Ska regeringen lägga ner Volvo lastvagnar?

Ska regeringen utrota den tunga svenska fordonsindustrin? Ja, den frågan kan man verkligen ställa sig. Nu har Volvo lagt ett nytt varsel på över 600 personer i Umeå men inga i Gent och/eller få i Göteborg. I Umeå är det både tjänstemän och kollektivanställda som berörs. Jag har varnat för fler varsel redan tidigare om inte försäljningen går upp och om inte staten vidtar några åtgärder.

I Belgien har man ett system med samhällsstöd när konjunkturerna sviker och när man istället behöver gå ner på korttidsvecka. I Sverige har regeringen sagt nej till några miljoner i transportstöd och nej till speciella utbildningssatsningar tills man får se hur det blir på längre sikt.

Volvo har säkert kunnat ha kvar en hel del personer om staten gett dem stöd, lika mycket som arbetslöshetsersättningarna kostar, men det har man sagt nej till och till den typen av omställningsåtgärder.

Men om inte regeringen kommer med ett paket som liknar det i Belgien så kommer inte monteringen att finnas kvar. Det som är strukturåtgärder i Belgien och som kan få samhällsstöd verkar inte gälla i Sverige då vår regering påstår att man inte får för EU, trots att vi är med i samma EU och att samma stadsstödsregler gäller.

Åtgärder för att lösa den finansiella krisen i Europa lyser också med sin frånvaro. Och vidtar inte regeringen några åtgärder så riskerar alltså den tunga fordonsindustrin som ändå varit konkurrenskraftig i hela världen att få sig en riktig törn (en industri som har varit lönsam i motsats till personbilstillverkningen). Risken på sikt kan bli att Sverige blir utan tung fordonsindustri och att det nu sker en utlokalisering till Belgien av monteringen, vilket är början till slutet i Sverige.

31 kommentarer

  1. Andreas Johansson

    Vi ska vara oerhört tacksamma att inte svenska staten slänger in bidrag till företag i än större omfattning. Det kommer att straffa Belgien hårt på lite längre sikt. Belgien är väl inte direkt något politiskt föredömme efter flera år utan regering, eller vad säger du Holmlund? Sedan är det löjligt att tjata om ett transportstöd på 15 miljoner hit och dit. Volvo gjorde en vinst förra året på 20 miljarder. Stötet motsvarar alltså en promille av ett års vinst och du tror på allvar att det skulle göra skillnad?

  2. Fredrik Tejler

    Problemet för Volvo (och Saab) är att de inte gör fordon som inte efterfrågas och således inte köps. Det är ett problem som staten inte kan (eller bör) lösa.

  3. Täftebo

    Instämmer till fullo – Volvo LV har tjänat enorma pengar och det är deras uppgift lösa detta i första hand, Allainsen har skött hela krisen mkt bra, så Holmlund fokusera på DIN uppgift, så Umeå blir
    attraktivt att bo och leva i – börja med Kajen tex!

  4. Sunda Affärer

    Holmlund förnekar sig inte.
    Det som är negativt är nuvarande regerings fel, det som är positivt bäddade det förra regeringen för.
    Vill påminna om att en röd regering inte någon gång sedan 80-talet gjort det som Lennart föreslår, och tur är väl det.

  5. Majbritt Andersson

    Volvo är trots allt inte statligt! Dessutomär snart 1,5 miljoner människor arbetslösa i Sverige, detta enligt Svenskt Näringsliv.

  6. Jonas Ångström

    Kan vi inte får göra något av värde här uppe, snarare än att gå på bidrag. Eller ska vi lägga skattepengar på att behålla kvar oss norrlänningar (om än i exil som i mitt fall) på 1900 talet när resten av världen fortsätter tuffa fram med nya produkter för ett nytt årtusende. Självklart är det här en tragedi för de drabbade men och lösa det med skattepengar är att sätta nästa generation i samma helvete. Vi måste hantera våra problem här och nu, inte skjuta dem på framtiden genom konstgjord andning.

  7. Lars jacobsson

    Ni kan ju satsa lite egna medel från era kraftverksmiljoner!

    Det är inte bara Umeå som har problem med varsel och uppsägningar Lennart!

    Regeringen har gjort kraftfulla satsningar hittils. Hade sossarna styrt så hade det inte funnits pengar att satsa nåt överhuvudtaget så är det bara.

    Dessa pengar hade ni lagt i ökade bidrag och som en följd av detta så hade varslen nog blivit ännu större!

  8. Leif Johansson

    När ska sossar fatta att det kostar röster att bara gnälla på andra! Ni var ju inte speciellt duktiga själva då ni satt i regeringsställning!

