Är det på gång ett inbördes krig i Ryssland då Wagnergruppen agerar

Av , , Bli först att kommentera 3

Nu händer det stora saker i Ryssland. Det är Wagnergruppen som går och redan har gått till anfall mot Ryssland. Man har tagit kontroll över en massa militära anläggningar. Det här är nog inte bara Fake News utan sanning och har även bekräftats. Vi får väl se hur starka dessa styrkor är och om man är på väg att hamna i ett inbördeskrig och vad händer då. Vi får nog vänta lite och höra vad som händer de närmsta dagarna.

Så här skriver Omni i en artikel.
Ryska paramilitära Wagnergruppen har tagit kontroll över samtliga militäranläggningar i staden Voronezj i södra Ryssland. Det uppger en rysk säkerhetskälla för Reuters.
Uppgifterna kommer knappt två timmar efter att Wagnerchefen Jevgenij Prigozjin hävdat kontrollen över militäranläggningar i Rostov-na-Donu, cirka 50 mil söder om Voronezj.
Från Voronezj är det bara ytterligare 50 mil till huvudstaden Moskva.
Inom kort väntas Rysslands president Vladimir Putin hålla ett tv-sänt tal till nationen med anledningen av upproret från Wagnergruppen.

Så här beskrivs det i en annan artikel
Den dramatiska upptrappningen i konflikten mellan paramilitära Wagnergruppen och Rysslands militärledning fortsätter. Gruppen har under natten lämnat Ukraina och gått in i Ryssland, hävdar Wagnerledaren Jevgenij Prigozjin.
– Vi är alla beredda att dö. Alla 25 000, och sedan ytterligare 25 000. Vi dör för det ryska folket, sa Prigozjin under natten mot lördag.
I ett videoinlägg på Telegram vid 06.30-tiden säger Prigozjin att Wagner har tagit kontroll över försvarshögkvarteret i Rostov-na-Donu och samtliga militäranläggningar i Rostovregionen. Uppgifterna är obekräftade.
Han uppmanar försvarsministern Sergej Sjojgu och generalstabschefen Valerij Gerasimov att möta honom i Rostov. Annars hotar han att fortsätta tåga mot Moskva, enligt Reuters.
Upptrappningen inleddes under lördagen när Prigozjin hävdade att den ryska armén medvetet bombat Wagnersoldater i Ukraina och utlovade hämnd. Ryska säkerhetstjänsten FSB har inlett en utredning om uppmuntran till väpnat uppror och uppmanar Wagnersoldater att gripa Prigozjin.

Bra att moderatledaren säger att man måste begränsa trafiken inne i städerna (stadstrafik)

Av , , Bli först att kommentera 1

Mycket intressant är att moderatledaren vill begränsa biltrafiken i Sveriges större städer. Jag tycker faktiskt han har rätt vad han sagt till Expressen att detta måste ses över. Det är ju så även i Umeå måste man få bort en del av trafiken genom centrum i klartext bör all genomfartstrafik bort. Det låg också med i den närtidssatsningen som kom i budgeten 2007 då Maud Olofsson var näringsminister men även hon såg till att Centern löste den trafiklösning som de flesta partierna var för. Nu håller man på att planera åtgärder som gör genomfartstrafiken inte får ske. Man måste börja planera nu så man har allt klart när kommunen ska överta statliga vägar innanför ringen. Jag tycker det är bra för nu kommer moderaterna i Umeå går tillsammans med oss för att följa partiledaren

Så här skrev SVT text om Kristerssons ide
Kristersson: Begränsa stadstrafik
Statsminister Ulf Kristersson (M) vill
se över hur man kan begränsa bil-
trafiken i Sveriges största städer.
Det säger han till Expressen.

Han anser att elektrifieringen kommer
att lösa en del problem, men att
”staden är för mycket gjord för
bilar”. Samtidigt uttrycker han att
centralbron, som går genom centrala
Stockholm, borde grävas ner.

Moderaterna inspireras av den tyska
staden München där man gjort om många trafikleder till gågator. Men
Kristersson betonar att det måste
ske inom rimliga kompromisser.

Trafikverket klarar inte sina uppdrag trots att de själva gjort tidsplaner ytterligare förseningar upp till Dova.

