Stor okunnighet i Fp om kollektivtrafiken….

Stor okunnighet i Fp om kollektivtrafiken. Det framgår med all tydlighet efter ett radioinslag i går i Radio Västerbotten. En folkpartist i Skellefteå hade ställt en fråga om varför Skellefteå betalade mest till kollektivtrafiken i länet och ville ha en ny kostnadsfördelning

För det första är det Umeå som betalar mest av alla kommuner och vi betalar 75 miljoner  2011per år för all trafik och för 2012 83 miljoner och det ökas ytterligare i höst. Den som hade ställt frågan vet inte att man betalar för den trafik man beställer och det gäller både stadstrafik och landsbygdstrafik.

Han och även radion har blandat ihop detta med landsbygdstrafiken som sker inom en kommun.

När det gäller landsbygdstrafik som går mellan olika kommuner så är det landstinget som betalar detta. När det så gäller kostnadsutjämningen så finns den med i den stora kostnadsutjämningen så att införa en utjämning till är helt fel.

Det är i ett avtal och i Västerbotten har vi valt den modellen att inomkommunaltrafik betalar kommunerna och mellankommunal betalar landstinget. Jag tror det är bra att vi valt den modellen för landstiget kommer aldrig att vilja satsa mera pengar på trafik än man gör idag

Skolskjutsar tillhör egentligen inte kollektivtrafiken utan är ett rent kommunalt ansvar även om man anpassar linjerna till när skolan börjar och slutar. Så linjer som enbart är till för skolskjutsar är egentligen ett helt kommunalt ansvar och hur skolor ser ut finns i den kommunala skatteutjämningen

Jag tycker det är märkligt av Radio Västerbotten att man inte kollar upp fakta innan man gör inslag i Radion om detta och gör inslag på felaktiga grunder utifrån en interpellation från en folkpartist i Skellefteå.

Umeå betalar mest av alla till kollektivtrafiken men vi satsar medvetet för att ha en bra kollektivtrafik och en av våra linjer har uppemot 2 miljoner resenärer av det totala resandet.

Däremot är det fel i kostnadsutjämningen för vårt län då det är länet, främst landstinget och Umeå kommun som får betala för kollektivtrafiken i Stockholms län då en faktor i den är pendlingen över kommungränser och den sker mest där men även i Skåne och Västra Götaland.

Rätt ska vara rätt och för allt i världen borde radion ta rätt på fakta om kollektivtrafiken, dessutom var det ett frukostmöte på region Västerbotten och där deltog folk från kollektivtrafikmyndigheten

Jag såg att även TV4 gått i samma fälla nu 7.35 men jag ringde upp och bad dem läsa den här bloggen så får de veta hur det ligger till. Det här är ett fel i mdia systemet att man inte granskar källor för även en politiker kan ha fel och inte vet hur det fungerar

6 kommentarer

  1. Lillemor Strömberg, SR Västerbotten

    Självklart ska rätt vara rätt i radion, och det även om politikern som ställde frågan har missuppfattat saken.

    I gårdagens nyhetsinslag hade vi inte heller honom som enda källa, utan kontrollerade med ordföranden för Länstrafikens styrelse hur det låg till med kostnaderna.

    Vi får idag reda ut äpplen och päron, och rätta till felaktigheter/otydligheter.

    /Lillemor, SR Västerbotten

  2. Åsa Sundman, vik nyhetsred SR Västerbotten

    Hej Lennart!
    Med anledning av ditt blogginlägg vill jag lägga till det förtydligande som även finns på vår hemsida.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5099046

    ”Siffrorna avser endast kostnaden för inomkommunal trafik och alltså inte för stadstrafiken. Utöver 23 miljoner för den inomkommunala trafiken, betalade Umeå kommun 57 miljoner för sin stadstrafik. Skellefteå däremot har inte ordnat sin stadstrafik via Länstrafiken, utan via bolaget Skelleftebuss. /Lari Honkanen, reporter Sveriges Radio”

  3. Lari Honkanen, reporter SR Västerbotten

    Bäste Lennart Holmlund, när du talar om Umeås 75 miljoner har du adderat kostnaden för stadstrafiken med kostnaden för landsbygdstrafiken. Folkpartisten jämförde endast kommunernas kostnader för landsbygdstrafiken, och där betalar Skellefteå mer än Umeå. Att varje kommun sen beställer hur mycket trafik man vill ha inom sin kommun, är alla på det klara med. Det är därför Skellefteå, som är större till ytan och har en större glesbygd, beställer mer landsbygdstrafik och får en större kostnad än Umeå. Men frågan som folkpartisten ställde gällde varför man inte kan ha en mer solidarisk finansiering av kommunernas glesbygdstrafik. Frågan ska man nog förstå mot bakgrund av att det går bra för Umeå som växer ekonomiskt och befolkningsmässigt, medan det inte går lika bra för alla andra kommuner.

  4. Lennart Holmlund

    Svar till Lari Honkanen, reporter SR Västerbotten (2012-05-09 14:56)
    Det har jag svarat på det finns i den centrala kostandsutjämningen som Umeå betalar in till potten. Ordet landsbygdstrafik finns inte längre det är trafik som går inom kommunen för följdfrågan är dp varför ska inte alla andra vara med och betala även till stadstrafiken

  5. Lennart Holmlund

    Svar till Åsa Sundman, vik nyhetsred SR Västerbotten (2012-05-09 14:08)
    Får jag tala om för dig att stadstrafik är innomkommunal trafik

    När det gäller hela kostandsutjämningen även till annat är Umeå kommun den kommun som betalar mest till den utjämningen av alla Sveriges kommuner

  6. Lennart Holmlund

    Svar till Lillemor Strömberg, SR Västerbotten (2012-05-09 08:05)
    Jag har sett hur dina reportrar försvarat sig och med ren okunskap. Det finns egentligen ingen stadstrafik eller landsbygdstrafik utan bara trafik som går inom kommunen och mellan andra kommuner. Varför ska inte andra då vara med och betala underskottet i stadstrafiken för många åker ju med den.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.