  9. Bengt O-son

    Snälla Lennart, skyll inte på regeringen utan på dig själv! Umeå har stått passivt och i stället vräkt miljoner och drömmar om att bli kulturhuvudstad… Precis som krigskungarna som levde i lyx och glans medan undersåtarna och folket svalt. Nu ser vi medaljongens baksida.

  10. Anders Sellström

    Holmlund, sluta tramsa. Att det är eländigt det som sker med varslen är vi alla överens om.

    Att du skyller det på regeringen med ovanstående argument är att spela dum i överkant. Du vet hur saker hänger ihop. Att då försöka blanda korten och skylla detta på regeringen är ju direkt oförskämt.

    Visst är din roll att vara i opposition till regeringen men nu är du direkt oärlig.

    Kanske gör du detta för att skyla dina egna brister på näringslivsområdet i Umeå?

    Du som ledande kommunalråd bör nu kavla upp ärmarna och dra ditt strå till stacken för att hantera en kris som slår hårt i Umeå.

    Sluta dumförklara dig själv, det är ju det du gör i praktiken.

  11. Andy

    Kära Lennart!

    Skall staten gå in även nu när Telia säger upp ca 2000 anställda? Och sedan så har vi flertalet företag som just nu säger upp flera tusentals personer, inte bara Volvo som drabbas. Nu måste Umeå folket vissa att dem har stake och våga satsa på andra saker. var finns kreativiteten i Norrland? Se till och börja skapa lite jobb ni kära Umeå-bor! Vissa lite stake!

  12. Gunnar Westerlund

    Vad i h-vete Lennart har regeringen med detta att göra?
    Trodde att Volvo är ett företag !
    Då ett företag inte kan bära sina kostnader måste man ta till åtgärder- så enkelt är det.
    Men ni politiker(S) verkar leva i en annan värld än verkligheten.Inga politiska poäng denna gång Lennart… tyvärr.

  13. Hanna Panna

    Visste inte att det var regeringen som bestämde vad Volvo ska göra resp. inte göra.
    Visst får företag och människor ta egna beslut så länge de är inom lagens ramar?

  14. Chrissie

    Jag är visserligen en vanlig låginkomsttagare och dessutom arbetslös så jag borde hålla med Holmlund men jag är tveksam. Kan verkligen en verksamhet som kränger så mycket titt som tätt vara vettig att satsa miljarder på? Ska staten plötsligt, som en blixt från klar himmel, satsa på fordonsindustrin precis som på varven och Stålverk 80-projekt på sin tid? Borde inte pengarna satsas på annat, något nytt? Visserligen sägs Volvo Lastvagnar vara både tekniskt och finansiellt starkt men nog finns en överkapacitet i världen på fordon, både person- och lastvagnar. Någonstans bör det nog läggas ned och då får det väl bli i Sverige för där är politikerna mer följsamma mot EU:s regler än mot sitt följsamma folk.

    Att den borgerliga regeringen inte är särskilt kreativ när det gäller att hejda arbetslösheten (man vill inte hejda den förutom på andra sätt än de rätt konventionella och passiva sätt som står i läroböckerna) är inget nytt så jag är inte förvånad, men som sagts, är det verkligen rätt att pumpa in miljarder?

    Känns om om varken högern eller vänstern har något att komma med och det skrämmer.

  15. Bertil Winman

    Holmlund måste vara långt bortafrån verkligheten.Varför inte be SAP och Metall satsa lite av pengarna.Be Mona låna lite av
    araberna,socialdemokraterna har
    god kontakt med den sidan.Detta
    är ungefär på den nivån som Holmlund har när han skäller på
    regeringen

  16. Oskyldigt dömd

    När ska Sossarna och lennart sluta skylla ifrån sig. Det är inte regeringen som slutat köpa lastbilar utan det är det kunder som inte törs låna pengar för att banker inte ställer upp och lånar ut medel till en ny lastbil. Sossarnagjorde inte mycket när det gäller transportstöd men skylla på nuvarande regering går bra.

  17. An Lindström

    Att volvo skulle minska och på sikt kommer att försvinna från Umeå har väl varit väntat i flera år?!? Frågan är vad Du och andra lokalpolitiker gör för att främja ny etableringar av andra företag och myndigheter? (inte mycket verkar det som) Varför inte sträcka ut en hand till företag som vill satsa på miljö teknik? Vindkraftvärk är väl en bristvara för närvarande?!

  18. Erik A Johansson

    Vad är lösningen Holmlund? Skall staten gå in med kapital så fort ett bolag har problem? Ska vi ta våra skattepengar och ge till Vovlos ägare? En storägare är Cevian och Christer Gardell som drev igenom en extra stor utdelning förra året! Han skulle säkert behöva lite extra skattestöd, eller? Ett bolag med problem tar in kapital från ägarna och inget annat! Skärpning! Dessutom hoppas jag vi slipper höra klagomål från din sida så fort de som kommenterar inte delar din åsikt! Uppskatta en öppen debatt och värna vår demokrati!