Av , , Bli först att kommentera 0

Trafikverket får aldrig någonting klart enligt utsatt tid. Jag ska inte upprepa vad jag sagt om vägpaketet utan nu gäller det första etappen av Norrbotniabanan sträckan mellan Umeå C och Dova där vi bygger en ny godsterminal för järnvägen. Nu är vårt jobb klart till hösten men inga tåg kommer att gå dit på grund av att Trafikverket sölar med allt och inte gör rätt. Vi har byggt Dova Terminal efter den tidplan som skulle gälla för järnvägen dit och även den första planen ändrades och igår kom ett nytt besked på grund av att man inte klarar av att göra upphandlingen på ett riktigt sätt så att Tunneln genom berget blir klar i rätt tid.

Det har även varit andra problem där under resans gång. När det gäller tunneln där är då jag osäker på om berget är tillräckligt starkt hela vägen för att bygga ett dubbelspår genom det och att det håller om man drar i sär tunnelspåren. Varför jag säger så är att vi på INAB har en mycket rutinerad person som kan detta. Nu kostar den här förseningen stora pengar för bolaget Dova Terminal eftersom det ser ut att bli två år utan intäkter för oss.

Hur det slår för Umeå Energis stora satsning som ska till där vet jag inte. Nu är jag tveksam om att Dova Terminal eller kommunen ska stå för det mötesspår som ska byggas där. Tyvärr är det än en gång obegripligt att inte Trafikverket kan hålla de tidsplaner som man själva satt upp. Dessutom är det troligt att man gjort fel när det gäller sulfidjorden. Nu är det hög tid att staten ser över organisationen Trafikverket och ser till att man får en organisation som klarar av sitt uppdrag.

Vi ser även hur den västra länken och den bro som byggs där först skickades nästan ut i Ume älv. Tidsplanen som togs efter alla andra turer var att vägpaketet skulle varit klart 2014 men då var inte ens planeringen kvar.Under min tid i kommunen främst tiden från 1989 gjort att jag har svårt att lita på Trafikverket och jag vet att det är många andra kommunalråd som upplevt samma sak. När det gäller Byggande av Botniabanan bildades det ett bolag för att bygga den och vi i bolaget skaffade oss den kunskap som behövdes och upphandlingarna gick bra och de som byggde järnvägsbron över Umeälven var klar i stort sett på det klockslag som var bestämt. Nu säger man att Norrbotniabanan ska vara klar enligt den tidplan som är lagd men det tror inte jag ett enda dugg på

Så här ser en artikel ut i Dagens VK som handlar om de förseningar som uppstår på grund av tunnelbygget genom Ersmargsberget. Jag säger planeringsmiss

UMEÅ.
Ersmarkstunneln försenas med minst ett år

Norrbottniabanans tunnel genom Ersmarksberget kommer att försenas med minst ett år. En ny säkerhetsbedömning gör att Trafikverket måste ta ett steg tillbaka och göra en ny upphandling.
– Det är ett tråkigt besked att lämna, men det är det här vi måste göra, säger projektledare Erik Storvall vid Trafikverket.

Samarbetet med det spanska konsortiet som för ett år sedan fick i uppdrag att bygga tunneln ska avslutas – och entreprenaden kommer att läggas ut för upphandling – igen.
Det är en uppdaterad säkerhetsbedömning som har förändrat förutsättningen för tunneln genom Ersmarksberget.
Vad handlar det om?
– Det är säkerhetsbedömningen som gjorts för entreprenaden som har uppdaterats, som innebär förändringar i förutsättningarna för entreprenaden.

Vi behöver göra ett omtag och upphandla på nytt, säger Erik Storvall.
Gjordes det inte en säkerhetsbedömning vid förra upphandlingen, vad exakt är det som har förändrats?
– Säkerhetsskyddslagen tillåter inte mig att gå in på detaljer om processen. Säkerhetsbedömningen är uppdaterad och det innebär betydande förändringar.

