Bakgrundsinformation om flyg och flygskatt

  • Flygandet har ökat de senaste årtiondena och de uppskattade utsläppen från svenskarnas internationella flygresor motsvarar idag, enligt Naturvårdsverket, utsläppen från all bilkörning i landet. Prognoser pekar på fortsatt global ökning. Samtidigt innebär klimatavtalet från Paris att de globala utsläppen måste minska drastiskt.

 

  • Flyget behövs och är viktigt för jobb och tillväxt i hela landet, men dagens låga beskattning är orimlig i förhållande till flygets klimatpåverkan, och de system som finns (i EU och globalt) för att minska utsläppen räcker inte till. Utredningen anger att den har tagit med dessa mekanismer i sina beräkningar och menar att skatten kan anpassas i framtiden om den globala överenskommelse som slöts nyligen leder till förändring.

 

  • Flygbranschen har skattefördelar som det är svårt att motivera ur klimatsynpunkt: utrikesflyget är momsbefriat och både det och inrikesflyget undantas från bränslebeskattning.

 

  • Det finns ett EU-system för handel med utsläppsrätter, men det omfattar bara flyg inom EU/EES, priset per utsläppsrätt är idag lågt och utredningen har tagit med det i sina beräkningar.
  • Flygskatt finns redan i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Norge och Österrike. Skattenivån som utredningen föreslår är jämförbar med Tysklands.
  • Biodrivmedel används idag i mycket liten utsträckning i flyget. Men det är förstås viktigt att följa utvecklingen där. Utredningen pekar på att ett undantag för flygningar med viss nivå av inblandning skulle kunna vara ett alternativ i framtiden, men det behöver då utredas, inte minst utifrån EU:s statsstödsregelverk.

 

  • Utredningen beräknar att den här skatten skulle innebära skatteintäkter på knappt 1,8 miljarder per år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.