Ska regeringen lägga ner Volvo lastvagnar?
Ska regeringen utrota den tunga svenska fordonsindustrin? Ja, den frågan kan man verkligen ställa sig. Nu har Volvo lagt ett nytt varsel på över 600 personer i Umeå men inga i Gent och/eller få i Göteborg. I Umeå är det både tjänstemän och kollektivanställda som berörs. Jag har varnat för fler varsel redan tidigare om inte försäljningen går upp och om inte staten vidtar några åtgärder.
I Belgien har man ett system med samhällsstöd när konjunkturerna sviker och när man istället behöver gå ner på korttidsvecka. I Sverige har regeringen sagt nej till några miljoner i transportstöd och nej till speciella utbildningssatsningar tills man får se hur det blir på längre sikt.
Volvo har säkert kunnat ha kvar en hel del personer om staten gett dem stöd, lika mycket som arbetslöshetsersättningarna kostar, men det har man sagt nej till och till den typen av omställningsåtgärder.
Men om inte regeringen kommer med ett paket som liknar det i Belgien så kommer inte monteringen att finnas kvar. Det som är strukturåtgärder i Belgien och som kan få samhällsstöd verkar inte gälla i Sverige då vår regering påstår att man inte får för EU, trots att vi är med i samma EU och att samma stadsstödsregler gäller.
Åtgärder för att lösa den finansiella krisen i Europa lyser också med sin frånvaro. Och vidtar inte regeringen några åtgärder så riskerar alltså den tunga fordonsindustrin som ändå varit konkurrenskraftig i hela världen att få sig en riktig törn (en industri som har varit lönsam i motsats till personbilstillverkningen). Risken på sikt kan bli att Sverige blir utan tung fordonsindustri och att det nu sker en utlokalisering till Belgien av monteringen, vilket är början till slutet i Sverige.
Senaste kommentarerna