  19. Åsa

    Någon måste ta bladet ur munnen och trycka på regeringens ansvar.
    Vi skulle ha sparat mer i ladorna för att möta denna konjunturnedgång med arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Istället sänker regeringen skatterna för de 10%rikaste i Sverige med120 miljarder per år. Är det en rättvis fördelning?
    Stå på dig Lennart

  20. Umebo

    Klart att det blir negativa effekter när vi har en regering som bara tänker på de som redan har det bra. Se bara hur moderaterna har förstört A-kassan och sjukförsäkringen.

    Jag är helt övertygad om att Svenska företag och arbetare hade klarat sig mycket bättre om vi hade haft kvar rättvisan i samhället.

    Littorin verkar fortfarande inte förstå vad som håller på att hända i samhället när han sitter med armarna i kors och säger att det blir ”skitår”.

    Tänk om borgarna hade satsat på transportstöd istället för att subensionera städhjälp till överklassen.

    Tack Lennart och alla Sossar som fortfarande bryr sig om att skapa ett fungerande samhälle för alla.

  21. Rånad av (M)

    Helt rätt Lennart! Regeringen visar sig stå helt handfallen medan varslen duggar tätt runt om i landet! Mycket skrämmande eftersom det är NU, innan det är för sent, de måste börja visa handlingskraft!

  22. Piraten

    Det måste var ett toppjobb du har Lennart Holmlund, som kan gnälla på allt och alla, och vet precis hur och vad man ska göra för att alla ska bli nöjda och glada. Herrgud! Välkommen till verkligheten och agera själv! Efter så lång tid i politiken borde du kunna komma med andra förslag än hur man har det i andra länder. Nu bor vi ju i Sverige och staten ska inte äga varken Volvo – Saab – eller någon annan fordonsindustri. Jag tror att oavsett vilken regering som suttit idag, så hade agerandet varit jämförbart. Du kanske skulle banta ner staben i kommunhuset och låta dom åka ut och sälja bilar istället? Du verkar ju vara kompetent att utföra det mesta eftersom alla andra inte kan klara sitt jobb.

  23. RMS

    Även jag tycker att det är tråkigt att Volvo varslar så många personer i Umeå. Men det som får mig att må riktigt dåligt är Lennart Holmlund. Att han ska gå ut och försöka fiska väljare med ett sånt här inlägg i sin blogg. Jag tycker att han i sitt nästa inlägga ska skriva vilka som satt i regeringen när Ericsson flyttade från Umeå. Vem var det som kastad ut Ericsson från Umeå, jo det var Lennart Holmlund. Det skulle vara roligt att höra hur du ser på den saken.

  24. Jonas Ångström

    ”Namn: Lennart Holmlund
    Bil: Renault Clio.”

    Inte ens du verkar vara intresserad av att satsa dina egna pengar i svensk bilindustri.

  25. Sven Svensson

    Vad har regeringen med det här att göra? Har herr Holmlund glömt att HELA VÄRLDEN befinner sig i en enorm finanskris utan motstycke i modern tid? Ekonomi är ett nollsummespel. Ska man gå in och ”rädda” vissa företag så måste man ta från andra företag. Det är så det fungerar Holmlund och det vet du mycket väl. Så billig du är som går ut och försöker plocka politiska poäng på detta. Gå och göm dig.

  26. L Olson

    AB Volvo består av Volvo Lastvagnar, Volvo Bussar, Volvo CE, Volvo Penta, Volvo Flygmotor har som STÖRSTA ÄGARE det STATLIGA franska företaget Renault. Renault kontrollerar 21,3% av rösterna i Volvo. Volvo är i praktiken alltså kontrollerat av Renault vilket ägs av Franska staten!!! Det är väl bättre för Sverige om Svenska staten äger Volvo istället för att franska staten, eller är jag kanske är ute och åker lastbil!

  27. Anneli Hulthén

    Jag tycker precis som Lennart att nu behövs okonventionella lösningar och det går utmärkt att titta på systemen i Belgien, Frankrike och Tyskland. Vill man inte göra dessa permanenta går det säkert att hitta en lösning där man gör detta över tid eftersom vi vet att vändningen kommer inom lastbilssektorn och då behöver vi folk som kan sitt arbete, snabbt. Pragmatism är det som är nödvändigt nu inte ideologiska inlåsningar

  28. Ekonom

    Jag tror att du blandar ihop Volvo PV (som ägs av Ford) med Volvo LV. Eller menar du att Lennart ska köpa en Volvo lastbil för att stödja den svenska LASTbilsindustrin?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.