Finlands regering tror på Kvarkentrafiken….

Finlands regering tror på Kvarkentrafiken. Förra veckan var det frågor både i den Svenska och Finska regeringen om trafiken och jag ser i protokollet att Finland kan man lite på och de kan frågan. Nedan kommer en översättning från protokollet

Plenarprotokoll PR 107/2012 rd
107. TORSDAGEN DEN 8NOVEMBER 2012 kl. 16.00

N:o 117) Trygga Kvarkentrafiken
Markku Mäntymaa/saml.: Ärade herr talman! Trafikminister Merja Kyllönen tillsatte en arbetsgrupp för att trygga Kvarkentrafiken. Arbetsgruppens slutrapport blev färdig för cirka tre veckor sedan.
Arbetsgruppen föreslår att det skaffas ett bättre fartyg för Kvarkentrafiken, dvs. ett sådant fartyg som bättre passar för trafikeringen mellan Vasa och Umeå. Förbindelsen är viktig för det exportdrivna Österbotten och för hela Finland.
Rederiaktiebolaget, som grundades av Vasa och Umeå stad, har nu skaffat ett begagnat fartyg med vilket man tryggar trafiken för fem års tid. Fartyget börjar trafikera genast efter årsskiftet i januari. Konkursboet tar hand om trafikeringen med det nuvarande gamla fartyget ända till slutet av året.
Dessa åtgärder är dock endast tillfälliga lösningar.

Jag frågar minister Kyllönen: vilka medel har regeringen till sitt förfogande för att Kvarkentrafikens kontinuitet ska tryggas?

Trafikminister Merja Kyllönen: Ärade herr talman! Bästa ledamot Mäntymaa, tack för en viktig fråga! Att trygga Kvarkentrafiken har antecknats i regeringsprogrammet och är således också trafikminister Kyllönens hjärtesak.
Vi arbetar för närvarande hårt för att såväl Vasa- och Umeåregionerna som också Finlands och Sveriges stater i samarbete ska söka möjligheter till EU-stöd, EU-stödelement för att trygga den här båttrafiken, Kvarkentrafiken, på ett långsiktigt sätt. Det kräver att vi arbetar under en längre tidsperiod, det är alltså inte fråga om en veckas eller två veckors projekt.
Som ledamot Mäntymaa berättade, fick jag för tre veckor sedan arbetsgruppens förslag. Under den här tiden har jag inte ännu fått det slutliga slutresultatet färdigt.

Markku Mäntymaa/saml.: Ärade herr talman! Det införskaffade fartygets användningstid är som jag redan nämnde cirka fem år. För att skaffa ett helt nytt fartyg behövs det betydligt mer finansiering. Det har diskuterats om finansiering, bl.a. om att få EU-stöd.
Arbetsgruppen som ministern tillsatte har föreslagit att Kvarken skulle få mera nationell finansiering. Min följdfråga är: är det möjligt att få statsfinansiering för anskaffandet av ett nytt fartyg som behövs för Kvarkentrafik och med hurdan tidtabell kommer man att fatta beslutet om detta?

Trafikminister Merja Kyllönen: Ärade herr talman! Bästa ledamot Mäntymaa! Denna fråga är en av de stora frågor som kan avgöras i samband med nästa vårs ramförhandlingar. Frågan är bland de frågor som kommunikationsministeriet håller på att förbereda inför kommande förhandlingar. Beslut har man inte ännu fattat.

Miapetra Kumpula-Natri/sd: Ärade herr talman! Även om jag kommer från samma stad som Mäntymaa, från Vasa, och frågan har varit bekant för oss i årtionden, så det är nog lite sorgligt, att det var i samband med EU-medlemskapet som den historiska förbindelsen mellan Finland och Sverige försämrades: antalet passagerare sjönk från en miljon till 100 000 passagerare per år.

Man kan säkert skapa en ny, eftersom EU har program, t.ex. Motorways of the Sea, som säkert kan användas till detta ändamål. Denna tillfälliga lösning gjordes mellan regionerna, då staden grundade ett bolag och skaffade ett fartyg. Men man söker en mera permanent och långsiktig lösning, så som det anges i regeringsprogrammet, och ministern också yttrade i god vilja.
I sin helhet gick vi lite på förlust av EU med tanke på sjöfart och svaveldirektiv ur kostnadssynvinkel.

Vi hoppas att miljön och hälsomiljön får det att gå mera positivt. Men tycker ni att det är möjligt att en sådan här svavelfri förbindelse, så som förbindelsen redan nu är, också i sin helhet kunde vara med i förhandlingarna, då man tillsammans med kommissionen går igenom stadganden om statstöd och dylikt för att kompensera svaveldirektiv?

Trafikminister Merja Kyllönen:Ärade herr talman! Bästa ledamot Kumpula-Natri! Det har uttryckligen varit tanken att denna förbindelse skulle få ett fartyg som är miljövänligt, är i enlighet med nuvarande grundval och speciellt med god förmåga att trafikera under isförhållanden.

Arbetsgruppen föreslog en sådan helhet, och jag ansåg att tanken var väldigt bra och i enlighet med den nya trafikpolitiken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.