De olagliga lastbilstransporterna från vår vägar måste bort och höj straffen ordentligt för brott mot cabotage reglerna

Det är otroligt illa att man inte får någon ordning med utländska lastbilar i Sverige. Det är inte så länge sedan EU antog ny regler för hur utländska lastbilar som kört hit gods och får Den nya definitionen av cabotage innebär i korthet att sådana transporter ska vara av tillfällig art. En utländsk transportör som utfört en internationell godstransport på väg får utföra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar stanna och ta på sig transporter. Det är djävligt dåligt att tex Postnord tar dessa företag som entrepenörer på jobb åt dem. Här måste polisen se till att reglerna följs annars hotas hela den Svenska åkeribranschen. Skulle inte förvåna om att straffskalan är för låg

Så här skriver Svt text idag om detta. Illegala transporter vanliga
Hundratals utländska lastbilar kör
varje dag illegala transporter i Sverige. SVT:s granskning visar att
stora bolag som Postnord och DHL har
anlitat transportörer som bötfällts.

-Vi stoppar stora aktörer varje vecka,
säger Farid Umeflod, gruppchef på
trafikpolisen i Helsingborg, till SVT.

De senaste åren har böter mot illegala
lastbilstransporter av utländska
åkerier ökat kraftigt. Enligt polisen
finns det även ett stort mörkertal.
Enligt experter pressar de illegala transporterna priserna. De ska även bidra till usla arbetsvillkor slut citat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.