Rädda bilindustrin Maud Olofsson

Just nu florerar rykten om vår bilindustri med både försäljningar och andra lösningar. Maud Olofsson hon avvisar direkt att staten skall agera. Man ska istället hålla fingrarna borta från bilindustrin då det blir dyrt för skattebetalarna. Men det som skulle kosta mest för Sverige är om fordonsindustrin skulle försvinna helt från Sverige.

Volvo har varit ett företag i framkant när det gäller forskning och utveckling och man har tjänat stora pengar och gett många jobb. Tyvärr blev det inge bra med ett amerikanskt ägande då det är länge sedan USA låg i framkant i forskning, utveckling och i miljöfrågor. Minns jag inte fel så hade Volvo tidigare hunnit ganska långt med hybridbilen.

I USA, marknadens förlovade land, är man inte alls främmande för att staten ska kunna engagera sig i bilindustrin för att rädda jobb och välfärd. I Tyskland är den tyska högerregeringen också i allra högsta grad involverad i att rädda den tyska fordonsindustrin. Exakt samma sak händer även i Frankrike och i Belgien har fordonsindustrin ett ganska omfattande stöd för sin verksamhet. I många länder har dessutom staten sedan tidigare ett delägande i industrin.

Vi kommer att behöva fordon även i framtiden men det behövs pengar för att industrin ska kunna överleva så att man kan forska och utveckla bilar som inte har så stor miljöpåverkan.

I Sverige drar man sig inte för att rädda Carnegie men när det gäller bilindustrin sitter man fast som vilken gammal fundamentalist som helst. Staten behöver inte långsiktigt äga bilindustrin men det behövs ett statligt engagemang under den tid som behövs för att reda upp den situation som nu finns.

Faller svensk fordonsindustri då faller ansvaret på den sittande regeringen och ytterst ansvarig för näringspolitiken är Maud Olofsson. Faller fordonsindustrin så är det ett dråpslag mot jobben och därmed välfärden. De jobb som forskning, utveckling och tillverkning ger kan inte ersättas på något sätt.

Sverige har många av råvarorna till bilarna och råvarorna ska förädlas annars blir vi bara en exportör av våra råvaror som snabbt utarmas utan att vi tar tillvara de övriga mervärdena.

29 kommentarer

  1. anders n

    är det så smart att köpa ett företag som aldrig har gått med vinst på 3-4 år? det finns väl bättre sätt att kasta bort skattepengar. köpa upp företag som är nära att konkursa är väl ingen bra ide…….

  2. John T

    Holmlund borde avgå eller ta en kurs i ekonomisk historia på umeå universitet. Vi går tillbaka till keynesianismen. Marknaden måste få lösa det själv. Ur en sådan kris så föds det oftast fram något nytt. Staten ska inte slösa skattebetalarnas pengar på marknaden, och den omoderna politikern som säger annat ska avgå omg anser jag.

  3. PJ

    Anders, läs ditt inlägg och tänk på vad du skrivit.
    Vad skulle hända om Volvo och Saab skulle gå i KK???
    Tjänar staten på det?
    Staten skall gå in och äga till krisen är över tror jag Holmlund menar. Sälja dyrt när krisen är över.

  4. Slugo

    Att lägga pengar i en förlustindustri är väl bara aktuellt för folk som inte behöver slanta upp själva.
    Volvo och SAAB är ju dessutom ägda av företag som inte har sin hemvist i Sverige.
    Möjligtvis kan ett räddningspaket vara aktuellt om staten gratis får övertaga företagen.

  5. tommy

    svenkt näringsliv med hölster i spetsen anser vi vara ett högre stående folk vi utvecklar och ser till att övriga världen producerar och efterfrågar vår högst stående intelligens ursäkta men det låter väl lite som nassarna

  6. tvärnit

    Man säljer ut flera statliga företag som vägverket, apoteket, bilprovningen men Volvo det skall vara statligt !
    Märklig filosofi.

