Fler och fler yrkeschaufförer skadas i jobbet

Fler och fler yrkeschaufförer skadas i jobbet. Det är något man måste se allvarligt på och vad är orsakerna. Ökningen av skadorna är dramatisk och 13 av 1000 förare drabbas av skador och olyckor enligt Arbetsmiljöverket som undersökt arbetsmiljön och säkerhetsarbetet bland 2000 åkerier i Sverige

-Det osunda konkurrensen med
utländska förare och åkerier är den viktigaste orsaken till ökade sjukdomar och olyckor, säger Gabriel Sanz, en av dem som gjort
undersökningen, till Göteborgsposten.

Det här är ju inget nytt egentligen och frågan är varför man inte följer upp hur de utländska chaufförerna jobbar och om de följer den lagstiftning som gäller på området. Det finns anledning att tro att så inte sker och att utländska åkerier snor jobb genom att skita i lagar och regler. Hela den svenska åkerinäringen är hotat om inget görs.

I den här rapporten fins det inget om hur dessa chaufförer har det och under vilka förhållanden de jobbar. Vi har ju sett i media riktiga skräckexempel på detta. Inte nog med att chaufförerna har en dålig arbetsmiljö utan är den dålig ökar självklart risken för andra som befinner sig på vägarna.

När nuvarande regering tillträdde drog man ner satsningarna på forskningen på arbetsmiljön och la ner Arbetslivsinstitutet eller vad det nu hette som fans här i Umeå. När det gäller kontrollen av de utländska åkerierna och om den följer Svenska lagar är den obefintlig trots att Åkeribranchen högljutt ropat efter hjälp. Undra på att arbetslösheten blir hög när utländska företag kommer hit och tar jobben genom att inte följs reglerna.

Som grädde på moset får inte längre elever körkort som går gymnasieskolor för chaufförer då nya gymnasiereformen som Björklund infört tagit bort detta så på sikt kan inte heller skolan försörja åkerierna med arbetskraft och ett körkort man får rätt att köra tung lastbil med är för dyrt för en ung person som inte haft jobb.

Det har varit viktigare att sänka skatterna för de som tjänar bra en att jobb försvinner till de som inte följer lagar och regler ser man mellan fingrarna på. Jag tycker man ska slå vakt om Sveriges åkerinäring och att chaufförerna ska ha en bra arbetsmiljö

En kommentar

  1. Eugen Buktes

    Få se nu,det var ni sossar som påbörjade avregleringen av hela transportbranschen? Du har facit på vägarna och järnvägen i dag!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.