Green Cargo gnäller, de har fått pengar för det nya signalsystemet som börjar fungera

 

Inga godståg på Botniabanan. Så sa Green Cargo i TV för några saker sedan och orsaken säger de är bland annat kostnaden för det nya signalsystemet.
 
Det kommer självklart att fungera när det trimmats in och redan idag tror jag problemen är små Däremot har man hänvisat till kostnaderna vilket är mycket märkligt då de statliga bolagen som Green Cargo fått bidrag av staten för att sätta in det systemen i loken.
 
Enligt de uppgifter jag fått av Mikael Malmkvist som haft ansvaret för vårt infrastrukturbolag är pengarna slut hos regeringen då bolagen fått pengarna i förväg och de nya operatörerna som är på gång och vill ha bidrag och vill köra får inga bidrag.
 
Staten måste tvinga sina bolag att sätta in systemet då de dessutom fått bidrag för installationerna. Detta är en skam för den svenska transportnäringen så det är inte bara brister i underhållet som är ett problem för regeringen då de har för låga anslagen för driften.
 
Staten måste peka med hela handen mot sina bolag Maud Olofsson.
 

2 kommentarer

  1. Lars-Ivar Nilsson

    Ev ska bidrag ha gått ut för anpassning till nytt signalsystem. Vet ej hur lång det räcker. Jag håller dock med Green Cargo om att just Botniabanan var fel bana att starta med det nya systemet. Det verkar omotiverat att sätta in systemet då stambanan har dels tillräcklig kapacitet (vilket man faktiskt, Botniabaneutredningen sa nåt annat), dels måste utrusta en massa lok för nåt som bara behövs en del av Sverige, att byta lok först i Umeå och sen i Sundsvall/Ånge blir dyrt och tar tid. Sen beror tågförseningarna ibland just på ny, dyr och krånglande teknik, mer pengar ibland = mer förseningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.