  7. Racerkalle

    Dom har ju slutat satsa på vanligt folk och förlitat sig på rika amerikaner som skulle köpa deras dyra Jeepar
    Nu står dom där med lång näsa och där kan dom stå
    Volvoledningen borde skämmas för sina idiotiska satsningar
    Vi ska inte rädda dom
    Kör skiten i botten och starta upp nya företag
    Bort med fallskärmar och höga dirrelöner så kanske det går bättre

  8. En som tänker själv

    Staten försökte rädda varven, men de föll ändå. Det vore nog bättre att stärka våra lastbilstillverkare utan att ta över, de är starka på marknaden och har chans att överleva. Våra problem är att vi handlar för mycket av china m.fl. som inte betalar sina arbetare så pass att de kan köpa sina egna varor eller saker som vi har gjort, samt att många rika, t.ex. de som tjänat på olja eller goda löner, inte konsumerar för sina pengar (de klarar sig väl även om bara nån procent av inkomsten går till konsumtion, utan investerar i hopp om att de som egentligen inte har råd skall konsumera eller låna pengar så att de blir ännu rikare, men det är slut med det när alla blir arbetslösa

  9. Pensionär

    Självklart kan man inte i första taget låta bli att stötta finansmarknaden, för det är mu på den all företagsmhet vilar. Lika självklart kan man inte stödja enskilda företag ”bara” för att några hotas av arbetslöshet i Sverige. Och vemn är beredd att BETALA för öen konkursmässig industri som förmodligen inte har någon framtid i Sverige, i vart fall inte som den ser ut i dag. Nog ska vi väl åka bil även i framtiden, men de får inte vara gjorda på SAAB,s eller Volvos sätt.

  10. Kimmy Lundberg

    Om det vore för att Volvo och Saab inte hade någon framtid för att Sverige var för dyrt att producera i så skulle det inte vara klokt att staten gick in och räddade företagen. Det som vi nu ser verkar mer vara en finansinfarkt vilket gör att stora delar investeringar i fordon mm har frusit inne för att banksektorn inte fungerar. Då är det synd om en sektor som har en framtid avvecklas. Om så sker så kommer den aldrig tillbaka. Mycket behöver dock göras för att styra in fordonssektorn på mer miljövänliga bilar, men där ligger Volvo och Saab inte sämre till än andra. Saab är en av de få som byggt etanolbilar och utnyttjat det bränslets fördelar.

  11. Ackja

    Ser attt GM säger att man går i konkurs för jul om man inte får statliga pengar. Så godnatt med SAAB i så fall. Om inte Wallenbergarna köper tillbaka företaget försåts, fast knappast efter den ”uthängning” man fick vara med om i SvT förra veckans Uppdrag Granskning.
    Och inte torde USA satsa ett enda öre på en enda utländsk fabrik! Ford anges ligga lite bättre till, men lamma sak här, nog lär man skala bort Volvo.
    Och allt det här har förre presidentkanditaten Al Gore stor skuld till, han som fick ordentlig fart på klimathysterin efter sitt FREDSPRIS.
    Ack ja

  12. EE

    Visst är bilindustrin viktig för Sverige, lika viktig som den är för alla länder, mest på grund av att den ger så många jobb. Långa serier – stora fabriker – många anställda.
    Sossarnas intresse för Volvo är ju välkänt, och jag ser inget problem i det, men vad man inte alltid tänker på är att Metall är sossarnas viktigaste stödgrupp och jag är övertygad om att när först Göran Johansson i Götet och nu på eftermiddagen Lennart H i Umeå, två tunga företrädare för socialdemokratin, drar en lans för Volvo, så beror det främst på att Metall lyft luren och uppmanat till lobbyinsatser.
    Att med statliga pengar tvinga fram en konstgjord andning på en döende bransch är vansinnigt. Är det stake i Volvo PV och Lastvagnar så kommer båda varumärkena att överleva, men det kan svida i skinnet i form av rationaliseringar och det är detta Metall vill undvika. Det är vad jag tror. Låt bilbranschen städa upp själv och lämna pensionspengarna i fred. Det är nog riskfyllt som det är med dem i dessa tider.

  13. KP

    Tydligen är det konjunkturer som styr allt! Måste betyda att bonusar och mångmiljonlöner i goda tider hellre skulle lagras för behov i mindre goda dito.
    För det vore väl nu man borde se dessa oftast herrar visa sitt kunnande och visa varför de har sina fantasilöner!

  14. Gomorra

    Enl logisk tanke säger att man försöker bota en sjukdom genom att hålla patienten vid liv utan att veta vilken konkret behandling denne behöver.
    Varför har inte bilindustrin lyssnat till kritiken att tillverka bilar som är anpassade till det samhälle som vi förr eller senare blir tvingade till.
    Det här ser jag som ett tecken på en förändring. Expandera, expandera, hur länge då? Nu är vi vid vägs ände och det är dags tänka ut nåt konstruktivt och inte bara be ”pappa” staten om hjälp för räddning.
    Satsa på något hållbart. Varför inte en elspark, eller motordriven tennissko……

  15. Erik Andersson

    Vad säger Lennarts samarbetsparti (mp) om att producera fler och fler bilar? Och om något helt annat, vad säger Lennarts samarbetsparti om att Volvo i Umeå vill att fler och fler lastbilar ska rulla på de vägar som de inte ens inte vill bygga ut eller underhålla? Det är lätt att kasta skit på andra…men hur hade det kunnat se ut istället?