VK har tidigare berättat om alla de olika förseningar som drabbat tunnelbygget för Norrbottniabanan genom Ersmarksberget norr om Umeå.
Redan sommaren 2021 startade Trafikverket en upphandling om tunnelbygget, innan mark- och miljödomstolen gett klartecken i frågan. Upphandlingen fick avbrytas då domstolen meddelade att det skulle bli domstolsförhandlingar.
Mark- och miljödomstolen lämnade klartecken i januari 2022, en ny upphandling påbörjades och i juni tilldelades Veidekke entreprenaden, med ett anbud på 340 miljoner kronor.

En konkurrerande anbudsgivare överklagade beslutet. Förvaltningsrätten avslog överklagandet, men då var Veidekke inte längre intresserat av uppdraget.
Det näst lägsta anbudet hade lämnats av ett spanskt konsortium som erbjöd sig bygga Ersmarkstunneln för 454 miljoner kronor. I slutet av april i år berättade Erik Storvall att det spanska konsortiet höll på med ”uppgifter av administrativ karaktär för att komma i gång med själva entreprenaden och bygget”.

Den nya upphandlingen som nu inleds kommer att förskjuta tidsplanen för Ersmarkstunneln minst ett år enligt Trafikverket.
Om allt går precis som det ska från och med nu, när tror du tunneln kommer att stå klar?
– Vi vill inte säga ett exakt datum. Vi vill titta på tidsplanen och påskynda processen, säger Erik Storvall.
Med tanke på hur ekonomin ser ut i dag antar jag att det kommer att bli dyrare?
– Jag vill inte spekulera i en anbudssumma. Det har ju förlupit en tid – vi kan vänta oss att få ett anbud som ligger i linje med den situation vi har i dag.

Är det vanligt att det blir så här många omtag med ett tunnelbygge?
– Det är väl inte det vanligaste att det är så pass komplext men det har hänt förr också, säger Erik Storvall.
Trafikverket poängterar att även om sträckan mellan Umeå och Dåva nu blir försenad kommer det inte att påverka sluttiden för Norrbotniabanan.
Ulf Henriksson
[email protected]

Enorma sökinsatser sätts in för att söka efter den lilla ubåten med fem personer som betalt 2,5 miljoner för resan för att se Titanic

Av , , Bli först att kommentera 3

Nu är det en massiv insats för att försöka hitta de fem personerna som kostar på sig turisttrippen ner till 4000 meter djup. Priset för resan handlar om enorma summor runt 250000 dollar som är på över 2,5 miljoner kronor. Så det är ingen vanlig turisttripp. Nu försvann kontakterna med Ubåten ganska snabbt och tiden håller på att rinna ut då syret tar slut idag om man räknar rätt. Det fanns många som även dömde ut resan och ubåten i förväg.

Nu har det satts igång enorma sökinsatser efter ubåten då man tycks hat hört knackningar. Det är ett enormt stort område och djup så hur man ska ska få upp ubåten om den hittas har inte gått att läsa om. Nu vete det katten hur enormt mycket beter som anlänt och ska anlända till sökandet men kostnaderna för detta är enorma. Hur man ska hitta båten som är drygt 4 meter lång är obegripligt. Tala om att söka en nål i en höstack på detta djup och område. Det kommer säkert inte att gå skulle jag tro. Tänk om det sattes in lika stora resurser på sökandet efter folk på alla som omkommer på flyktingtrafiken i medelhavet. Du skulle liv räddasts. Nu framkommer det inte vem som betalar sökningen efter de som gör en turisttripp för att se vraket efter Titanic. Jag tror som sagt att sökningen efter den lilla ubåten kommer att misslyckas

Genomfartstrafiken genom Umeå de ska bort enligt överenskommelse med regeringen Reinfeldt när vi fick vägpaketet

Av , , Bli först att kommentera 4

Vet inte om Anders Ågren minns vad vi var överens om med den borgliga regeringen som till trädde 2006 att vägpaketet skulle komma till för att komma åt miljöproblemen i de centrala delarna. Det var helt enkelt för mycket trafik och föroreningar. Därför satsade även den borgliga regeringen på att åtgärda problemen och i vägalliansen som först bestod av S, M, KD och L som var överens hela tiden men när Maud Olofson blev näringsminister kom även Centern med.

