Bakgrundsinformation om flyg och flygskatt
- Flygandet har ökat de senaste årtiondena och de uppskattade utsläppen från svenskarnas internationella flygresor motsvarar idag, enligt Naturvårdsverket, utsläppen från all bilkörning i landet. Prognoser pekar på fortsatt global ökning. Samtidigt innebär klimatavtalet från Paris att de globala utsläppen måste minska drastiskt.
- Flyget behövs och är viktigt för jobb och tillväxt i hela landet, men dagens låga beskattning är orimlig i förhållande till flygets klimatpåverkan, och de system som finns (i EU och globalt) för att minska utsläppen räcker inte till. Utredningen anger att den har tagit med dessa mekanismer i sina beräkningar och menar att skatten kan anpassas i framtiden om den globala överenskommelse som slöts nyligen leder till förändring.
- Flygbranschen har skattefördelar som det är svårt att motivera ur klimatsynpunkt: utrikesflyget är momsbefriat och både det och inrikesflyget undantas från bränslebeskattning.
- Det finns ett EU-system för handel med utsläppsrätter, men det omfattar bara flyg inom EU/EES, priset per utsläppsrätt är idag lågt och utredningen har tagit med det i sina beräkningar.
- Flygskatt finns redan i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Norge och Österrike. Skattenivån som utredningen föreslår är jämförbar med Tysklands.
- Biodrivmedel används idag i mycket liten utsträckning i flyget. Men det är förstås viktigt att följa utvecklingen där. Utredningen pekar på att ett undantag för flygningar med viss nivå av inblandning skulle kunna vara ett alternativ i framtiden, men det behöver då utredas, inte minst utifrån EU:s statsstödsregelverk.
- Utredningen beräknar att den här skatten skulle innebära skatteintäkter på knappt 1,8 miljarder per år.
Senaste kommentarerna