Döden väntar för svenska åkerinäringen….

Döden väntar för svenska åkerinäringen. I går protestera ett 30 tal lastbilar med förare och åkare mot social dumping i Göteborg. Åkerinäringen håller på att dö enligt transportarbetareförbundets avdelning 3.

Det är skandal att inte regeringen värnar om denna näring. Här behövs det krafttag nu och polisen måste ges möjligheter att sätta dit alla som kringgår lagar och inte följer de arbetstidsregler som gäller. När det blir dåligt väglag som i helgen ser man varifrån bilarna kommer som blir stående i backar.

Åkare och fack menar att Sverige förlorar 70 miljarder per år på grund av den svarta marknaden med falskskyltade fordon och dåliga arbetsvillkor för chaufförerna. Regeringen har ansvaret för att detta får fortsätta på detta sätt och måste se till att det blir ordning och reda då branschen har tappat runt 50% på dessa olagligheter

8 kommentarer

  1. Jerry Sellin

    God morgon Lennart, och en trevlig första advent.

    Jag håller med dig i att det ska vara på så lika villkor som möjligt för våra åkare, utländsk eller inhemsk, och där har absolut regeringen Reinfeldt en hel del att göra. Dock tror jag inte att den sittande regeringen kommer att göra mycket åt denna orättvisa för åkarna, då regeringen enbart verkar se ett billigare alternativ i alla dessa utländska, och svarta transporter.

    Men jag hoppas även du tycker att de våra i riksdagsställning (Partitoppen) är ute på en tokig väg, genom att försöka blidka (Mp) och eventuellt återinföra kilometerskatten, vi har ju redan i det här landet bland de högsta kostnaderna i världen för åkerinäringen, genom alla skatter de redan betalar.

    Jag anser att ett återinförande av denna förhatliga kilometerskatt endast kommer att slå ut den svenska åkerinäringen från den svenska marknaden, åtminstånde från den vita skattebetalande och kollektivavtals-anslutna marknaden.

    Även om jag ofta tycker du går på för hårt med många uttalanden här i din blogg, så hoppas jag att vi alla ska försöka dra åt samma håll, och minimera samarbetet med Miljöpartiet, för att då eventuellt locka tillbaka alla dessa väljare som väljer andra alternativ just på grund av ett för nära samarbete med (Mp, och alla dessa straffskatter/miljöskatter som kommer från (Mp.

    Fortsätter det här så kommer hela den svenska transportsektorn på väg att helt lamslås, och jag anser att det kan vi inte tillåta hända.

    Jag hoppas du och de dina får en riktigt trevlig första advent. Mvh/ Jerry Sellin.

  2. Maria

    Det är många förhållanden i Sverige som missgynnar åkerinäringen, inte minst att allt gods ska föras över på järnväg. Det intressanta är att GD för transportstyrelsen även är avlönad från järnvägsintressen, som anställd lobbyist, utan att ansvariga agerar! För oss i norr, är det oerhört viktigt att värna om åkerinäring, då chaufförerna inte endast kan försörja sig på rentransporter!

  3. Roger Kvarnström

    Du har så sant Lennart vi känner redan av denna osunda konkurens. Men det finns förslag som innebär att det blir helt lagligt för dessa att komma hit detta ska börja gälla från 2014. Är hela iden med EU att det ska finnas billig arbetskraft så att kapialisterna kan känna mer pengar det tror jag. För övrigt så finns problemet inom fler yrkesgrupper. I norrbotten är det många byggnadsarbetare som inte kan Svenska. Skogsarbetare i Åsele från Rumänien. Alla dom är här för att dom jobbar till betydligt lägre löner.

  4. Lennart Holmlund

    Svar till Maria (2012-12-02 11:21)
    Det är inte järnvägen som tar död på näringen utan social dumping som näringen sa. folk ska följa arbetstidsregler med mera och har de falskskyltat så är de väl stulna

  5. Lennart Holmlund

    Svar till Jerry Sellin (2012-12-02 09:23)
    Skogsnäringen ska undantas och pengarna gå till vägbyggnationer. Men jag har en motion om detta till vår kongress som går ut på att den inte ska införas

  6. Maria

    Vad gäller införande av km-skatt, har man tydligt visat att indrivande av denna, kostar mer än vad staten får in. Det måste vara byråkrater, som värnar om den egna sysselsättningen, som är pådrivande.

  7. Lennart Holmlund

    Svar till Maria (2012-12-03 04:12)
    Åkerinäringen med fack och arbetsgivare protesterade mot att inget gjordes åt alla som kom till Sverige och som sysslade med social dumping och där man inte följde våra lagar och inte heller följde arbetstidsreglerna vilket är internationella regler.

    Företag och fack menade att det måste kollas att man följer det regler somfinna. 50 procent av uppdragen hade föesvinnit då man inte följde de regler som finns. Det var det som min bligg handlar om men jag förstår inte att du stöttar företagen och påstår att andra saker hotar näringen

  8. Erik Ågren

    Hej Lennart.

    Visst måste det gå att få till ett system som gör att förutsättningarna för alla åkare är desamma ? Sverige är dåligt på att förebygga olika händelser, det ser vi med EU-medlemskapet och andra fenomen som tar oss på sängen. Det behövs ingen rocketscience för att inse att där det finns pengar att tjäna så finns det en otrolig uppfinningsrikedom som INGEN i Sverige har någon aning om. Fast vi borde, vi har ju professorer och akademia i de flesta områden, men var håller de hus?? Vinterdäck på lastbilar är ju lag nu vad jag förstår, men det finns ju mycket mer som man skulle med en bondsons förnuft se som möjligt att införa imorgon. Vi håller själva i framtiden / Opolitisk med jävlar anamma / Erik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.