Jag tycker det verkar som om att Ågrens minne har avtagit. Staten skulle bygga ringen och vi ta beslut som tar bort genomfartstrafiken. Vi sa bland annat att alla genomfartstrafik skulle bort. Den trafik som skulle gå före allt annat var de som hade ärenden till de centrala delarna främst då inom centrum fyrkanten. Det var likadant när det gäller centra parkeringar de skulle vara till för de som har ärenden till centrala delarna och de som skulle ha parkeringar till de anställda skulle inte ha ett prio inom de centrala delarna. Friköp av parkeringar till kunderna i de centrala delarna och arbetsplatsparkeringar utanför fyrkanten.Efter dessa principer förutsätter jag nu att planeringen går ut på att forma staden och inget annat. Vi har även sagt vi dessa tillfällen att Gamla E12 skulle flyttas närmare järnvägen för att inte få en barriär och det område som kom till där skulle det vara lämpligt med centrumverksamhet och bostäder. Det var meningen att det skulle ske en planering åt det hållet att centrum verksamhet skulle kunna utvecklas medan genomfartstrafiken skulle bort. Jag förutsätter att Moderaterna står fast vid den långsiktiga planeringen för vägar och parkeringar i Umeå.

Staten genom SIS driver tvångsvård och sluten ungdomsvård och inte ser det bra ut

Av , , Bli först att kommentera 2

SIS statens institutionsstyrelse bedriver tvångsvård och verkställer sluten ungdomsvård. I samverkan med socialtjänsten ska de hjälpa ungdomar med allvarliga och omfattande psykosocial problem. Aftonbladet har haft artiklar om detta och jag tycker det ser för djävligt ut hur man behandlar barn och ungdomar som omfattande psykosociala problem. Det har även skett våldtäkter och sexuella trakasserier och åtgärder mot dessa barn som jag inte trodde var möjligt.

Detta tycker jag ni ska läsa på om och ta er en ordentligt funderare. För mig visar det som framkommit att staten klarar inte av att hjälpa och bota dessa ungdomar. För mig är det lika självklart att det blir ingen bra sjukvård om den ska förstatligas. Jag är helt säker på att regionerna skulle kunna höja standarden i sjukvården om man får mer pengar av staten. Lika säker är jag på att staten skulle inte satsa mer pengar på sjukvården än det som görs nu om man bytte huvudman. Det är många verksamheter som ligger på staten idag där det finns mycket att önska

I Sverige blir vi bara fattigare och fattigare med högerregeringen

Av , , Bli först att kommentera 7

Vi blir fattigare och fattigare med högerregeringen och fascistpartiet Sverigedemokraterna. Där har högerregeringen med full fart accepterat fascistpolitiken. Jag undrar om man vet och ser vilken väg man går. Liberalerna får vi hoppas ramla ur riksdagen så länge man aktivt städer SD. På senare tid ser det även ut som om KD hamnat i en förtroendekris sedan de blev en marknadsförare av den fascistiska politik som SD står bakom

Sverige befinner sig i en ny ekonomisk verklighet. Inflationen är den högsta på 30 år. Svenska barnfamiljer plågas av höjda matpriser, stigande elräkningar, hyror och höga räntor. Det här drabbar de som inte har det så bra hårdast men politiken gör inget åt detta

För varje dag som Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson styr vårt land blir Sverige fattigare. Regeringen och Sverigedemokraterna är passiva och låter krisen slå med full kraft mot hushållen och välfärden. I S förslag på vårbudgeten sätter vi barnen i först, genom satsningar på barnfamiljernas ekonomi och ett tryggare sommarlov.

Det handlar om respekt, rättvisa och gemensamt ansvar

Hjälporganisationerna larmar om att matköerna växer. Allt fler föräldrar uppger att de har svårt att sätta näringsriktig mat på bordet, trots att de yrkesarbetar. Situationen är särskilt tuff för ensamstående föräldrar och med anledning av det är vårt förslag att höja underhållsstödet med 500 kronor från och med i sommar – och resten av året.
 
Regeringen låter barnen betala krisen. Det är barnen som drabbas när föräldrarna inte får lönen att räcka till mat och hyra eller betala terminsavgiften till idrottsföreningen. Det är barnen som drabbas när skolorna tvingas säga upp lärare.
 

