Vi tar ansvar för framtiden

Här är debattartikel, jag fick publicerad i VF.
Det är Moderaternas politik som är norrlandsfientlig-
Det skriver Nasser Mosleh (MP) i en replik till Edward Riedl (M).
Desperationen hos Moderaterna blir tydlig, flörten med SD, viljan att begränsa människors rörelsefrihet och yttrandefrihet, begränsa medias fri utrymme. Moderaternas politik har blivit kortsiktig och väljarna flyr.
 
”Moderaterna tar ej ansvar för framtiden, för människan för klimatet eller för samhället.”
 
Lokala Moderaterna slår sig om bröstet, man vill satsa på inlandet, skola och omsorg. Man kallar den röd-gröna regeringen för Norrlands fientlig, samtidigt vill man sänka skatter och försämrar villkoren för dem mest utsatta i samhället. Man blundar för hur samhällsstrukturer påverkar folkhälsan, hur deras politik ökar klyftorna i samhället och utanförskapet och klyftorna mellan landsbygden och storstäderna. 
 
Moderaterna hade ansvaret för landsbygden i åtta år och utvecklingen gick åt fel håll, man har rustat ner landsbygden. Över 14000 statliga jobb försvunnit från landsbygden, man har negligerat bredbandsutbyggnaden, järnvägsunderhållet samt att vidare utveckla infrastrukturen för ett levande inland.
 
”Moderaterna kallar den röd-gröna regeringen för Norrlands fientlig. Moderaternas kortsiktiga politik där man vägrar ta ansvar för framtiden är Norrlands fientlig. 
Vi röd-gröna tar ansvar för framtiden och människan.”
 
Det ska vara möjligt att transportera sig på landsbygden även i framtiden. Bensin kostar idag mindre än under Moderaternas styre. Vi måste utveckla en hållbar infrastruktur för tåg och buss där det ska vara enkelt och snabbt att resa, utveckla de förnybara bränslena och underlätta för ett fossilfritt resande. Det ska vara enkelt och tillgängligt att bo kvar på landsbygden. 
Med sin kortsiktiga poltik har inte moderaterna en plan för att ta landsbygden ur oljeberoendet. Moderaternas politik lämnar klimatet och landsbygden i sticket.
 
Vi i MP vill att godstransporter ska flytta från lastbil till tåg och båt. Det ger mindre utsläpp, färre olyckor och minskad trängsel och slitage på vägarna. Vi måste även utveckla förutsättningarna för att få lastbils transporter fossilfria, utveckla förnybara drivmedlen.
Lastbilsskatten ska inte ha samma belastning för företag där det inte finns några alternativ till lastbilstransporter. Skatten ska vara högre i tätorter där det finns tillgång till alternativa transportsätt som tåg eller sjöfart, men lägre utanför tätorter och glesbygd utan alternativa transportmöjligheter.
Lastbilsskatten kommer kunna finansiera satsningar på tåg och sjöfart, så att svenska företag kan transportera sitt gods på ett snabbare, billigare och miljövänligare sätt.
För oss i Norrland kommer detta ge oss möjlighet att kunna utveckla en infrastruktur där vi klimatsmart och enkelt kan transportera gods.
 
Vi i Norra Sverige är vi beroende av flyget. Flyget länkar oss med resten av Sverige och bidrar till tillväxt och jobb. För oss i MP måste en eventuell flygskatt differentieras, man ska inte dra en rak linje över alla regioner, en flygskatt ska ej belasta oss i Norrland. Man bör primera skattelättnader för flyg som använder förnybara drivmedel som ex biobränsle. Intäkter från flygskatten ska satsas för fler miljövänliga flygplatser och driva fram forskningen och satsningar inom förnybara drivmedel inom flygindustrin.
Nasser Mosleh

 

 

En kommentar

  1. Petter

    Jo jag håller med att vi måste göra nåt för miljön ,men varför ”straffa” till förändring.
    Skapa alternativen först och sen straffa ut äldre tekniker. Sen har ni fel i mycket ,Mp är ett stadsparti och det ni tittar på är tex ekologiskt odlat, varför ? Det är minst lika miljövänligt med svenskt konventionellt odlat, .Går mer drivmedel för att odla ekologiskt mot konventionellt . Vi kommer att få ut 1/3 per har ekologiskt och skita ner miljön mer. Skrota gamla bilar och tillverka ny tex elbilar är ingen vinst för miljön. Sen tar jag vissa larmrapporter med en nypa salt ,se på ökenutbredningen den har stagnerat och skogsutbredningen ökar nu ,kanske ökar skogen på grund av koldioxiden. Sen att isarna försvinner är ju inte bra men de har minskat sen istiden och det har nog sin naturliga förklaring.Antagligen har växthusgaserna sin inverkan. Tyvärr är all denna fanatismen från alla ”läger” inte bra det går att bevisa vad som helst beroende på vilket mål man vill ha. Titta på all terror som riktas mot oss djurägare, länsstyrelsers djurtillsyningsmän i södra sverige ”stjäl” djur med motivering av att de är utmärglade och slaktas där slakteriers veterinärer bedömer dom vid gott hull. Vi börjar bli rättslösa ,och djurrättsorganisationer släpper ut djuren och stjäl djur .Vart är vi på väg ?? Skogsstyrelsen är infiltrerad av personer med enda agendan att stoppa all averkning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.