Centern och högerregeringen plågar ihjäl den svenska basindustrin

 

Centern plågar ihjäl basindustrin
 
Maud Olofsson skryter som fasen över RUT avdragen som om det skulle vara lösningen på närings och sysselsättningspolitiken. Men folk måste ha andra jobb och gärna inom exportindustrin. Regeringen gör inget för att säkra industrins överlevnad. Jag blir både ledsen och förbannad när jag ser hur man hanterar frågorna.
 
Man tiger som muren

De nya reglerna för utsläpp av svavel i fartygsmotorer gör att industrin kommer att hamna så nära dödsstöten som det går. Kostnaderna för att trafikera Östersjön kommer att öka med 28 miljarder kronor i ett svep
 
Östersjön är det enda vatten i hela världen som drabbas av detta trots att svavelutsläppen är en global fråga. Man kan tro att regeringen sov när IMO fastställde dessa regler helt utan protester från Sverige och man var också snabb på att ratificera överenskommelsen
 
 
Summan 28 miljarder gör att investeringarna kommer att stanna av för ingen vill investera om man inte kan garantera att varorna kommer ut på marknaden till rimliga kostnader och det finns tyvärr inga andra rimliga alternativ att få ut varorna på världsmarknaden, möjligen att varorna kommer att gå ut via norska hamnar i stället
 
Vi har hört Maud men även andra kritisera de rödgrönas förslag på koldioxidskatten men det var en droppe i havet om man jämför kostnaderna för att klara svavelreglerna.
 
Det har väl gått om hela världen fått samma höjning och i ärlighetens namn tycker jag industrin också är lite väl tysta

Etiketter: , , , , ,

4 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    En politiker till som är ute och cyklar,verkar inte spela roll,vänster som höger.

    Hela EU har samma svavelregler för fartygsbunkers,utom Finland men det är endast på pappret deras regler kan gälla.

    Sen,hur räknar du ut att det är 28 miljarder dyrare för Östersjön?

  2. Alliansväljaren

    När argumenten från vänstern tryter så kommer lögnerna… Dåligt, Holmlund! Du är trots allt kommunalråd.

  3. Lars Gidlöf

    Nu är jag definitivt ingen Alliansväljare, de kan än mindre svara för sig.

    Sen vet du nog inte mer om detta än Holmlund

  4. Lars Gidlöf

    Ja Holmlund, jag väntar fortfarande på hur du fått siffran 28 miljarder i ökade kostnader pga av lägre svavelhalt i fartygsbunkern.

    Prisskillnaden mellan 1,5% och 1 % svavel halt på c:a 15-20 US dollar per ton, dvs runt 140 kr/ton.

    Den siffran du uppger skulle alltså innebära att man förbrukar 200 miljoner ton bunker per år i Östersjön.

    Normalt drar ett fartyg som trafikerar Östersjön mellan 10-50 ton / dygn,beroende på fartygsstorlek.

    Nog inser du att du far med osanna siffror?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.