Används lärare och rektorer på rätt sätt….

Används lärare och rektorer på rätt sätt. Jag är tveksam till detta och tog upp det med de fackliga organisationerna inför löneförhandlingarna. Många som jag talat både rektorer och lärare anser att det bara blir mer och mer pappersarbete

Jag menar att visst kan vi höja lärarlönerna om vi ökar undervisningstiden. Svaret kommer snabbt. Det kan vi göra men först måste annat arbete tas bort, det som kallas byråkrati.

Vi har enats om att tillsätta arbetsgrupper som ska se över detta. Vi har tagit bort ”byråkrati” tjänster men inte byråkratin. Byråkrati är lika med annat arbete i skolan än undervisning, det kan röra sig om olika typer av kansli och stödfunktioner.

Såg dessutom att pappersarbetet i skolan ska ses över från regeringshåll och då gäller det till exempel olika krav på dokumentation som till exempel de individuella utvecklingsplanerna

Det här sista kommer från regeringshåll och det är på tiden att man där ser över allt det man hittat på.

Jag tycker det är viktigt att lärarna undervisar och är med eleverna så mycket som möjligt det är detta de är utbildade för och då får man se över vilken typ av stödfunktioner som de behöver. Samma sak gäller det för rektorer och skolledare.

Rektorer säger att 50 % går till annat än huvuduppgiften. I länder där det går bra i skolan används 80 % av tiden till pedagogisk utveckling och undervisning. Lärare är utbildade för att undervisa och inte syssla med byråkrati som kontering vilket det sagts mig. Det är dags att använda våra medarbetare det dom är utbildade för och det gäller inte bara lärare

En kommentar

  1. Stefan Olofsson

    Ja, du kanske har rätt. Jag bloggade för några dagar sedan om att konsulter hyrs in för dyra pengar för att hjälpa lärare strukturera tiden, vilket jag tyker är onödigt och att de borde klara det själva och att det borde ingå i deras uppgifter som lärare. Är detta något som konsulterna kommer fram till, att det inte handlar om dötid utan att pappersarbetet tar för mycket tid, ja då kanske vi bör införa motsvarighet till läkarsekreterare, ”lärarsekreterare” , så att de, precis som du argumenterar för, kan ägna sig åt själva undervisningen. Nu tycks det som, enligt artikeln i DN som jag referade till, där man skrev om inhyrda konsulter, att problemet handlade mer om struktur och lärarnas inkompetens att styra tiden och mindre om att annat arbete tog tid, i så fall hamnar ju problemet i en annan dager…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.