Slakta inte den Svenska skogsindustrin, låt den vara med och bygga välfärd

Det är inte första och inte sista gången jag kommer att försvara den Svenska och inte minst den Norrländska skogsindustrin. För mig är det helt obegripligt att inte regering och riksdag agerat i denna fråga som rör svavelregler för sjötransporter som ändå är miljövänliga om man jämför med andra transportmedel.

Det här slår hårdast mot Norrland och jobben och själv har jag gått med i vad som kallas Norrlandsuppropet. Lägst ner på denna blogg kan du också hitta en länk där du kan gå med. Man måste sakna kompetens i regeringskansliet som inte har tagit denna fråga på allvar som hjotar en hel branch till någon annans fördel. Nedan ser du motiven bakom uppropet

Norrlandsuppropet!
– upprop för jobben i norra Sverige


FNs havsmiljöorganisation IMO, och därefter EU , har beslutat att svavelinnehållet i fartygsbränsle ska minska till 0,1 % från den 1 januari 2015 för fartyg i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. För vattnen i övriga Europa och för världshaven tillåts 35 gånger så högt svavelinnehåll fram till 2020 och därefter 5 gånger högre svavelinnehåll.

Någon svavelreningsteknik, till exempel skrubbers, som fungerar kommersiellt för fartyg i dessa vatten kommer inte att finnas tillgängligt till 2015. För att möta kraven måste fartyg använda diesel som bränsle, vilket innebär en bränslekostnadsökning om cirka 75 % för sjöfarten. Andra möjliga bränslen som till exempel naturgas, kräver att fartyg och fartygsmaskinerier byggs om eller byggs nya samt att infrastruktur för distribution av naturgas byggs.
 

Företag och industrier i norra Sverige ligger långt från kunder och marknader och konkurrerar med industri på den europeiska kontinenten och i andra världsdelar. Redan tidigare var transportkostnaden en betydande konkurrensnackdel för industrin i norra Sverige.

De nya reglerna innebär att det blir billigare att transportera ett ton massa från Brasilien till Rotterdam än att transportera det från Sundsvall till Rotterdam. Sjöfartsverkets konsekvensanalys – utförd efter det att IMO-beslutet fattats – visar att sänkningen till 0,1 % svavel i fartygsbränsle kostar svensk industri 13 miljarder kronor – per år!
Denna analys tog inte hänsyn till den brist som finns på kapacitet för att producera bränsle som möter dessa krav. En färsk utredning från Sweco visar att bränslebristen medför att dieselpriset kommer att öka med minst 80 öre, vilket ökar kostnaderna även för landtransporter och jordbruket. Kapaciteten för att öka järnvägstransporterna från norra Sverige är ytterligt begränsade.

Svaveldirektivet är ett allvarligt hot mot industri, jobb och välfärd i norra Sverige. Vi som skriver under det här uppropet kräver att den svenska regeringen:

• Inte gör industrin i norra Sverige olönsam!
• Agerar för att få tillstånd en förändring av svavelreglerna för fartygsbränsle för att möjliggöra teknikanpassning och minska konkurrensnackdelar
• Rättar till sitt misstag. Detta olyckliga politiska beslut riskerar att slå ut delar av den sunda och välfungerande svenska industrin!

Du som vill vara med och försvara skogsindustrin kan gå med genom att klicka  här

 

Etiketter: , , , , ,

4 kommentarer

  1. Sven-Erik Bucht

    Bra Lennart
    Regeringen har hanterat denna fråga riktigt uselt.
    I förhandlingarna borde givet vis hela Europa ha samma regler. Vår industri kommer inte ha en chans att vara med på en stenhård global marknad. Det som nu införs är inte på något sätt konkurensneutralt.
    I morgon onsdgen den 19 dec har vi interpellationsdebatt
    då jag den 14 novlämnat in en interpellation i frågan. ledamoten Hans Hoff (S) har hakat på och skrivit en liknande interpellation.
    Nu får regeringen svara kommer de att vita några åtgärder eller passivt se på när våra industrier sakta men säkert får allt tuffare att vara med på marknaden med stor arbetslöshet och utslagning som en mycket allvarlig konsekvens.
    Sven-Erik Bucht (S)

  2. Thomas

    Här håller jag med dig till 100% Lennart, är Alliansen och S rädda för att stöta sig med Mp eller vad är det frågan om?

    Är det inte dags för SocialModeraterna som ett nytt parti så att vi slipper vågmästare i form av brunskjortor och vara beroende av marginalpartier?!

    Håll fanan högt Lennart, många av dina åsikter delar jag inte men du är opinionsbildare och det ska du ha all heder för.
    I skogsfrågan köper jag dock hela ditt resonemang!

  3. Leif Berglund

    Det är rätt Lennart, i ett läge där konkurrensen inom all industri och speciellt skogsindustrin är knivskarp ökar man transportkostnaderna.
    Hur är då läget inom skogsbranschen?
    Troligen gör inget sågverk i Sverige svarta siffror dom går alltså med förlust, beslut om att lägga ned Holmsundsågen och Wilhelminasågen är redan fattade. Fler lär följa…
    Läget är väl något bättre för pappers och massaindustrin men med minskat tidningsläsande och minskad förbrukning av journalpapper reses frågetecken inför framtiden, man har redan ställt av en pappersmaskin hos Holmen.
    Stora satsningar är på gång i Sydamerika och dessa kommer också att påverka kartan i Europa.
    I Kanada som liksom Sverige är mycket beroende av sin skogsindustri så har man genomfört ett program för att utveckla ”gröna” produkter till en kostnad av en miljard Kanadadollar och nu fortsätter man satsningen med att utveckla skogsindustrin i en ”grönare” riktning med satsningar som uppgår till 14 miljarder kanadadollar
    Frankrike anser sig inte ha råd att göra några förändringar vad gäller svavelutsläppen, om jag minns rätt så här på kvällskvisten så får man i medelhavet använda sig av betydligt högre svavelhalter i bränslet.

    OCH I EUROPA LÄGGER MAN ISTÄLLET ÖKADE BÖRDOR PÅ INDUSTRIN

    Och ja jag talar i egen sak för mig och mina kamrater som fortfarande jobbar inom pappersindustrin och drar in ca 100 miljarder/år till landet…

  4. Uppfinnarjocke Peter hedin

    Att det inte finns reningsteknik till fartygen är inte sant, det har funnits tillgängligt sedan mitten av 80-talet…det handlar om vilja att använda den….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.