Klockarbäcken kommer att komma, var så säker

 

Det har skrivits en hel del om Klockarbäcken efter att IKEA tecknade sitt avtal och vi la ut Entré Syd i översiktsplanen, ett område som fanns med redan när vi arbetade fram den gamla översiktsplanen men området togs bort när det inte blev de dragningar av vägarna som var tänkt och vi ville inte låsa oss för framtiden. Nu är den frågan löst i detta område.
 
Vi kanske också gjorde fel som lag bort marknadsföringen av området till först ett danskt företag och sedan ett norskt som presenterade bra idéer och skulle locka hit handel som inte fanns. Det lyckades inte
 
Jag själv är helt övertygad om att det kommer att utvecklas, det finns ju inga ytterligare områden, för Ersboda är fullt och IKANO och IKEA fyller entré syd och Umeå kommer att fortsätta att växa. Efter skriveriet i tisdagens tidning fick jag ett tips av vad man kan göra av området.
Det löser sig när vägverket kommer att bestämma sig för det yttre alternativet, ursäkta trafikverket då kommer klockarbäcken i ett helt annat läge, lätt att nå både från Ersbodaområdet och det nya Ikea området.
Det är klart att det går att göra något bra m

 
HÄR NEDAN SER NI FÖRSLAGET
 

ed Klockarbäcken. Här är mitt förslag:

Medan övriga handelscentra är en pyttipanna av shoppingvarianter skall Klockarbäcken ha en mycket distinkt profil där nyckelbegreppen för goda affärer är
 
– miljöansvar
– kvalitet d.v.s. utnyttja produkter under hela dess livslängd
– energieffektivitet, t.ex. genom att ta tillvara den värme som bilarna alstrar
– hälsa och välbefinnande som mål för ekonomin 
– hjälp och stöd som grund för bl. a, omfattande internationella insatser
– kunskapen inom prioriterade områden ska stärkas med utbildning, forskning och utvecklingsprojekt   
 
Jag inser naturligtvis att de här honnörsorden knappast får en kommersiell entreprenör att gå i taket av upphetsning,
 
Därför måste kommunen gå före och med sitt agerande visa på möjligheterna att attrahera besökare, så att Klockarbäcken står för ett tydligt budskap och därigenom ett starkt varumärke.
 
Det är ju perfekt att det byggs en ny Återvinningscentral. Om den kompletteras med en galleria som har Returbutik, Myrorna, Emmaus m.m. kan man rida på begagnat vågen, Krydda med några konkurslager…
I sammanhanget skulle f.ö. Media & Markt kunna profilera sig som bäst på elektronikåtervinning och/eller energistyrning.
 
(Man kan notera att klockare var den person som var satt att vårda den tidens viktigaste kommunikationssystem, kyrkklockorna,)
 
  Transportsektorn är naturligtvis intressant med sitt energibehov och där har Klockarbäcken redan många aktörer på vägtransportsidan och nu kan man lägga till den nya järnvägen,
K-Rauta borde ha lätt att hitta intressanta affärsmöjligheter t.ex. genom att erbjuda verkstadshallar där man hyr lokal och verktyg. Tänk på alla hobbysnickare som fyller garaget med sällan utnyttjade maskiner.
 Köp soffan på IKEA men sätt ihop den på Klockarbäcken!
 
Det här resonemanget måste föras mycket längre men det ska naturligtvis göras tillsammans med näringsliv, universitet m.fl. Det viktigaste idag är att förstå vad som händer i världen och vilka hot och möjligheter som finns. Hoten är globala t.ex. med naturkatastrofer som en effekt av klimatförändringen eller finanskris som ger spänningar både mellan och inom länderna.
 
Och då räcker det inte att vi har skickliga välfärdsingenjörer som kan vrida på rattarna för att skicka an slant till behövande,
Vi måste hitta system för att utnyttja befintliga resurser så effektivt och säkert att vi alla har råd att leva anständigt på en beboelig planet. Det jobbet måste göras lokalt.
Låt oss därför vårda klockorna vid bäcken.
 
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.