”Skolan är orättvis” och mer pengar är inte nödvändigtvis lösningen

I går presenterades boken "Den orättvisa skolan". Har inte hunnit läst boken men hört och sett vissa saker om just påståendena i boken. Några saker är dock intressanta.

Sedan 1998 har andelen eleverna i grundskolan som fått underkänt i ett eller flera ämnen fördubblats från 22% till 43%. Detta trots att resurserna till skolan ökat och att lärartätheten är oförändrad.

Författaren uttalade sig i TV och boken skulle nog passa våra skolpolitiker och yttersta ledare. Man bör läsa den och fråga sig om det stämmer det som sägs. Budskapet var i korthet att det var ledarskapet eller ibland bristen på detta som hade en stor del i resultatet och att det var knapert med nytänk.

Det behöver alltså inte nödvändigtvis alltid vara bristen på resurser som gör att fler underkänns. Som sagt det finns många stenar att vända på för att barnen och eleverna ska få bästa möjliga undervisning. Det handlar om möjligheter till kompetensutveckling för personal verksam inom skolan och mycket annat.

Men kanske kan arbetet med den nya förvaltningsorganisationen ge upphov till många kloka tankar att göra skolan en ännu bättre kunskapsorganisation, detta samtidigt som man stärker frontorganisationen. Verksamheten är ju till för eleverna och därför är det viktigt att våga förnya sättet att arbeta.

Etiketter: , , ,

2 kommentarer

  1. Johanna

    För Umeås del tror jag att det är viktigt att börja lyssna på vad föräldrarna vill ha. När nya Ålidhemsskolan byggs för 120 miljoner och elever saknas är lösningen att lägga ner Sofiehemsskolan, Sofiehems hjärta, en fullbelagd populär skola i hopp om att dessa barn ska välja den nya skolan. Man räknar kallt med detta trots föräldrars protester. Varför inte jobba på att öka attraktiviteten på den nya skolan och ta sig en funderare över varför Ålidhems barn är så otrogna sin skola istället? Negligerar man starka protester och genomdriver förändringar har man värsta tänkbara utgångsläge!

  2. Peter

    Det är dikt och förbannad lögn att lärartätheten är oförändrad och det är ännu värre att du som ledande politiker far med sådana påståenden. Framför allt eftersom det visar på hur beslutsfattare i ledande positioner kan basera allt på rent tyckande, i likhet med Björklund. Du griper efter ett halmstrå som säger en sak, medan en i övrigt enig forskarvärld menar raka motsatsen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.