycks tro att det gäller överallt vilket är fel. Det finns trafikmärken som talar om vad det gäller men det är nog dåligt med läsförståelsen. Men även om man har företräde kan man inte trampa på hur som helst. I ärlighetens namn verkar det också som om att flera av bilisterna tycks tro att cyklisterna har företräde och jag har varit med om när framförvarande bil mer eller mindre panikbromsat för att en cyklist kommit med full fatt mot ett övergångsställe.

Det är bara turen att det inte blir olyckor och påkörningar bakifrån kan ge mycket allvarliga nackskador. Jag förstår inte varför den nya regeln kom till, fast det kanske är för att stimulera folk att cykla till jobbet. I staden ökar antalet stopp för bilister mycket vilket gör att utsläppen från bilarna ger negativa effekter för miljön.

I tisdags var vi i stugan och jag var tvungen att köra till Bjurholm för att handla lite. Då var det nära att och tur att jag inte hamnade i ett olyckstillbud. Jag var på väg att hinna upp en bil med släpvagn och gjorde det då och då hände det att framförfarande bilist tvärbromsade för att jag skulle kunna köra förbi men det var vid en skarp kurva och att köra om var för mig otänkbart när jag inte såg om det kunde komma någon mötande bil.

Till stugan kör vi vägen över Yttersjön, Gräsmyr, Hörnsjö Nyåker fram till Långvattnet. När jag håller rätt hastighet i alla fall fram till Hörnsjö blir man fort upphunnen och omkörd. När man passerat Hörnsjö händer det inte lika ofta då det är färre bilar och vägen mellan Hörnsjö och Nyåker är för det mesta som en tvättbräda, en av Sveriges sämsta vägar. Där går det nog inte att köra för fort

Idag har dela av nationella planen presenterats med Norrbotniabanan som en stor investering. I onsdags antog vi den plan i Regionfullmäktige som vi även hade fastställt tidigare och hoppas att det finns pengar för den. Jag tycker trafikverket misshandlar västerbotten då vi får minst pengar till drift och underhåll av alla regioner per km väg. Där har vi orsaken för att våra mindre vägar ser ut som de gör de ligger i förfall.

2 kommentarer

  1. David

    Generellt finns det för många galna trafikregler för att folk ska kunna lära sig trafikvett.
    Högerregeln tycks vara ett okänt begrepp för många. Men det är också så att många naturliga huvudleder inte klassas som det utan man förväntas stanna för andra, vilket skapar osäkra situationer när fordon från höger inte törs köra utan tror att de måste lämna företräde. Eller tvekar och sedan vinkar fram en.
    Många gator skulle behöva klassas om som huvudleder för att trafiken skulle flyta på smidigare.

    Sedan har vi avarterna med cykelöverfarter och den sk. zebralagen som ger fotgängare företräde vid obevakade övergångsställen. Förr fick man lära sig att se sig för ordentligt innan man gick över vägen. Idag lär sig alla att de inte behöver titta (utan var och varannan stirrar ner i sin mobil och kliver bara rätt ut) klart att det leder till situationer liksom många cyklister som bara dundrar fram. Hade de hållit lagom fart hade man kunnat upptäcka dem, men nu är det många som bara dyker upp från ingenstans. Speciellt farligt under vinterhalvåret då de flesta cyklar tycks sakna både lysen och reflexer.

    För att trafiken ska flyta på så bra som möjligt borde det vara så att den med kortast stoppsträcka är den som måste lämna företräde för andra.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag har ingen annan uppfattning än du. Dessutom kan du efter några kilometer ha hastghetsdkyltar på 80,70,60,50,40 och till och med 30 och en del är det bara 100 meter mellan

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.