Vi måste säkra luftkvaliteten i Umeå

Igår kom det besked om att regeringen ger klartecken till att kommuner kommer kunna införa miljözoner, där fordon som ej uppfyller Euro 6 för diesel eller Euro 5 för bensin bilar. Detta tycker jag är ett välkommet besked och kommer bli ett bra verktyg inom klimatomställningen.

Det är vi på kommunnivå som ansvarar för luft och bullerkvalitén i våra städer och tätorter och problemen med farliga luftföroreningar har blivit ett växande problem, bara hät i Umeå har vi i flera flera år försökt tackla luft problemen i centrum utan direkt framgång, men nu får vi ytterligare verktyg för att kunna hantera detta genom miljözoner och detta har efterfrågats länge på många orter runt om i landet. Jag hoppas också att små kommuner ska våga satsa på miljözoner och att även vi i Umeå ska titta på miljözons lösningar. Det är dock viktigt att vid införande av miljözoner att man har en väll fungerande infrastruktur klar så att det blir enkelt att ställa om, det måste finnas bra och enkla förutsättningar för medborgarna så omväxlingen blir enkel och smidig och välkomnad. Nu är förslaget inte helt klart men jag hoppas och tror också att förslaget visar en indikation på fler satsningar från regeringen där vi kommer kunna resa och transportera mer hållbart och klimatsmart.

Att få kontroll över luftföroreningarna och få dem kraftigt minskade kommer också underlätta i att vi kommer kunna bygga fler och högre bostäder, då idag tyvärr så finns det många projekt som inte går att uppfylla då man inte kan bygga för just bristande luftkvalitet och buller.

Vi från MP har varit mycket kritiska för den miljöbonus som Alliansregeringen lämnade på så kallade ”miljödiesel” bilar, vilket nu också bekräftats inte ha den miljöeffekt som påstod, något vi påpekade redan då, men det rättar vi nu till med ytterligare verktyg inom det nya bonus-malussystemet. Utredningen har presenterats av Transportstyrelsen och förslaget säger att år 2020 ska kommuner kunna skärpa miljözonerna, nu ska förslaget först på den sedvanliga remissrundan, men jag är ganska säker på att det kommer inte stöta på något vidare patrull då det verkar finnas en bred enighet om den bristande luft kvaliteten inom trafiknämnden samt inom Stockholm stad som kommer säkerligen av de dem som blir först ut med miljözoner är man också i stort överens över blocken.

 

En kommentar

  1. Petter

    När jag köpte min dieselbil var denna klassad som en miljöbil och nu helt plötsligt som en nerskitarbil.
    Jag känner mig blåst av staten som lurar mig att köpa denna bil och sen förbjuder denna i städer
    Jag känner mig blåst,men som vanligt fick nån politiker för sig utan att veta att Dieselbilar de är miljöbilar. sen fick nästa politiker för sig att de är värsta miljöbovarna.
    Lika med de laddhybrider som ni gjort riktigt ekonomiska, vi har 2 st på firman ,supermiljöbilar heter det visst. De är riktigt förmånliga att ha och äga, vet inte om nån laddar dom för de tar ju trots Supermiljöstämpeln 0,75 liter /mil . Min Dieselbil tar 0,47 liter/mil öch så kör jag på 50% diesel och 50% tallolja. Med andra ord använder jag 0,235 liter diesel/mil och 0,235 liter förnyelsebart drivmedel/mil. Kan det bli bättre ???

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.