  16. Larsa

    Nu förs det fram röster om att staten skulle köpa Volvo och SAAB från Ford och GM. Hur dumt är inte detta? Priset är jag visserligen inte säker på men med tanke på att Vin och Sprit inbringade 50 miljarder lär väl dessa två företag kosta flera hundra miljarder. Sverige ska alltså öka på sin statsskuld i en lågkonjunktur och därmed dra på sig skulder till våra barn och samtidigt behöva betala enorma summor i ränta varje år?

    För de pengar kalaset skulle kosta skulle samtliga arbetare inom industrin kunna gå hem med full lön livet ut. Och vad är det som säger att staten är en bra ägare? Förra gången någon stat testade så gällde det väl Trabant i Östtyskland och det var inte så lyckat.

    Dessutom, stora delar av SAAB och Volvo tillverkas utomlands. Ska staten alltså gå in för att rädda jobb i Belgien, Tyskland etc? Inser inte vänstern hur sjukt detta är?

  17. Anders Björkestedt

    Men snälla nån vilket ytligt och illa genomtänkt resonemang. ”Faller svensk fordonsindustri då faller ansvaret på den sittande regeringen” låter Kommunalrådet Holmlund berätta samtidigt som det framgår att han själv sorglöst nog, kör runt med en franskbyggd Renault Clio. Se så enkelt det kan vara. När världsekonomin havererar i den största lågkonjunkturen på 70 år…då är det alliansregeringens fel… Maud Olofsson är kanske inte är den vassaste kniven i lådan men hon rekommenderade intressant nog folk som nu ropar på statliga skattepengar till svensk bilindustri att själva köpa privat finansierade aktier i dessa industrier. Hur mycket är Holmlund beredd att satsa? Det framgår inte i hans inlägg. Kan han analogt med sitt eget resonemang tänka sig att stödja Volvo Lastvagnar med kommunala pengar? På lång sikt är det ovillkorligen marknaden som avgör förutsättningarna för fortsatt svensk bilindustri. Utan modern miljöteknik riskerar de flesta bilmärken att på sikt slås ut och Volvo och Saab är inga undantag.

  18. mernillio

    Varför ska staten agera när inte Volvo inte ens kan producera bilar som ingen vill köpa. Varför ska vi normala löntagare betala för dessa företag?

    Hur mycket har du i månadslön Holmlund? Ärligt talat, vad har du för månadslön? Och kom sen fan inte att säga att jag ska bekosta dessa företag!

  19. Alvin Alvin

    Äntligen kan vi köpa loss både Saab och Volvo samtidigt och slå ihop dem.

    Vi får då en supertrygg lågtflygande miljöjet med hjul!

    Jag tror det blir reapriser på bolagen och ett underbart tillfälle för Sverige att återbörda det som är vårt.

  20. Volvo 144 -68

    Varför sålde man Volvo PV till amerikanarna eller Ford? Alla som varit med om och bott här i Norrland kanske erinras minnas hur det var med amerikanska bilar. Ford var väl en av de sämsta. Skulle man köra året runt, oftast på dåliga vägar var det endast Volvo som pallade. Ända fram till slutet av 70-talet var Volvo och även Saab en bra svensk bil. Sedan kom japanerna och mer eller mindre tog över. Både i Sverige och kanske främst i USA. Kvaliteten på amerikanska bilar står inte klass med japanska. Volvo har också halkat efter och endast p g a märket Volvo köps den fortfarande av främst svenskar.
    Det bästa vore att låta fordonsindustrin lösa krisen själva och det kanske låter bryskt, men vem vill ha en typisk amerikansk bil idag? Inte många skulle jag tro.
    Det s k jänkarna när det kommit 1 dm snö med sina V-åttor och bakhjulsdrift stor och purrade har inte blivit mycket bättre idag. Amerikansk bilmarknad har lyckats hålla sig vid liv tack vare industrispionage och stulit teknologiska lösningar som inte fungerat så bra i realiteten. Skrota GM och Ford och satsa på Volvo istället. Om Saab haft bättre växellådor kanske det hade haft möjlighet konkurera med Volvo?

  21. Lillan Karlsson

    Har ingen tänkt på varför folk inte köper en saab eller volvo? Jo, därför att dom inte är attraktiva. De som köper har ”märket i skallen” och det är för att dom alltid kört det märket som dom köper. Folk som inte kört dessa bilar hela livet köper inte dem för de är inte attraktiva. Varför då stötta dessa företag? Om jag som företagare inte har en attraktiv produkt så får jag väl tänka till och försöka göra något åt saken och inte bara vänta på stöd.

