Kommer det kommunsammanslagningar? Kvarkenrådet

Är i Örnsköldsvik där vi har ett möte med Kvarkenrådet som är ett samarbetsorgan sedan lång tid med Nordiska ministerådet som en medfinansär och ett organ som genomför på regional nivå vad som faller inom de samarbetsområden man vill utveckla. För oss är självklart förbindelserna oerhört viktiga och vi jobbar för att på sikt få en fast förbindelse men under tiden måste en färja finnas som också tar ansvar för persontransporterna.
Svenska staten har varit mycket hårdhudad när det gäller stöd för trafiken, vår önska är att de skulle bete sig på samma sätt som den finska regeringen gör.

I går var vi och tittade på när MoDO slog Rögle med 5-2 och jag kan skryta med att jag var den som tippade rätt. Däremot kände jag igen det som har varit tidvis i Löven att man är mer rädd för att förlora än att vilja vinna. Deras försvarsspel i halva matchen var stundtals en katastrof och det var fruktansvärt virrigt men när fått ledningen skärpte man till sig.

Kommuner behöver ett stödpaket.
Sveriges kommuner och landsting har krävt av regeringen ett stödpaket för att kunna klara välfärden, främst genom att inkomsterna minska kraftigt med anledning av finanskrisen och att sysselsättningen går ner och att det sker förändringar i a-kassan och sjukförsäkringen.
Sorsele vill ha ett särskilt stöd paket för att rensa upp sin ekonomi vilket jag tror är en olycklig väg. Vi har ett inkomstutjämningssysten och vi har ett kostnadsutjämningssystem som ska göra det likvärdigt att driva verksamhet. I systemet finns faktiskt befolkningsminskning med som en faktor så för det ska man inte dubbelkompenseras. Umeå är ju den kommun som betalar mest av alla till kostnadsutjämningen av alla Sveriges kommuner.

Vi måste fråga oss hur små kommunerna ska kunna vara för att klara av sina uppgifter. Ju mindre en kommun är ju mer svårare har man med byråkratin och med de olika systemen som måste finnas. Välfärden behöver inte bli sämre om man gör kommunsammanslagningar för det finns faktiskt gränser hur små man kan vara för att klara av alla uppgifter som finns inom välfärdspolitiken.

Gör man inte kommunsammanslagningar riskerar man i stället att besluten förs upp till en högre nivå till exempel en framtida regionkommun vilket vore olyckligt. Västerbotten är det län där det finns flera kommuner som är i slutet på befolkningsligan. Jag tycker politikerna i de små kommunerna själva ska ta iniativ till att forma de framtida kommunerna så ingen annan gör det. På finsk sida har man ett system där man stimulerar till sammanslagningar och stimulansen består av lite pengar men också ett ansvar att göra vissa planeringar tillsammans.

En kommentar

  1. Anna Rosenhall

    Jag delar många socialdemokratiska värderingar men kan inte tycka att det är regeringars ansvar att vare sig ”lägga ner” eller rädda privat-ägda företag. Helt klart är hela fordonsindustrin i kris och man kan dra paralleller till den en gång tunga varvsindustrin i vårt land. Få ångrar idag att staten inte gjorde kraftfulla ekonomiska insatser för att rädda den då. Sverige är bra på även mycket annat än bilindustri, och Umeå är en stad med stor potential att växa, även Volvo förutan. Därmed inte sagt att det är sorgligt det som sker, och att de som ev sägs upp behöver hjälp i den omställning de måste göra på arbetsmarknaden. Kanske går besluten fortfarande att påverka, i så fall är jag den första att gratulera: Men det ska i så fall vara en lösning som fack och företag kommer överens om. Skattemedel ska användas till annat än att hålla bilbranschen under armarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.