SAAB hanteringen är Sveriges Watergate-skandal

 

SAAB hanteringen kan liknas vid en riktig fars. Europeiska investeringsbanken tog beslut redan 2009 at inte släppa in den som har pengar att gå in med. Ta och läs vad som skrev i gårdagens Aftonbladet av Robert Collin om hur regeringen försöker dupera Svenska folket och trots att Anders Borg sitter i styrelsen för banken. Det här måste betraktas på samma sätt som Watergate blev för president Nixon en gång i tiden
Ta och läs här och det är det jag sagt att den Svenska regeringen vill att SAAB ska gå i graven och tror att alla SAAB jobbare vill jobba med hushållsnära tjänster

10 kommentarer

  1. John

    Och så tar du Lennart Holmlund och läser på angående vilken styrelse det är han sitter i, varje EU-land har en representant, oftast finansministern, den styrelsen de sitter i utser de som är själva styrelsen som bestämmer, dvs, den styrelse A.B sitter i är inte en bestämmande styrelse. Så både du o Robert Collin går ut med felaktigheter, vilket många redan har påtalat för honom…Men du vill ju spä på utan att läsa på..

  2. UriahHeep

    Skulle vara roligt om Lennart kunde komma med konkreta bevis på att regeringen vill ta död på Saab. Frågan är ju varför Saab ska överleva? Minus år efter år. Bara förra året 3 miljarder! TRE MILJARDER Lennart!

    Saab kan satsa på teknik som de är bra på, men bygga bilar folk vill ha och har råd med bygger de ju inte.

  3. Lennart Holmlund

    Svar till UriahHeep (2011-08-02 09:03)
    Egentligen hur enkellt som helst. Regeringen har inte gjort mycket för att SAAB ska kunna överleva och vart stödet till fordonsindustrin tog vägen som man tog i samband med finanskrisen kom till för att rädda industrin, fordonsindustrin men iget har använts så det var bara tomma ord. Den fordonsindustri vi ahr i SVerige ahr varit framgångsrik. Lastbilarna ett exempel, men bilindustrin bhöver också ibland lite hjälp för att komma över till nya trösklar. Så gjorde resten av världen.

    Jag tror att på sikt är det bättre att vi har en blomstrande högteknisk industri än en som hushållsnära tjänster

  4. UriahHeep

    Saab har fått massor av svenska skattebetalare. Men det verkar ju inte räcka iaf.

    ”Efter varvskrisen har få branscher och företag fått så starkt stöd som fordonsindustrin och Saab Automobile. Vid slutet av 1980-talet fick Saab mark för att bygga en ny bilfabrik i Malmö, tänkt att ge staden en fortsättning i den industriella tidseran efter Kockums. Anläggningen skulle bli en förebild för modern produktion. Efter ett par år lades fabriken ner, och efter att ha tjänat som mässa under något decennium är lokalerna nu rivna.

    En ännu större satsning beslutades av regeringen Persson i mitten av 2000-talet för att tillfredsställa dåvarande Saabägaren General Motors önskemål. I kampen om att få bli platsen för koncernens europeiska produktion av mellanklassbilar presenterades ett mångmiljardpaket med bland annat motorväg och dubbelspårig järnväg till Trollhättan. Statens forskningsanslag koncentrerades i ännu högre grad mot fordonsindustrin, allt för att hjälpa branschen i allmänhet och lilla Saab i synnerhet.” (http://www.dn.se/ledare/huvudledare/slut-pa-nodhjalpen)

    Så åter till frågan, Lennart. Om ingen vill köpa deras bilar, varför ska då vi skattebetalare betala för det?

  5. UriahHeep

    Inte är det bättre att vi betalar massa onödig skatt. Frågan är ju fortfarande den om varför vi ska hjälpa ett bilföretag som ingen vill köpa bilar av? Om Saab ska ha en chans ska de bygga en liten bil (9-1) som går på el och etanol. Då skulle nog folk vilja ha den.

  6. Daniel

    ”Vi skattebetalare får betala för en massa mat som ingen köper för det är en överproduktion”

    Hur ska man tolka det? Ska vi betala för en förlusttyngd bilindustri också eftersom vi ger bidrag till jordbruket som går till spillo, det ska vara rättvist mellan de två branscherna. Eller vill du dra ner på jordbruksstödet och ge dom pengarna till bilindustrin?

  7. Lennart Holmlund

    Svar till Daniel (2011-08-03 09:27)
    ta och läs boken som heter Framtiden är inte som förr och ahr tagits fram på uppdrag av teknikföretagen. I inledningen säger Anders Johnsson så är och jag citerar
    En orsak till att industins fundamentala betydelse för för svenskt välstånd och för vår välfärd hålls i den allmäna debaten är nog industrins skenbara osynighet i de miljöer där ”den tjattrande klassen ” allstå huvudstadens mediafolk, politiker, och konsulter rör sig. Här drömmer många unga om en framtid i medier, mode eller design.I och för sig ärbara verksamheter. men alla kan inte syssla med detta om SVerige ska kunna fortsätta att vara en välfärdsnation

  8. Lennart Holmlund

    Svar till Daniel (2011-08-03 09:27)
    Det blev lite fel i mitt förra svar det är detta som ska vara det korrekta
    Under Almedalsveckan fick jag tag i en intressant bok som Teknikföretagen gett ut som heter Framtiden är inte som förr. En antologi om Sverige som industrination. De som skrivet ett kapitel var är Anders Johnsson, Lars Berg, Linda Skugge, Göran Greider, Marie Rådbo, Stig Henriksson, och Maria Rankka

    Jag tycker det står mycket intressant och i inledningen skriver Anders Johnsson om Nya perspektiv på industrin och jag har citerat nedanstående stycke rakt upp och ner och jag måste säga att jag delar dessa synpunkter till hundra procent. 08 åttorna fatar inte vad och vilken betydelse industrin har för Sverige och för välfärden och det går igen på område efter område och inte minst den här regeringen har inte gjort mycket för att stärka den svenska industrin och ta bara den nya gymnasieutbildningen som ett exempel. Industrin ville ha kvar alla de gamla ämnena i gymnasieskolan för de som går de yrkesinriktade linjerna.
    Så här skriver han och jag citerar
    ”En orsak till att industrins fundamentala betydelse för svenskt välstånd och för vår välfärd inte alltid framhålls i den allmänna debatten är nog industrins skenbara osynlighet i de miljöer där ”den tjattrande klassen ” alltså huvudstadens mediafolk, politiker, och konsulter rör sig. Här drömmer många unga om en framtid i medier, mode eller design i och för sig ärbara verksamheter. Men alla kan faktiskt inte syssla med detta om Sverige ska kunna fortsätta att vara en välfärdsnation.
    Och utan teknikföretag som producerar kommunikationsutrustning så fanns inga medier. Utan tekoindustri, inget modefolk. Utan tillverkande företag, inget behov av design”
    Så hör det egentligen ihop att allt är i en kedja och de producerande företagen är den viktigaste länken

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.