  22. Volvo 144 -68

    Som ett liten kommentar kan man ju också undra vilka löneskillnader USA contra Sverige legat på. 5000 $/mån, vilket ungefär motsvarar 35000 kr i svensk valuta. Jag förstår inte hur svenska företag (Husqvarna bl a) resonerar då man säger att de tänker flytta produktionen utomlands ( i det här fallet USA) för att arbetskraften är billigare.

    Visserligen kan jag förstå att vi i både Sverige och USA har bra lön om man betänker att det inte krävs speciell hög utbildning som bilarbetare. Vilket jag inte har något emot. Huvudsaken man gör ett bra jobb. Om man har utbildning eller inte har ingen betydelse.
    Vi litar på ”marknaden” och då är det den som bestämmer. Om man inte skjutit till pengar banksystemet hade många fått se sina aktier falla till zero. Jag är av den åsikten att så borde ha skett, eftersom vi har policyn om en fri marknad.

  23. Holger B

    Nej min gode Lennart, skattebetalarna ska inte finansiera Volvo’s oförmåga att producera rätt sorts fordon. Och varför just bilidustrin?
    När IT branschen drabbades och Ericsson höll på att gå omkull såg jag inte några socialdemokrater som ropade på statligt övertagande och räddningspaket.
    Men det kanske är kopplat till antalet LO-medlemmar.
    Vi har ju gjort det här misstaget tidigare när det gäller varvsindustrin och se vad det ledde till.
    Nej bilindustrin måste finna sin egen väg ur krisen och jämförelsen med tyskland tycker jag haltar, det är väl endast Opel som står på sina bara knän och ber om pengar. Hur är det med de övriga t.ex. Mercedes och BMW?

  24. Linnea T

    Kolla på hur det gick så man hällde pengar in i varvsindustrin: Sverige kan inte konkurrera med låglöneländerna!

    Varför ska ett bilbolag betala för en svensk outbildad fabriksanställd då man för samma pris kan anställa 10 utbildade ingenjörer i tex Indien?

    Såklart VOLVO mfl passar på att flytta produktionen nu då de har den finansiella krisen som ursäkt. I långa loppet är det ohållbart med bemannade fabriker i Sverige.

    Rättvisa i världen, låt svenskarna konkurrera i den internationella arbetsmarknaden!

  25. Andreas Johansson

    Om SAAB och Volvo PV nu har en sådan lysande framtid, så föreslår jag att ni i S-toppen tar era privata pengar och satsar dessa. Det bör rimligen vara en lysande affär. Jag tror inte på bolag som SAAB som inte gjort en vinst på 20 år, eller Volvo som förlorar 4,5 miljarder under en lysande konjunktur 2007. Därför vill jag slippa investera i dessa bolag. Mina skattepengar är surt förvärvade genom hårt arbete i eget företag. Så länge ni vill satsa skattepengar, men inte egna pengar så haltar resenemanget. Det känns inte som om ni har någon respekt för skattebetalarnas pengar.

  26. Muhammed

    Dessa tider kräver fler arbetskraftsinvandrare! Är lönedumpning räddningen ur kris och lågkonjunktur? Är det inte samma medicin som socialdemokraterna och Mona Sahlin vill se?

  27. Stordrutten

    Hej Lennart !

    Kul att du bloggar så flitigt, fortsätt med det.

    En fråga. Om vi vidgar perspektivet till att omfatta hela fordonsindustrin. Är det verkligen vettigt att Volvo (Lastvagnar) ska låna ut 100 000 000 kronor för att finansiera vägpaketet i Umeå? Har dom inte nog med bekymmer som det är? Är det inte läge att försöka få staten att ta kostnaden direkt? Det är väl du som förhandlat fram detta om man får tro media. Är det dags att göra om?

    Tacksam för svar på din blogg.

  28. Haldex Faan

    Man blir ”ba” förvånad över att kommunens högste chef uttalar sig om hur svensk bilindustri skall överleva eller förbättras så att våra tekniker och vagnsutvecklare kan fortsätta sitt arbete( i dagens skydda verkstad).

    Bilmarknaden har inga vibbar att stödja verksamheter som självständigt inte kan finna nya vägar att hitta drift- och bränslesnåla alternativ.

    Man ser bara hur Holma själv tänker, han kör ju själv inte ”svenskt”.

    Tänk Dig för innan Du kastar olja på elden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.