Nog är det något allvarligt fel i huvudet på rysk militär och politisk ledning som de beter sig

Av , , Bli först att kommentera 1

Det måste vara något allvarligt fel i huvudet på Ryssarna och deras folk i det militära, ja även i den politiska ledningen. De lär inte ens av sina tidigare misstag när de krigat i länder efter andra världskriget. De har också hjälpt till att hålla kvar diktatorn Assad i Syrien. Nu i Ukraina har de en egen tolkning av vad som är militära mål när de skjuter på alla civila mål och det senaste exemplet är ju de stora kraftverksdammen som dessutom var en ordentligt enormt stor vattenresovaor. Den ödelade också stora landområden och spolade bort allt.

De har också ockuperat det största kärnkraftverket och stoppar livsmedelsförsörjningen till bland annat fattiga länder. Skolor, sjukhus skonas inte heller och till råga på alla krigsbrott de utövar mot civila så är de också som riktiga organiserade brottsligt då de stjäl allt de kommer åt till och med tar de barn och för dem til Ryssland. De beter sig som om de helt saknar vett och hör som man gjorde långt tillbaka i tiden. Nu borde man betala för det som de ställt till med men de saknar ju pengar. Släpp inte in Ryssland i den idrottsliga delen förrän man gjort rätt för sig och blivit en demokrati.

Det kostar enorma summor att laga det som bombats och skjutis sönder och så här beskrivs detta i Omni

I veckan ska en konferens med fokus på återuppbyggnaden av Ukraina hållas i Storbritannien, rapporterar Sky News. Till kanalen säger den ukrainska parlamentsledamoten Lesia Vasylenko att man beräknar att återuppbyggnaden av landet kommer att kosta omkring fyra tusen miljarder dollar.
– Striderna och attackerna forsätter både dag och natt. Det skapar en massförstörelse av kritisk infrastruktur som behövs för vårt lands skull och för att våra medborgare ska kunna leva här, säger hon.
Hon fortsätter med att säga att den största utmaningen kommer vara att återställa vägnätet.

Systemet med att betala resor kan försvinna måste bort för det är en stöld när de försvinner

Av , , Bli först att kommentera 4

Systemet med att man kan tappa betalda resor måste göras om. Harriet Söder på länstrafiken har svarat på min insändare i denna fråga men verkar tro att det bara är vi som är som drabbats av att man stulit de antal resor som fanns på biljetten Harriet Söder måste veta att det är oerhört många som tappat sina resor. Jag kan inte gå ut och handla utan att möta folk som är förbannade. Nog är det ett 30 tal personer som varit i kontakt med mig och upplevt samma sak, idag när ja ute och handlade var det 6 st. Det är många som av det skälet inte kommer att åka kollektiv trafik i Umeå.

Det är systemet som man tycker är fel att man betalt en för en resa och att man tar bort betalda resor. Det är stöld och inget annat. Hennes förklaring att man behöver en gräns för hur länge en betald resa gäller så skulle aldrig en taxejustering ge någon effekt. Det tror jag inte ett dugg på man har ju fått pengar i förväg för resorna och det är alltid en tillgång i ett bolag. Det här är ett dumt påhitt och kan man inte leverera en sak som är betald ska man betala tillbaka pengarna. Det är affärsmoral och inget annat.

Nu upphandlas ett nytt biljettsystem och då måste man rätta till detta att gå in och ändra på köpta  biljetter det kostar pengar. Jag har fått ett uppdrag av gamlagardet att skriven en motion om detta i partiet i Umeå. Jag och vi förväntar oss en ändring av detta och vi är säkra på att vi har Umeåborna med oss om detta. Jag är dock helt säkert på att det är inte många som anser att man tar tillbaka resor som är betalda och tror inte det är många som köper resor för att undvika biljetträkningar utan man köper för att det finns fördelar med att ha köpt ett viss antal resor för att man tänker åka.

