He lönns int prata med de som int begrip….

He lönns int prata med de som int begrip. Ungefär så sa Ingemar Stenmark i en intervju under sin storhetstid som skidkungen i utförsåkning. Han menade i stort sätt att det är inte lönt att berätta saker för de som
inte förstår eller begriper eller vill.

Så skulle man kunna säga även i fallet om västra länken och de alternativa dragningar som förslås under samrådet. Det finns helt enkelt inga pengar till att bygga en tunnel. Man kan inte använda pengar som inte finns. Det är enkelt

Att använda pengar som inte finns det går inte i längden. Grekland med flera länder befinner sig på kollapsens brant främst för att de förbrukat pengar som inte finns. Därför är västra länken i tunnel helt omöjlig av samma orsak.

Regering och riksdag har i närtidssatsningen beslut hur mycket det får kosta, det innebär att trafikverket inte kan satsa mera än de gör. Finns det verkligen de som tror att andra platser i vårt land skulle finna sig i att deras vägar flyttas in i en oviss framtid för att det skulle byggas dyrare i Umeå.

Det är också en av orsakerna att inte Umeåprojektet är klart. Det fanns pengar att bygga detta 1997 men när överklagningarna bifölls försvann också pengarna från Umeå.

Det har inneburit att vi har den trafikinfarkt vi har med de stora miljöproblemen som finns. Det var miljöproblemen och överskridande av luftkvalitesnormen som gjorde att vi fick pengar till närtidssatsningen som nu pågår och att mycket arbete har lagts ner för att klara sig med avsatta medel. Nu finns det inte pengar till en tunnel och då kan man inte bygga en tunnel.

Så enkelt är det här och så enkelt är det alltid oavsett i privat eller offentlig verksamhet.

Det är av detta jag satt rubriken och säger som Ingemar Stenmark. Man kan också säga att man måste rätta mun efter matsäcken

2 kommentarer

  1. Staffan

    Samhällsnyttan är ju 578 miljoner kr större med tunnelalternativet än Prästsjön då den tunga trafiken styrs ut på ringleden, enligt Trafikverkets egna beräkningar!!

    Om man bygger vid Prästsjön är det vi Umeåbor,kommande generationer, framtidens företag och näringsliv i kommunen som får betala dessa miljoner, samtidigt som vi får mer trafikavgaser och sämre miljö som följd.

    Trafikavlastningen i centrum blir sämre – vem vill köra en omväg på över 3 km via Prästsjön? Det är inte hållbart i ett längre perspektiv!

    När det är så stor skillnad i samhällsnytta borde väl en alternativ finansiering av de pengar som saknas, som t ex en OPS-lösning, kunna prövas?

    Vad har du emot det?

    Det har man ju gjort på andra håll i landet, och i flera grannländer, för att avlasta statsbudgeten vid infrastrukturinvesteringar! Nuvarande alliansregering tycker bl annat att Norrbotniabanan skall delvis finansieras med storbolagsmedel.

    Företagarna i kommunen, handelskammaren, Volvo, Bilfrakt, Bostadens VD, ekonomen L Grahn, mfl. anser att tunnelalternativet är det bästa både ur ekonomiskt och miljömässiga skäl. Samt majoriteten av Umeåborna (75-80%) enligt VK:s opinionsundersökningar.

    Vädjar till din klokskap och sunda förnuft. Verka för att Umeå får den bästa och hållbara trafiklösningen, det inre dragningen av Västra länken. En felplacerad väg går inte att flytta på!

  2. Lennart Holmlund

    Svar till Staffan (2012-06-09 10:02)
    Men snälla du om det inte finns pengar att bygga för. Det finns helt enkelt inga pengar och jag tycker du är naiv om det skulle gå att ta pengar från andra projekt för att Umeå ska få sitt.

    Nyttan kommer av att sedan vidtar åtgärder som gör att inte bilarna kör in i city. Det här är ett miljöprojekt och inte ett trafikprojekt. Nyttorna som redovisas tar hänsyn mest för bilisterna och tiderna.

    Kommunen kommer inte att gå in med ett enda öre till för vi har fåt satsa 250 miljoner redan nu och dessutom har det visat sig att nyttorna faller med OPS för de företag som satsar pengar ska ha tillbaka med ränta

    Sedan vad alliansregeringen säger om Norrbotniabanan det skiter jag i men så många kontakter har jag att de kommer inte att satsa en enda krona utan blir det bättre pris på att köra på järnväg kommer de att göra det.

    När de gör sina beräkningar på nyttorna tar de inte hänsyn alls till vad kommunen gör i sitt vägnät, så är det och den linje de driver innebära att Umeå kommer att gå från tillväxt till tillbakagång så enkelt är det även om jag förstår att du berörs men om inte Umeå utvecklas kommer det hus att minska i värde

    Lars Gran har inga pengar att gå in med och det har inte bosaten det vet jag också, jag tror inte heller handelkammeren går in med pengar och det gör inte Volvo heller. De var beredd att åna ut om projektet skule bli färdig tidigare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.