Finska regeringen har insett värdet av Kvarkentrafiken

Man blir glad när man får läsa hur positiv den finska regeringen är till Kvarkentrafiken. Vi får hoppas att det kommer samma toner även från svensk sida. Se artikeln som fanns i tidningen från Vasa.

Etiketter: , ,

7 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Hej

    Om det är sånt stort behov av en färjelinje mellan Umeå och Vasa, varför behöver den linjen då massa stadsstöd?

  2. Erland Jonsson

    Om Kvarkentrafiken nu varit så oerhört viktig för Umeå och Vasa hade efterfrågan och marknaden för länge sedan sett till att möta denna med adekvata medel!

    Under många år har nu skorven RG1 tuffat tvärs över Kvarken 1 gång per dygn! Om efterfrågan varit så enorm som politikerna vill göra den till så hade RG1 lätt kunna göra 3 turer per dygn! Nu gör hon inte det och vad kan det bero på Lennart?

    Politiker och i synnerhet (S)ocialdemokratiska vill gärna bygga monument över sin egen förträfflighet, inte över samhällsnyttiga saker! Leden över Kvarken till Vasa är ett exempel på detta och det mest skrämmande är när politikerna börjar tala om en bro över Kvarken! Hur verklighetsfrämmande får politiker vara?

    Ta och gör en jämförelse med Öresundsbron och området kring denna med 25 mils radie! Gör motsvarande med Umeå i centrum Lennart! Jämför längden på Öresundsbron och längden på en bro Vasa-Umeå! Jämför befolkningsmängden i 25 mils radien och ytterligare 25 mil utanför denna! Du kommer att finna att Umeå befinner sig mitt ute i ödemarken jämfört med Öresundsregionen både befolknings och företagsmässigt!

    Trafiken över Öresund Malmö-Köpenhamn klarades av under många år med hjälp av flera rederier och pendeltrafik med färjor nästan dygnet innan Öresundsbron kom på tal!

    Kom igen Lennart när du har något motsvarande över Kvarken med fartyg i pendeltrafik nästan dygnet runt innan du ens tänker tanken på en bro!

    Att politiker i Umeå i många fall tycks lida av storhetsvansinne är det ingen tvekan om och du tycks vara den som ligger i täten!

    Och i vanlig ordning räknar jag inte med att du vågar publicera min kommentar eftersom denna är starkt kritisk till dig och dina åsikter!

    PS Om privata redare inte lyckats få fart sträckan Umeå-Vasa tvivlar jag starkt på att kommunala redare kommer att lyckas bättre! Såvida man inte pumpar in en massa skattepengar förstås! Frågan är vad väljarna skulle tycka om det vid valet 2014? Vågar du utmana väljarna i den frågan Lennart?

  3. TC

    Finnarna har större behov av denna trafik än svenskarna, så det måste vara främst finnarna som finansierar denna färjetrafik!

  4. Lennart Holmlund

    Svar till Lars Gidlöf (2012-10-11 15:54)
    Men snälla du. Hur många vägar i vårt län skulle byggas om de skulle leva efter marknadsekonomin.E12 går mellan Sverige och Finland och en ny färja kostar inte mer än någon mil väg. Vägpaketet i Umeå kostar över 2 miljarder

  5. Lennart Holmlund

    Svar till Erland Jonsson (2012-10-11 19:24)
    Jag tror inte du vill att alla vägar ska betalas via avgifter utan jag är ganska säker på att du innerst inne vill att infrastrukturen ska skattebetlarna stå för

  6. Lars Gidlöf

    Jag tror inte Ni får en ny färja med isklass för under 100 miljoner Euro, sen tillkommer driften.

    Varför ska kommunpengar gå till en Europaväg?

    Har vi å mycket pengar i denna värld att vi kan skaffa saker trots att det egentligen inte finns något behov, det är väl marknaden som ska styra om behovet finns så klarar sig en färjelinjen utan stadsbidrag.

    Vilka ska driva färjan, måste äl ut på anbud och då kan ju en grekisk redare få köra den,kommunpengar ut direkt ur landet.

    Sen, vilka kunskaper har Ni i kommunen om sjöfart, noll och inget.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.