Trafikverket klarar inte sina uppdrag trots att de själva gjort tidsplaner ytterligare förseningar upp till Dova.

Trafikverket får aldrig någonting klart enligt utsatt tid. Jag ska inte upprepa vad jag sagt om vägpaketet utan nu gäller det första etappen av Norrbotniabanan sträckan mellan Umeå C och Dova där vi bygger en ny godsterminal för järnvägen. Nu är vårt jobb klart till hösten men inga tåg kommer att gå dit på grund av att Trafikverket sölar med allt och inte gör rätt. Vi har byggt Dova Terminal efter den tidplan som skulle gälla för järnvägen dit och även den första planen ändrades och igår kom ett nytt besked på grund av att man inte klarar av att göra upphandlingen på ett riktigt sätt så att Tunneln genom berget blir klar i rätt tid.

Det har även varit andra problem där under resans gång. När det gäller tunneln där är då jag osäker på om berget är tillräckligt starkt hela vägen för att bygga ett dubbelspår genom det och att det håller om man drar i sär tunnelspåren. Varför jag säger så är att vi på INAB har en mycket rutinerad person som kan detta. Nu kostar den här förseningen stora pengar för bolaget Dova Terminal eftersom det ser ut att bli två år utan intäkter för oss.

Hur det slår för Umeå Energis stora satsning som ska till där vet jag inte. Nu är jag tveksam om att Dova Terminal eller kommunen ska stå för det mötesspår som ska byggas där. Tyvärr är det än en gång obegripligt att inte Trafikverket kan hålla de tidsplaner som man själva satt upp. Dessutom är det troligt att man gjort fel när det gäller sulfidjorden. Nu är det hög tid att staten ser över organisationen Trafikverket och ser till att man får en organisation som klarar av sitt uppdrag.

Vi ser även hur den västra länken och den bro som byggs där först skickades nästan ut i Ume älv. Tidsplanen som togs efter alla andra turer var att vägpaketet skulle varit klart 2014 men då var inte ens planeringen kvar.Under min tid i kommunen främst tiden från 1989 gjort att jag har svårt att lita på Trafikverket och jag vet att det är många andra kommunalråd som upplevt samma sak. När det gäller Byggande av Botniabanan bildades det ett bolag för att bygga den och vi i bolaget skaffade oss den kunskap som behövdes och upphandlingarna gick bra och de som byggde järnvägsbron över Umeälven var klar i stort sett på det klockslag som var bestämt. Nu säger man att Norrbotniabanan ska vara klar enligt den tidplan som är lagd men det tror inte jag ett enda dugg på

Så här ser en artikel ut i Dagens VK som handlar om de förseningar som uppstår på grund av tunnelbygget genom Ersmargsberget. Jag säger planeringsmiss

UMEÅ.
Ersmarkstunneln försenas med minst ett år

Norrbottniabanans tunnel genom Ersmarksberget kommer att försenas med minst ett år. En ny säkerhetsbedömning gör att Trafikverket måste ta ett steg tillbaka och göra en ny upphandling.
– Det är ett tråkigt besked att lämna, men det är det här vi måste göra, säger projektledare Erik Storvall vid Trafikverket.

Samarbetet med det spanska konsortiet som för ett år sedan fick i uppdrag att bygga tunneln ska avslutas – och entreprenaden kommer att läggas ut för upphandling – igen.
Det är en uppdaterad säkerhetsbedömning som har förändrat förutsättningen för tunneln genom Ersmarksberget.
Vad handlar det om?
– Det är säkerhetsbedömningen som gjorts för entreprenaden som har uppdaterats, som innebär förändringar i förutsättningarna för entreprenaden.

Vi behöver göra ett omtag och upphandla på nytt, säger Erik Storvall.
Gjordes det inte en säkerhetsbedömning vid förra upphandlingen, vad exakt är det som har förändrats?
– Säkerhetsskyddslagen tillåter inte mig att gå in på detaljer om processen. Säkerhetsbedömningen är uppdaterad och det innebär betydande förändringar.

VK har tidigare berättat om alla de olika förseningar som drabbat tunnelbygget för Norrbottniabanan genom Ersmarksberget norr om Umeå.
Redan sommaren 2021 startade Trafikverket en upphandling om tunnelbygget, innan mark- och miljödomstolen gett klartecken i frågan. Upphandlingen fick avbrytas då domstolen meddelade att det skulle bli domstolsförhandlingar.
Mark- och miljödomstolen lämnade klartecken i januari 2022, en ny upphandling påbörjades och i juni tilldelades Veidekke entreprenaden, med ett anbud på 340 miljoner kronor.

En konkurrerande anbudsgivare överklagade beslutet. Förvaltningsrätten avslog överklagandet, men då var Veidekke inte längre intresserat av uppdraget.
Det näst lägsta anbudet hade lämnats av ett spanskt konsortium som erbjöd sig bygga Ersmarkstunneln för 454 miljoner kronor. I slutet av april i år berättade Erik Storvall att det spanska konsortiet höll på med ”uppgifter av administrativ karaktär för att komma i gång med själva entreprenaden och bygget”.

Den nya upphandlingen som nu inleds kommer att förskjuta tidsplanen för Ersmarkstunneln minst ett år enligt Trafikverket.
Om allt går precis som det ska från och med nu, när tror du tunneln kommer att stå klar?
– Vi vill inte säga ett exakt datum. Vi vill titta på tidsplanen och påskynda processen, säger Erik Storvall.
Med tanke på hur ekonomin ser ut i dag antar jag att det kommer att bli dyrare?
– Jag vill inte spekulera i en anbudssumma. Det har ju förlupit en tid – vi kan vänta oss att få ett anbud som ligger i linje med den situation vi har i dag.

Är det vanligt att det blir så här många omtag med ett tunnelbygge?
– Det är väl inte det vanligaste att det är så pass komplext men det har hänt förr också, säger Erik Storvall.
Trafikverket poängterar att även om sträckan mellan Umeå och Dåva nu blir försenad kommer det inte att påverka sluttiden för Norrbotniabanan.
Ulf Henriksson
[email protected]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.