Ger färre lärare per elev sämre undervisning?

ANTALET LÄRARE PER ELEV är lägre i fristående skolor som drivs med vinstsyfte än i andra skolor, det går att läsa i Lärarnas tidning. Den statistik som tagits fram av Lärarförbundet visar att det går 6,8 lärare per 100 elever i dessa skolor jämfört med 8,6 i ideellt drivna skolor, mot 7,7 i kommunala. Lärarna är rädda att den lägre lärartätheten riskerar att ge sämre kvalitet.

Frågan är hur det egentligen blir. Det sägs att lärarna i friskolor har fler undervisningstimmar än lärare i kommunala skolor, vilket gör att det blir billigare men då har skolorna också mer pengar att till exempel betala högre löner eller satsa mer på teknik. Kanske beror det också på att man tagit bort andra arbetsuppgifter från lärarna så att de får mer tid för undervisning.
 
Det skulle vara intressant att veta hur det egentligen förhåller sig. Att enbart mäta lärartätheten är ju ett lite trubbigt mått då vissa skolor kan ha annan personal som utför uppgifter som i kommunala skolor görs av lärare. Det sägs också att friskolor har mindre av annan personal som psykologer, skolhälsovård med mera, vilket inte är så bra. Men måttet lärartäthet bör fördjupas så att det speglar fler kvalitativa aspekter.
 

En kommentar

  1. darja

    Mycket bra fråga som är värd att diskuteras och undersökas, men man ska inte dra alla friskolor över en kam. Det finns faktiskt jätte bra friskolor som verkligen satsar på eleverna OCH har högre lärartäthet än dom kommunala, med bättre utrustning och lärare som har mer karaktärsämneskompetens.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.