Trafikverket brydde sig inte om vad vi i Västerbotten tyckte om sänkta hastigheter så även där felfördelade de länet

Varför lyssnade inte trafikverket på kommunerna i Västerbotten och regionen i Västerbotten när det gällde sänkningen av hastigheterna på vägarna. Det är och var samma problem som mellan Sundsvall och Östersund. För mig och säkert för många andra visar det att Trafikverket inte agerar på ett rättvist sätt. Vi har mycket sämre vägar än alla regioner i landet och det beror enbart på att Västerbotten har under många många år haft minst pengar till drift och underhåll av vägnätet per km väg.

Det måste bli en ändring på detta för även det har ett avgörande på vilken hastighet man sätter. Nu säger man att man satt rätt hastighet i förhållande till vägens standard. Låg hastighet har blivit resultatet för ett län med långa avstånd. Tala om en organisation som behandlar länen olika. Det är inte ett handlande som är rätt när det län som har kortast avstånd får mest pengar till drift och underhåll. Regeringen måste ta ansvar och styra Trafikverket.

2 kommentarer

  1. Lars Gidlöf

    Hej

    Vad gör det för skillnad om hastigheten sänks med 10 km/timme, (sänkningen blir egentligen kanske bara 5-7 km per timme i verkligheten)

    Har vi råd med de fler antal dödsfall och svåra skador som det bevisligen är med 10 km/timme högre hastighet? Har vi råd med den ökande miljöpåfrestningen som blir med denna lilla höjning?

    Och, har vi så bråttom så att det t ex på strcäkan Umeå Skellefteå skulle skilja mindre än 5 minuter med denna hastighetsskillnad?

    Folk måste anvnda sunt förnuft, och framförallt, kunna räkna

    • HOLMLUND LENNART (inläggsförfattare)

      Du får för att ta ett exempel lägga om all kollektivtrafik för att anpassas när jobben börjar och slutar liksom för alla som ska till skola och hem efter skola. Helt enkelt all sorts pendling

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.