Konsumentinformation för fler aktiva klimatsmarta val.

En viktig punk i den klimatplan som vi i MP kommer att gå till val på är att flyget ska redovisa sina utsläpp. Idag är flyget befriat från skatter där man tar ansvar för den klimatpåverkan, flyget måste som andra transportbranscher bära sina egna klimatkostnader. Men på samma sätt som nu flyget står inför utmaningen att ta sitt klimatansvar så måste också flyget kunna för sina kunder redovisa en konsumentinformation där det klart och tydligt redovisas allt som påverkar klimatet med just den flygresan. Detta är något som redan åligger bil och lastbilsbranschen så även här ska inte flyget slippa ta samma ansvar som de övrigt fossil användande branscherna.

Det är viktigt att vi skapar förutsättningar för att människor ska enkelt kunna göra hållbara och klimatsmarta val, för att omställningen ska lyckas så måste mycket gå smidigt och enkelt för medborgarna. Därför måste det vara högst rimligt att som andra branscher bör också flyget ha en märkning av flygresor så att konsumenter kan göra medvetna val. Jag tror också att när man enkelt kan se och jämföra så blir det mer påtagligt hur klimatpåverkan blir och man gör då fler hållbara val.

Redan nu har vi i Miljöpartiet genom regeringen fått igen två åtgärder för att minska flygets klimatpåverkan. Dels den flygskatt som införs den första april, dels tillsätts inom kort en utredning om hur inblandningen av biobränsle i flygbränslet ska kunna öka och jag håller med om att redovisning av flygresor klimatpåverkan är ett ytterligare steg vi måste ta.

Under de senaste åren har vi kunnat se hur bil och lastbilsbranschen är inne i en omvandling just nu, vi ser fler och fler innovativa lösningar på fossilfria transporter, så när producenterna för vägfordon börjar satsa för att tar sitt ansvar så måste flygindustrin också ta sitt ansvar.

Men jag tycker att kravet på konsumentinformation inte ska stanna här, för att enklare kunna göra medvetna val i sin vardag så räcker det inte bara att ställa krav mot de mest självklara branscher som har en inverkan på klimatet, utan jag vill se samma konsumentinformation också när vi köper mat, handlar kläder osv. På detta sätt blir det enklare att göra smarta val i sin vardag och man får ett bättre perspektiv på sin egen klimatpåverkan vilket jag tror kommer leda till att man gör fler aktiva smarta val för klimatet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.