Västra länkens dragning beslutas snart….

Västra länkens dragning beslutas snart. Det sker vilda spekulationer om vart vägen ska dras i västligt läge eller i tunnel. Vi har sagt hela tiden och jobbat hela tiden för att hålla kostnaderna nere. En förutsätning art projektet skulle komma tillstånd.

Vi har efter hela kolbäcksvägen gjort allt som stått i vår makt att hålla nere kostnaderna och ett resultat är en E4 genomfart där rondeller använts som är ett betydligt billigare alternativ än med trafikplatser och ger karaktären av en gata i stadsmiljö.

Vi har haft några synpunkter tidigare om att bullerskyden skulle vara längre mot Nydalasjön men de små kostnaderna , någon miljon har det varit svårt att få gehör för. Lite standardsänkningar från Nydalarondellen in mot Ersboda har vi däremot gått med på.

I förslagen västerut har man i den senaste planeringen inte lyssnat på oss att bygga en rondell vid kullavägen som är betydliigt billigare men som enligt trafiverket ger större nytta då man får köra fortare på några hundra meter, medan hastigheten sänkts på en stor del av länets vägnet.

Ja man funderar.

Så då till tunnelalternativet som dessutom är hela 500 miljoner dyrare än vid prästsjön och inte rymms inom de kostnadsramar som är avsatta för projektet. Samtidigt påstås det ge större avlastning på centrum och därmed ge större nytta.

Jag ifrågasätter dessa nyttokalkyler. Det finns ingen beräkning på vilken nytta dessa 500 miljoner det skulle ge om det används för andra projekt bara i vårt län som tex E12 vid Brännland.

Skulle trafikverket ta 100 miljoner av dessa 500 och satsa på ombyggnader i centrala delar av staden som hindrar trafik att köra in i city och därmed bidra till renare luft skulle miljönyttan vara minst lika stor. Projektet har tillkommit för att lösa miljökvalitetsnormen i city och kom med i närtidssatsningen för att vi skulle hjälpa till att hålla kostnaderna nere.

Projektet har dragit ut på tiden för mycket till men för luftkvaliten i en centrumkärna som vi allavill utveckla och projektet måste fullföljas nu med de pengar som finns avsatta och det gör ingenting heller om det skulle bli några hundra miljoner billigare.

För oss är det en föråldrad syn att man alltid ska bygga upp de pengar som finns anslagna och jag betonar än en gång att vi har sagt att tunnelnär politiskt omöjlig inte minst av kostnadsskäl. Vill betona att de tjänstemän som sagt att kommunen kommer att förorda det inre alternativet inte har ett politisk mandat att säga så

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.