Åkeribranchen behöver saneras ordentligt….

Åkeribranchen behöver saneras ordentligt. Det finns ert utbrett fusk bland utländska lastbilsförare. Det är utländska lågavlönade chaufförer som kör illegalt här i Sverige .Det visar en studie i Lund, som för första gången visar hur vanligt det är med brott mot de sk cabotagereglerna.

Studien visar ett utbrett fusk där utländska lastbilar stannar längre än tillåtet i Sverige och dumpar marknaden – inte sällan med stora svenska åkerier som kund.

Reglerna innebär att en utländsk last bil får lov att göra tre inrikestransporter inom en vecka. Studien visar dock att många bilar stannar längre och utför upp till 40 transporter.

Sånt här är åt skogen och måste åtgärdas. Man blir förskräckt när man får höra att det är stora Svenska åkerier som är kunder. De gräver ju sin egen grav och borde ha enkelt att kolla så att reglerna följs. Då borde det bara vara att dra in trafiktillstånden för de åkerier som anlitar företag som fuskar

7 kommentarer

  1. Nisse

    Hej Lennart! Tyvärr är det inte så enkelt att man, genom att bestraffa svenska åkerier, kommer åt detta! Ett stort problem är att vi i Sverige har så genomreglerad arbetslagstiftning att andra länder inte alls styrs av detta. Och i slutändan är det svenska arbetsgivare, också i inland och glesbygd, som konkurreras ut. När sedan marknaden består av utlandsägda företag, har vi i Sverige sämre möjlighet att säkra deras arbetsmiljö, men det är så dags då!

  2. Petter

    Nu är jag visserligen vän av Alliansen. Men i den här frågan håller jag absolut med dig och andra som kräver hårdare tag mot fuskarna. Det slår mot svenska företagare – hur kan Alliansen med M i spetsen vilja ha en politik som går emot deras kärnväljares önskemål? Obegripligt!

  3. LENNART HOLMLUND

    Svar till Nisse (2013-06-09 16:20)
    Men visst har varje näring ett ansvar för att hålla rent. De anlitar företag och chaufförer utan att kontrollera och jag tycker även facket som har förhandlingsrätt kan göra något. Trafiktillstånden borde dras in för de som inte sköter sig

  4. Sören

    Uppdrag granskning hade ju ett program om detta den 20 mars. De som anlitar dessa skojare verkar ju inte bry sig alls. Med dold kamera sägs det att det finns de som kör för 52 kr/milen… Sen när set blir konfrontation så var det plötsligt felaktiga siffror. Krävs ju att chauffören kör i princip gratis och att man stjäl dieseln för att det ska gå ihop. Men så länge ingen blir avslöjad så kommer detta fortgå.

    Lite intressant att politiker ofta pratar om att höja kompetens och kunskap i Sverige. Själv upplever jag att många, många arbetsgivare – i olika branscher, skiter i kompetensen. De ser bara på kostnaderna.

  5. Tänker Själv

    Det är ju omöjligt att vara legal åkare och konkurrera mot utländska åkerier som betalar nästan ingen lön, faktiskt. Att det ens finns några svenska åkerier kvar beror på bl.a. på att det fortfarande finns svenska företag som inte vill figurera i pressen som fuskare, och att det finns vissa transporter som det är lättare att bevisa och upptäcka brott mot cabotagereglerna, t.ex. vissa lokala transporter. Men myndigheternas koll av cabotage är i princip noll. Men det är viktigt att inse, att det viktigaste med att anlita svenska chaufförer är faktiskt att de skattar sin lön i Sverige, ca 70% av lönen utgör i slutänden skatt (arbetsgivaravgift, skatt på lön, moms, skatt på ev. egen privatbil osv), en utländsk chaufför skattar i huvudsak sin lilla lön i sitt hemland, och de köper väldigt lite i Sverige när de är här, så det blir inte ens nån moms att tala om. Det enda är skatt på bränsle och fordon, men i Uppdrag Granskning visade man ju även hur de en del stal bränsle, så att svenska bränsleköpare i slutänden fick betala. Så länge det svenska åkeriet avlönar svenska chaufförer på ett korrekt sätt och köper bränslet legalt, så gör staten jämförelsevis obetydliga försluster på svenska åkerier, och även om det förekommer en del fusk så har det ett obetydligt genomslag jämfört med att utländska åkerier tar över. En annan förlorare är järnvägen, som bara kan konkurrera när svenska chaufförslöner ska betalas. Med de ringa chaufförskostnaderna som många utländska åkerier betalar, så behövs inga 25m:s ekipage, största vitsen med dessa är just lägre utgifter för chaufför, även om man också kan spara lite bränsle och fordonskostnader. Mindre ekipage har också fördelar genom att de går snabbare att lasta och lossa, dvs de kan rulla mer på vägarna. Combitrafiken med tåg tar väldigt lite utlandsgods, och en del av kombitrafiken har redan konkurrerats ut genom att de svenska åkerier som använt kombi har tappat gods till utländska åkerier!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.