Högerregeringen som stöds av SD har ingen Arbetsmarknadspolitik

Av , , Bli först att kommentera 4

Den här regeringen bryr sig inte ett dugg om arbetsmarknadspolitiken. Det finns ett avtal mellan fack och arbetsgivare om bland annat Etableringsjobb. Inget händer om detta hos högerregeringen. Ansvarig minister tycker nog att folk går på arbetsmarknads åtgärder har det för fett. Det är nog länge sedan John Persson kunde något om arbetsmarknads politik.

Så här skriver Dagens Arena i frågan
Ulf Kristerssons regering vägrar göra det självklara: sysselsätta vuxna nyanlända och långtidsarbetslösa i jobb med kollektivavtal och schyssta villkor. De tror att lösningen på integrationen är att pressa inkomsterna, inte att ge framtidstro och skapa förebilder.
Etableringsjobb är en unik, gemensam, överenskommelse som tagits fram av fack och arbetsgivare. Den är kollad av EU, genomarbetad av parterna och S-regeringen satsade 51 miljoner i förra vårbudgeten. Även Arbetsförmedlingen puffar för den på sin hemsida som ett nytt stöd på initiativ av arbetsmarknadens parter.
Den skulle fungera utmärkt för nyanlända och långtidsarbetslösa.
Men nu har den hamnat i långbänk hos regeringen, efter att i snart fem år ha pausats och tröskats igenom pandemi, borgerligt motstånd, EU-kontroll.

Att regeringen inte har något intresse av arbetsmarknadens parter och den svenska modellen står klart

Kontrasten är stor mot de förväntningar som LO, Unionen, Svenskt Näringsliv och Almega hade den 5 mars 2018 när det gemensamma initiativet presenterades: En statligt finansierad anställningsform för nyanlända och långtidsarbetslösa med såväl lägstalön, arbetsgivare med kollektivavtal som språkutbildning samt möjlighet till tillsvidareanställning.
Även dåvarande minister Ylva Johansson (S) gav stöd.
“En uppvisning i hur den svenska modellen ska fungera”, summerade LO:s vice ordförande Therese Guovelin.
“Det här kommer vi att anställa på”, deklarerade Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.
Nollresultat, summerar rubriken på tidningen Arbetets förstasida (nr 7/2023) vad som hänt sedan dess med de 10 000 tänkta jobben.
Tänkbara förklaringar är SD:s motstånd mot subventionerade jobb för utrikesfödda, samt borgerlig ovilja till ett statligt subventionerat avtal med krav på kollektivavtal där löne- och bidragsdelen följer den allmänna löneutvecklingen. Kanske får även långtidsarbetslösa och nyanlända som tar etableringsjobb det “för fett”, för att använda minister Johan Pehrsons (L) egen vokabulär.
Att regeringen inte har något intresse av arbetsmarknadens parter och den svenska modellen står klart sedan den också utelämnat fack och arbetsgivare i sitt nya arbetsmarknadsråd.
Liksom med det bromsade Omställningsstudiestödet blir konsekvensen att parternas ansträngningar och initiativ ignoreras, så att arbetsmarknaden fungerar sämre. Undra på att missnöjet bubblar bakom de diplomatiska kommentarerna.
Sven Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, hoppas i Arbetet att det bara är “lite grus i maskineriet, men det är klart att lite orolig är jag”. Han ser det som “helt nödvändigt att etableringsjobben kommer på plats”, innan långtidsarbetslösheten bitit sig fast.
“Det här är första gången parterna i Sverige kommer överens om en sådan här sak och det är ingen liten grej”, betonade Svenskt Näringslivs vice vd Mattias Dahl, när han tillsammans med LO och Unionen i december 2022 överlämnade ett uppdaterat avtal till den nya regeringen.
Men istället blev det alltså politiskt stopp. Arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L), skulle analysera och “återkomma om hur vi tar parternas överenskommelse vidare”, men har ännu inte gjort det. Ingen har förklarat vilka hindren är.
“Processen fortskrider, men det finns ingen tidsplan”, säger Christoffer Heimbrand, Pehrsons pressekreterare i Arbetsvärlden.
Samtidigt som regeringen inte vill göra det positiva har de satt sig i en situation där de på kort tid nonchalerat fack och arbetsgivare på tre tunga områden:
* Omställningsstudiestödet
* Etableringsjobben
* Statens arbetsmarknadsråd
Att undvika samverkan med löntagarnas och arbetsgivarnas representanter är ett epokskifte för den svenska modell med ömsesidig respekt mellan staten och parterna som vi haft sedan 1938. Ulf Kristerssons regering vägrar göra det självklara: sysselsätta vuxna nyanlända och långtidsarbetslösa i jobb med kollektivavtal och schyssta villkor. De tror att lösningen på integrationen är att pressa inkomsterna, inte att ge framtidstro och skapa förebilder.
Etableringsjobb är en unik, gemensam, överenskommelse som tagits fram av fack och arbetsgivare. Den är kollad av EU, genomarbetad av parterna och S-regeringen satsade 51 miljoner i förra vårbudgeten. Även Arbetsförmedlingen puffar för den på sin hemsida som ett nytt stöd på initiativ av arbetsmarknadens parter.
Den skulle fungera utmärkt för nyanlända och långtidsarbetslösa.
Men nu har den hamnat i långbänk hos regeringen, efter att i snart fem år ha pausats och tröskats igenom pandemi, borgerligt motstånd, EU-kontroll.

