”Norrbotniabanan” Grunden för framtiden är lagd

Genom trafikverkets infrastrukturplan som presenterats visar vår röd-gröna regering att det är hög tid att börja lägga in ytterligare en växel i klimat omställningen genom att investera för framtiden så att vi enklare ska kunna leva hållbart. Jag ser fram emot denna plan då vi presenterar ett nytt och modernt tänk där vår regering satsar mer än någonsin innan och där vi nu prioriterar järnväg och inte vanlig väg. Genom att rikta våra resurser rätt och göra nödvändiga investeringar som exempelvis en klimat smart järnväg, skapar vi rätt förutsättningar och möjligheter med att nå målet att bli världens första fossilfria välfärdsland.

Som jag har skrivit om vid flera tillfällen innan så måste vi för att nå klimat målet få långväga gods att flytta från lastbil till räls och sjöfart. Detta är någon som vi i Miljöpartiet tillsammans med resten av regeringen jobbat intensivt med och nu stärker vi arbetet ytterligare. Den utveckling som vi haft hittills där lastbilen står för en allt större andel av godstransporterna, tror jag är förbi och jag tror att vi faktisk tidigare än senare kommer se en omställning inom transport sektorn där vi kommer se mer och mer fordon som driv med fossilfria drivmedel. Dock tror jag att lastbils transporter kommer få en kompletterande roll till godståg trafiken då energieffektivitet och utsläpp är godstågen överlägsna över lastbilen och trotts att vi kommer få fler lastbilar som är klimatsmarta och går på förnybart drivmedel, så finns det just nu en brist på hållbar biomassa, vilket innebär att fler transporter måste göras med mer energieffektiva transportmedel. Regeringen förbereder för flera viktiga styrmedel som bidrar till denna överflyttning, men då krävs också en tillräckligt bra järnväg som kan möta den nya efterfrågan.

Får oss i Norrland och främst Västerbotten så innebär trafikverkets infrastrukturplan att första etappen för Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå har fått klartecken och man börjar arbetet redan 2018, det har funnits anmärkningar från speciellt alliansen om att det bara finns planerade pengar som kan finansiera bara halva sträckan av etapp ett, men jag är väldigt säker på att vår röd-gröna regering kommer att se till så att man täcker upp resterande delen av finanser. Norrbotniabanan kommer bli stommen för en i framtiden utbred och tillgänglig infrastruktur där vi enkelt kommer kunna röra oss och vi knyter ihop inlandet med kusten och där vi enkelt kan röra oss mellan olika delar av länet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.