Slarvigt folk dödar tusentals kossor

Slarvigt folk dödar tusentals kossor. Ja det är för djäkligt att folk är då korkade att de slänger skräp efter vägarna. Det är flera tusen svenska kor som måste avlivas i förtid varje år på grund av skärsår i magen efter att folk slängt skräp i dikena längs vägarna. Det är mest aluminiumburkar det handlar som de får i sig små bitar av via fodret.

P4 Västerbotten hade ett reportage där de träffat mjölkbonden Ann-Christin Sandin som haft ett 15-tal kor som fått avlivas på grund av vassa föremål genom åren. Kossorna har fyra magar så kan det ställa till med mycket skada, sade hon.Bitarna skär sönder kossornas magar och måste avlivas. Det har visat sig när man slaktar så är det över 5000 nötdjur som är skadade av vassa föremål. Det här är fel och människor måste sluta kasta ut burkar i naturen och man måste nog även avstå från att slå så nära vägkanterna.

3 kommentarer

  1. Lars Flemström

    Det är dags att slopa den upphaussade klimathysterin och ta itu med de verkliga miljöproblemen i stället. Miljöartisterna i regeringen och beslutande församlingar är ju över huvud taget inte intresserade av miljön, utan driver bara igenom skattelättnader för sig själva och deras gelikar, som lever ”klimatsmart”, på bekostnad av låginkomsttagare och pensionärer, som utmålas som miljöbovar. För bara några år sedan lanserade Mp ett verkligt bra förslag, nämligen pant på mobiltelefonbatterier, som borde gå till återvinning.

    Men det förslaget har Mp nu helt slopat, eftersom det skulle bli dyrt för elbilsägare. Med en pant på 100 kr för ett telefonbatteri borde panten på ett elbilsbatteri vara i storleksordningen 100.000 kr – sett till miljöskadan vid tillverkningen. För 25 drev Mp krav på förbud mot PET-flaskor (av den gamla modellen). Resultatet blev en pant på 4 kr per flaska av den modellen och 2 kr för den nyare modellen med tunnare plast.

    Nu väntar vi förgäves på ett initiativ mot aluminiumburkarna från detta numera helt korrumperade parti i regeringsställning. Men det finns väl ingen konkurrent till aluminiumburkarna, vars tillverkare är beredd att muta Mp-politiker med löften om högavlönade jobb dom miljöchefer i sina företag efter tiden som statsråd? Mp går i stället i bilindustrin koppel för att tvinga fram en förtida uttkrotning av halvgamla bensinbilar, som klassades som ”miljöbilar” och var skattebefriade under fem år när de var ny. När hela fordonsflottan är ”fossilfri” kommer bilindustrin och dess politiska marionetter att slå på stora trumman för elbilarnas miljöpåverkan. För att återigen öka nybilsförsäljningen.

    Detta om detta. Jag föreslår att panten på aluminiumburkar höjs till 1 kr per 10 centiliter innnehåll, d.v.s. 5 kr för en 50 cl-burk. Detta är ju faktiskt mindre än prisskillnaden på burkarna mellan olika inköpsställen. De, som är för lata för att själva stoppa burkarna i burkautomaten inne i butiken, bör uppmanas att skänka sina tomburkar till tiggarna, som sitter utanför butiken. Så får de en inkomst av samhällsnyttigt arbete, kan betala skatt och får rätt till sociala omsorger.

    I stället för att straffa de sista ägarna till samma bil, bör vi införa en skrotningspremie på 20.000 kr, som betalas av den första ägaren vid bilköpet, och sedan följer bilen vid ägarbytena, så att de sista ägaren får tillbaka skrotningspremien med avdrag för skrotningskostnaden. Detta torde räcka till kontantinsats vid avbetalningsköp av en ”ny” begagnad bil. På samma sätt bör batteripanten för alla uttjänta batterier återbetalas med avdrag för återvinningskostnaden.

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Jag tror inte det jag tror det är värre än man befarat. Bilarna är stora bovar men där verkar det som om bilindustrin går före och väntar inte på lagstiftning och Kina verkar piggast

  2. Lars Flemström

    Bilindustrin går före med storskalig miljöförstörelse. Varje tillverkad bil är miljöförstörelse. Varje mobiltelefon och PC (jag skriver på en sådan just nu) smutsar ner naturen enormt. Det är elektroniken och de moderna batterierna, med låg självurladdning, som belastar miljön vid tillverkning. Arbetskraftkostnaden vid återvinning av de sällsynta metallerna är för hög för att återvinning ska löna sig.

    Därför har Mp föreslagit en pant på 100 kr för ett mobiltelefonbatteri, vilket är absolut rätt. Men det kravet har Mp tonat ner, för att inte försäljningen av elcyklar och elbilar ska hämmas av panten. Förutom att tillverkningen leder till en enorm miljöbelastning i fattiga länder, där avfallet dumpas, tömmer man snabbt jordens förråd av de sällsynta jordartsmetallerna.

    Diskussionerna har redan börjat om vad som ska komma efter elbilen. Redan Henry Ford var inne på idén att förkorta bilarnas livslängd för att öka nybilsförsäljningen. Han besökte bilskrotar, för att få uppslag till försämring av bildelar, så att det inte skulle löna sig att reparera en gammal bil med en begagnad bildel. På KTI i Stockholm pågår redan forskning om en ny typ av kärnreaktorer, som ryms under en bils motorhuv.

    Efter en bil är en stor kapitalinvestering, bör ingen bil skrotas förrän fortsatta reparationer av en gammal bil blir dyrare än att köpa en ny. Därför bör skrotpremien betalas av den första ägaren vid bilköpet, anser jag, och betalas ut till den sista ägaren vid skrotning. Miljöavgifterna på begagnade bilar är direkt asociala, eftersom de drabbar de fattigaste bilägarna. I stället bör samma avgifter läggas på nya bilar med större utsläpp än genomsnittet för nya bilar. Naturligtvis ska det löna sig att förlänga en gammal bils livslängd med fungerande delar från redan skrotade bilar av samma modell.

    Annars ska bilismen inte uppmuntras. De enorma asfalterade ytorna, som varje bil kräver, oavsett drivmedel,. förstör hela kontinenters klimat, eftersom regnvattnet inte sipprar ner genom jorden och fyller på grundvattnet, utan leds direkt ut till havet. Bilindustrins apologeter skyller på koldioxiden… En personbil, som rymmer fem resande, tar upp lika mycket utrymme (vid körning i stadstrafik) som en buss med 60 passagerare.

    Dessutom är det bilister, knappast tåg- eller busspassagerare, som kastar ut aluminiumburkar, som orsakar ett mycket svårt lidande för både vilda och tama djur och vållar stora förluster i lantbruket. Och det var ju vad inlägget egentligen handlade om, fastän jag utvidgade till miljörörelsens och Mp:s miljöfokus i stort, som numera nästan är helt fel. Mp har dock rätt i kravet på flygskatt och nedläggning av den helt onödiga Bromma flygplats.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.