Skattefria miljöbilar och mackdöden

Regeringen lär komma med ett förslag där man befriar så kallade miljöbilar från skatt. Jag är dock tveksam till den åtgärden då de flesta av bilarna går att köra på fossila bränslen. Jag är däremot inte emot att man vill styra mot mer miljövänliga drivmedel, men den största effekten skulle man få om regeringen valde att subventionerade de miljövänliga drivmedlen istället och/eller tvingade fram en större inblandning av t.ex. etanol i bränslet.

Det går heller nästan inte en enda dag utan att man får läsa om den så kallade mackdöden då bensinbolagen slutar att leverera drivmedel till mackar på landsbygden. Men också då man tvingar dem att sälja alternativa drivmedel om man säljer en viss volym, en investering som mackarna inte har råd med. Ett stöd för dessa kanske hade varit bättre än slopade skatter på miljöbilar som ute på landet kommer att tvingas köra på bensin.

2 kommentarer

  1. TC

    Etanol är ett betydligt miljöskadligare bränsle än de fossila bränslena eftersom etanolen kräver att den begränsade odlingsbara marken används till att odla bilbränsle istället för att vara exempelvis betesmark eller orörd natur så att fler djur än människan har någonstans att leva.
    Att subventionera Etanolen vore alltså det allra värsta som regeringen kan göra. Umeå kommun ska dessutom inte yttra sig med kritik så länge som kommunen, ledd av Holmlund, fortfarande har dieselbussar i lokaltrafiken.
    Enda framkomliga vägen är att satsa på pluginhybrider och politikerna måste ta sitt ansvar och totalförbjuda allt annat än eldrift i tätorter.

  2. JN

    Många av miljöbilarna är också dieselbilar som drar och släppar ut extremt lite. Det lär bli de vanligaste miljöbilarna framöver.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.