Vi tar ansvar för framtiden
Här är debattartikel, jag fick publicerad i VF.
Det är Moderaternas politik som är norrlandsfientlig-
Det skriver Nasser Mosleh (MP) i en replik till Edward Riedl (M).
Det skriver Nasser Mosleh (MP) i en replik till Edward Riedl (M).
Desperationen hos Moderaterna blir tydlig, flörten med SD, viljan att begränsa människors rörelsefrihet och yttrandefrihet, begränsa medias fri utrymme. Moderaternas politik har blivit kortsiktig och väljarna flyr.
”Moderaterna tar ej ansvar för framtiden, för människan för klimatet eller för samhället.”
Lokala Moderaterna slår sig om bröstet, man vill satsa på inlandet, skola och omsorg. Man kallar den röd-gröna regeringen för Norrlands fientlig, samtidigt vill man sänka skatter och försämrar villkoren för dem mest utsatta i samhället. Man blundar för hur samhällsstrukturer påverkar folkhälsan, hur deras politik ökar klyftorna i samhället och utanförskapet och klyftorna mellan landsbygden och storstäderna.
Moderaterna hade ansvaret för landsbygden i åtta år och utvecklingen gick åt fel håll, man har rustat ner landsbygden. Över 14000 statliga jobb försvunnit från landsbygden, man har negligerat bredbandsutbyggnaden, järnvägsunderhållet samt att vidare utveckla infrastrukturen för ett levande inland.
”Moderaterna kallar den röd-gröna regeringen för Norrlands fientlig. Moderaternas kortsiktiga politik där man vägrar ta ansvar för framtiden är Norrlands fientlig.
Vi röd-gröna tar ansvar för framtiden och människan.”
Det ska vara möjligt att transportera sig på landsbygden även i framtiden. Bensin kostar idag mindre än under Moderaternas styre. Vi måste utveckla en hållbar infrastruktur för tåg och buss där det ska vara enkelt och snabbt att resa, utveckla de förnybara bränslena och underlätta för ett fossilfritt resande. Det ska vara enkelt och tillgängligt att bo kvar på landsbygden.
Med sin kortsiktiga poltik har inte moderaterna en plan för att ta landsbygden ur oljeberoendet. Moderaternas politik lämnar klimatet och landsbygden i sticket.
Vi i MP vill att godstransporter ska flytta från lastbil till tåg och båt. Det ger mindre utsläpp, färre olyckor och minskad trängsel och slitage på vägarna. Vi måste även utveckla förutsättningarna för att få lastbils transporter fossilfria, utveckla förnybara drivmedlen.
Lastbilsskatten ska inte ha samma belastning för företag där det inte finns några alternativ till lastbilstransporter. Skatten ska vara högre i tätorter där det finns tillgång till alternativa transportsätt som tåg eller sjöfart, men lägre utanför tätorter och glesbygd utan alternativa transportmöjligheter.
Lastbilsskatten kommer kunna finansiera satsningar på tåg och sjöfart, så att svenska företag kan transportera sitt gods på ett snabbare, billigare och miljövänligare sätt.
För oss i Norrland kommer detta ge oss möjlighet att kunna utveckla en infrastruktur där vi klimatsmart och enkelt kan transportera gods.
Vi i Norra Sverige är vi beroende av flyget. Flyget länkar oss med resten av Sverige och bidrar till tillväxt och jobb. För oss i MP måste en eventuell flygskatt differentieras, man ska inte dra en rak linje över alla regioner, en flygskatt ska ej belasta oss i Norrland. Man bör primera skattelättnader för flyg som använder förnybara drivmedel som ex biobränsle. Intäkter från flygskatten ska satsas för fler miljövänliga flygplatser och driva fram forskningen och satsningar inom förnybara drivmedel inom flygindustrin.
Nasser Mosleh
Senaste kommentarerna