Jag är helt säker på att elbilar är framtiden och billigare att ha

Ebba Bush kan inte ett enda dugg om bilar inte minst elbilar. Hon gjorde något uttalande att de kostade en miljon kronor att köpa en elbil. Visst finns det elbilar som kostar en miljon men då handlar de om de som är dyrast. I de vanliga klasserna är inte prisskillnaderna så stora utan är i stort sett lika.

Det kan bli billigare att äga en elbil än en bensin- eller dieselbil, även om
elbilen är dyrare i inköp. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Studien har jämfört kostnader för inköp, service, skatter och drivmedel
Den som kör minst 1 500 mil per år
i minst tre år kan få lägre kostnader
för elbilen, enligt studien.

Forskaren Jens Hagman säger till Ekot
att det inte är säkert att elbil blir
billigare för alla, men att bonusreglerna och skatterna nu är mer gynnsamma än när han gjorde studien. Elbilen är mycket bättre för miljön och ett fordon som kan göra att inte att koldioxidutsläppen ökar. Jag för min del skulle gärna köpa en elbil men det finns inte möjlighet att ladda den. Jag har dock en Kia Nero hybrid som laddar medan jag kör men den tar inte mycket bränsle så jag kör billigt gentemot den typen av bilar jag haft

2 kommentarer

  1. Jörgen K

    Väldigt märkligt resonemang!

    Det finns ännu inte en elbil som ersätter en bil med dragkrok och sträcka i Norrland. Drygt 1.4 miljoner för en bil som kan dra 1500 kg med en verklig räckvidd på 25 mil vid -15 grader. Jo de finns någon enstaka…

    Pratar man om hybrider som går 4 mil på en laddning och därefter ska gå på traditionella drivmedel är miljöbelastningen betydligt högre totalt än för traditionella moderna fordon.

    En liten elbil för stadstrafik, kortare sträckor är väl uppenbarligen det sämsta miljöalternativet då över 90% av utförda mil kan sättas direkt i kollektivtrafiken. Varför ska bilen överhuvudtaget skattefinansieras inom förtätade städer?

    Köpa en begagnad liten elbil? Varför köper inte folk gamla mobiltelefoner? Ja just det, batterierna har tagit slut eller är alldeles för dyra att köpa nya, och ingen teknik finns att återvinna dem heller….. nu pratar vi riktig miljötänk…….Senaste rapporterna från USA säjer att batterierna i bilarna bör bytas i intervall 7-8 år då de tappat sin effekt och brandrisken ökar markant.

    Det finns många doktorsavhandlingar som endast uppfyller politiskt våta drömmar men saknar all form av verklighetsförankring.

    Jag kör med en bil som drar drygt en halvliter HVO100 miljöbränsle, kommer 125 mil på en tankning och får dra 1800Kg, ur totalt miljöhänseende finns det knappt på bordet en ersättare. Differensen i avgifter mot en elbil är en rent bidrag till de som redan har en riktigt fet plånbok, ska staten även fixa uttagen? Det är dags att vakna!

    Att vissa gjorde på sig av iver över etanolen visar med övertydlighet att någon lärdom erhölls inte. Vilken tur vi har en massa barnarbetare i Afrika och Kina som gör det möjligt för att vissa får skapa plakatpolitik av fantasier och lögner.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Men det finns redan nu elbilar som kan dra släpvagn och vi har bussar som kör en timme och som laddad på va 3 minuter. Laddstationer behövs det flera av

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.