Finland tog i går beslut om medfinansiering

Finland tog i går beslut om medfinansiering. När det gäller transportlänken till Finland över Kvarken. Regeringen i Finland var mycket tydligare än den Svenska och pekade ut hur mycket pengar staten skulle gå in med. Det gjorde tyvärr inte den svenska som har skyllt på att man inte får investera i färjor vilket självklart inte är sant. EU får ju finansiera och då får även Sverige göra det.

Sverige har motarbetat detta hela tiden och tog bort driftstödet till färjan efter några år och menade att det är en regional uppgift. Det är i alla fall E12 som går över vattnet och som Umeå kommun fick ta. Däremot ger man stora subventioner till Gotlandstrafiken och om man inte får kapitalkostnader går färjetrafiken ihop, och ger mycket stora intäkter till staten tack vare att det är staten som får 25 öre på varje krona som Finländarna handlar för och lika är det när svenskar åker till Finland.

Jag trodde hela tiden att finnarna skulle säga ja eftersom de hade gett oss i uppdrag att först en kortsiktig lösning som skulle säkra trafiken när RG Line gick i konkurs och även arbeta fram en långsiktig lösning för att säkra trafiken som är det projekt som behandlades i går. Det har stått i flera finska regeringsdeklarationer att trafiken över kvarken ska säkras

Sverige har tagit beslut om att skicka in ansökan men inga pengar utan det ska lösas senare. Jag måste säga att det är en hel del brister i det som sägs bland annat att man inte får ge stöd till att bygga en färja vilket är nonsens eftersom EU kan ge stöd när det är en transportlänk och man får ge stöd även till vägar.

Jag känner att nuvarande regeringar har haft svårt att se vilken stor betydelse trafiken har och det har även känts som om tjänstemännen på departementen motarbetat färjan och politiken har lyssnat för mycket på deras argument. Färjetrafiken är mycket lönsam ur samhällets synpunkter

Sist en fråga främst till Sverige. Vilka samhällsekonomiska intäkter ger ett snabbtågssatsning som enbart är till för att byråkrater ska åka och träffa varandra i en tid när nya kommunikationssätt kommer varje vecka. Flytta verksamheterna i stället dit verksamheterna är i stället för att sitta flera timmar om dagen på tåg. Du har mycket ogjort när det gäller att ta hem den nya teknikens möjligheter Damberg. Varutransporterna de har behov av järnväg, båt och bil

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.