Volvo, finanskrisen och idrottshelgen

Ny vecka och nya utmaningar även om utmaningarna varierar över tiden. Den här veckan har vi au idag då det var tänkt att vi skulle vara på en konferens som handlar om uthållig planering. Den blev dock inställd och jag tycker det är synd att så få anmäler sig när SKL lägger utbildningar och kurser här i Umeå, men det kanske är trevligare och tar mindre tid att resa till Stockholm än till Umeå. Det kommer förhoppningsvis att ändras när järnvägen kommer.

* Neddragningarna på Volvo
Jag har i tidigare bloggar varit orolig för monteringen här i Umeå och att den ev. kommer att flyttas till Gent i Belgien. Den oron har inte blivit mindre då det så här från sidan hörs som om att fler får gå från monteringen här i Umeå än i Gent. För en del inom Volvo Lastvagnar så finns nog en liten tveksamhet till att hytterna monteras här och att Gent vore ett bättre alternativ. Volvo har även lovat oss när vi besökte dom att 60 000 hytter skulle monteras här men nu ser det annorlunda ut.

Jag vet att Volvo är mycket besviken på att regeringen skär ner i transportstödet och jag är övertygad om att detta också ligger med när man nu ska dra ner. Stora bolag brukar inte titta på annat än det som är under strecket och 30 miljoner per år i mindre transportstöd och inget för de nya hytterna som ska göras är illa.

Jag har också svårt att tro på vad det som Maud säger om transportstödet och att EU skulle ha förbjudit att stödet ska ha sett ut såsom tidigare. Det var så som man resonerade när vi gick med men den socialdemokratiska regeringen med Ulrika Mässing i spetsen ordnade tillbaka stödet för ett antal år sedan. Transportstödet utjämnar enbart de lägesnackdelar som finns för långa transporter. Och att man ska ha gränser för stora företag men inte för små tror jag inte på.

Det finns därför anledning att misstänka att regeringens neddragning av transportstödet gör att monteringen i Umeå drabbas hårdare än fabriken i Gent. Jag vet att även Gent har ett samhällsstöd som underlättar för dom att ligga i Belgien efter att ha besökt dom. Prestigen om transportstödet måste släppas och återställas till samma nivå som tidigare, samt att Volvo även får stöd när produktionen ökar.

Jag uppmanar även de socialdemokrater som vill ha en industri i Sverige att ligga på då det är alldeles för tyst i den här frågan och det är bara att be att få se underlagen från EU om transportstöden.

* Finanskrisen
Många länder har infört insättningsgarantier för småsparare och tagit bort taket för privatpersoner. Det är hög tid att även Sverige ger dom signalerna trots att det sägs att det svenska banksystemet är robust. Det är oroligt på många platser idag och vi ser att kurserna faller men om det beror på att man inte litar på bank- och fondsystemen ska jag låta vara osagt även om man kan vara misstänksam att så är fallet.

* Idrottshelgen
Sommaridrotterna går mot sitt slut och vinterns idrotter har dragit i gång även om vinteridrottarna Löven igår föll lika brutalt som de löv i träden som blåste bort. I Umeå har vi budgeterat för att flytta friidrotten och jag förutsätter att vi snarast kan komma fram med Akademiska Hus. Detta så att vi kan bygga anläggningen och att den som kan driva den billigast sköter driften. Vill även påminna om att den mark som anläggningen ska stå på en gång i tiden har skänkts av kommunen.

Gamlia ska också läggas om och friidrotten ska bort därifrån och en fotbollsarena bildas. Även där gäller det att hitta rätt koncept för framtiden och att vi kan få fram hallar för inomhusidrotterna, kanske främst för innebandyn som har hallbrist. Men ibland känns det som om det tar längre tid än vad som skulle bedömas vara riktigt då pengar finns avsatta i budgeten.

En kommentar

  1. Krister Larsson

    Så du tror att neddragningarna på Volvo beror på regeringen och inte på att antalet beställda lastbilar halverats. Marknaderna världen över har kollapsat, är det den svenska regeringens fel?

    Sveriges regering har sänkt arbetsgivaravgifterna för alla och särkilt för unga personer, dvs många på monteringen. De har äntligen gett klartecken för den ringled sossarna lovade i mer än 10 år och som Volvo sagt varit deras högsta önskan hela tiden. Dessutom investerar regeringen rekordsiffror i forskning och utveckling, bl.a. för fordonsindustrin.

    Med socialdemokraterna skulle inte dessa satsningar ha gjorts. Däremot skulle miljöpartiet fått igenom sina krav på nedläggning av kärnkraften. Vad tror du industrin skulle säga om det?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.