Att regeringen inte har något intresse av arbetsmarknadens parter och den svenska modellen står klart

Kontrasten är stor mot de förväntningar som LO, Unionen, Svenskt Näringsliv och Almega hade den 5 mars 2018 när det gemensamma initiativet presenterades: En statligt finansierad anställningsform för nyanlända och långtidsarbetslösa med såväl lägstalön, arbetsgivare med kollektivavtal som språkutbildning samt möjlighet till tillsvidareanställning.
Även dåvarande minister Ylva Johansson (S) gav stöd.
“En uppvisning i hur den svenska modellen ska fungera”, summerade LO:s vice ordförande Therese Guovelin.
“Det här kommer vi att anställa på”, deklarerade Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega.
Nollresultat, summerar rubriken på tidningen Arbetets förstasida (nr 7/2023) vad som hänt sedan dess med de 10 000 tänkta jobben.
Tänkbara förklaringar är SD:s motstånd mot subventionerade jobb för utrikesfödda, samt borgerlig ovilja till ett statligt subventionerat avtal med krav på kollektivavtal där löne- och bidragsdelen följer den allmänna löneutvecklingen. Kanske får även långtidsarbetslösa och nyanlända som tar etableringsjobb det “för fett”, för att använda minister Johan Pehrsons (L) egen vokabulär.
Att regeringen inte har något intresse av arbetsmarknadens parter och den svenska modellen står klart sedan den också utelämnat fack och arbetsgivare i sitt nya arbetsmarknadsråd.
Liksom med det bromsade Omställningsstudiestödet blir konsekvensen att parternas ansträngningar och initiativ ignoreras, så att arbetsmarknaden fungerar sämre. Undra på att missnöjet bubblar bakom de diplomatiska kommentarerna.
Sven Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, hoppas i Arbetet att det bara är “lite grus i maskineriet, men det är klart att lite orolig är jag”. Han ser det som “helt nödvändigt att etableringsjobben kommer på plats”, innan långtidsarbetslösheten bitit sig fast.
“Det här är första gången parterna i Sverige kommer överens om en sådan här sak och det är ingen liten grej”, betonade Svenskt Näringslivs vice vd Mattias Dahl, när han tillsammans med LO och Unionen i december 2022 överlämnade ett uppdaterat avtal till den nya regeringen.
Men istället blev det alltså politiskt stopp. Arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L), skulle analysera och “återkomma om hur vi tar parternas överenskommelse vidare”, men har ännu inte gjort det. Ingen har förklarat vilka hindren är.
“Processen fortskrider, men det finns ingen tidsplan”, säger Christoffer Heimbrand, Pehrsons pressekreterare i Arbetsvärlden.
Samtidigt som regeringen inte vill göra det positiva har de satt sig i en situation där de på kort tid nonchalerat fack och arbetsgivare på tre tunga områden:
* Omställningsstudiestödet
* Etableringsjobben
* Statens arbetsmarknadsråd
Att undvika samverkan med löntagarnas och arbetsgivarnas representanter är ett epokskifte för den svenska modell med ömsesidig respekt mellan staten och parterna som vi haft sedan 1938.