Spännande projekt bilar i Paris

Spännande projekt bilar i Paris. Man har infört nya regler för biltrafik i Frankrikes huvudstad Paris . Från i går kommer invånarna från och med i måndags bara kunna använda sin bil eller motorcykel varannan dag beroende på vilken nummer man har på registreringsskylten. Udda nummer kör en dag och jämna nummer den andra dagen

Det här gör man inte för att djävlas med folk utan för att minska de höga partikelhalterna i luften. Man har infört lägre hastighetsbegränsningar på vägarna och restriktioner för eldning

Det är väl känt för de flesta att vi har luftproblem i Umeå där det är knoxen som är det stora problemet. Det har blivit lite bättre när E4 flyttades ut ur stan men det går inte att klara luftkvaliten utan den västra länken. Av outgrundlig anledning har det tagit längre tid att få vägarna klar. De skulle ha varit klart redan i år.

Staren riskerar böter av EU men regeringen har inte vad jag vet drivit på genomförandet och den svenska byråkratin på trafikverket gör också allt som står i deras makt att fördröja projektet. Det här skulle varit klart 1997 men av outgrundlig orsak biföll regeringen med Björn Rosengren överklagandet. Har Inez Uusman varit kvar som minister har problemet varit löst i Umeå

Det finns andra saker som vi driver men ännu inte fått grönt på nämligen Gröna friköp där man avsätter pengar till en kollektivtrafikfond och de som jobbar där friköpet sker får lägre taxa. Där krånglar skatteverket liksom då det gäller cykelparkeringar inomhus med omklädningsrum för att fler ska cykla till jobbet

Staten ska ha ansvaret för att minska trafiken genom Umeå men det tar för lång tid och den ena handen vet inte vad den andra gör. När ringleden är klar blir det och måste det bli restriktioner så att trafiken som inte har ett ärende till city går andra vägar

9 kommentarer

  1. €dor

    Är det inte lite väl sent komma på det här med miljön nu? Men kanske bättre sent än aldrig. Ditt stolta lilla Umeå klarar inte ens miljökraven. Hur tänker du/ni agera nu? Ni är ju så stolta över kulturhuvudstadsåret, räcker inte det?

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Det är det statliga vägsystemet som är de stora problemet och delar av projektet som den nya E4 är klart men det tog tid innan staten satte genomfartsförbud. Västra länken är det som ska lösa problemet men det har ju dragit ut på tiden. Det här skulle ha varit klart 1997 men tyvärr så överklagades den då föreslagna dragningen och skiten är kvar mitt i stan. De som överklagade då bär ett stort ansvar för den dåliga luften för annars har det varit klart. Sedan är vi den enda kommun i Sverige som gör ett större projekt på elbussar och det är det drivmedlet som kommer att göra att utsläppen minskar

  2. Erik

    Regeringen och den tröghet gällande nydragning av vägar runt centrum är onekligen en trist sak i sammanhanget. En annan trist sak är den tröghet gällande utbytet av Ultras gamla busspark till bussar som går på alternativa bränslen som finns. Besökte min tidigare (slutade där 2008) arbetsort Örebro i förra veckan och såg att dom nu hade bytt ut sin busspark till fräscha biogasbussar som dessutom var avsevärt mer tystgående än dagens trista Ultrabussar. Förstår inte att det inte prioriterats högre att byta ut Ultras busspark – ska inte kommunen föregå med gott exempel beträffande åtgärder emot luftproblematiken? Några till Hybriconbussar verkar vara nu på gång, men med den utbytestakt som råder så är det väl 2017 innan alla Ultrabussar är utbytta…

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Biogas är helt värdelöst för oss eftersom det är en förbränningsmotor. för oss är noxen problemet och som det ser ut idag är det bara elbussar som är ett alternativ och där har vi dragit igång ett störree projekt och köpt in 8 nya elbussar. De ger inga utsläpp och går tysta

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      Jag tror svaret hamnade på fel ställe emn härär det igen

      Biogas är helt värdelöst för oss eftersom det är en förbränningsmotor. för oss är noxen problemet och som det ser ut idag är det bara elbussar som är ett alternativ och där har vi dragit igång ett störree projekt och köpt in 8 nya elbussar. De ger inga utsläpp och går tysta

  3. Bosse Sandström

    Skulle tro att Umeå Kommun snart inför vägtullar trots att det ligger i glesbyggd.

    Ett enkelt sätt att komma till rätta med avgaser o Lokalbussarna är att effektivisera de, som det nu funkar så står de mer stilla på Vasaplan och Västra Kyrkogatan som de också lyckats lägga beslag på. Bussarna ska inte stå o skaka på tomgång de ska vara i rull.Passagerarna ska vänta på bussen inte tvärtom.
    Ju mer man försvårar för trafiken,ju mer utsläpp får man.
    Vilket inte alla verkar förstå.

  4. Peder Jonsson

    Är det ingen som funderar över vad flygplatsen spyr ut vid start och landning, och vad dessutom en olycka skulle kunna orsaka för förödelse för Ume,Teg och Röbäcksbor? Nu har det ju gudbevars inte hänt något under årens lopp, men närmare kommer man i och med det.

    • LENNART HOLMLUND (inläggsförfattare)

      då måste man också ta ställning till hur mycket avgaser som skulle spys ut om alla en miljon som flyger skulle åka ett par mil. Vi har planerat bebyggelsen så att inte flyget ska störa och det är främst buller.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.