Vi röd-gröna stärker konsumentskyddet.

Oseriösa aktörer inom telefonförsäljning har blivit ett allt mer påtagande problem. Genom oetiska tillvägagångssätt så har allt fler telefonförsäljare blivit anmälda. Vi ser ett tydligt mönster hur speciellt äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning och detta är inte acceptabelt.

Ofta handlar det om case där konsumenter felaktigt påstås ha ingått avtal eller att de ingår avtal utan att förstå vad detta inneburit. Med bakgrund till detta så är det viktigt att vi stärker konsumentskyddet och nu föreslår vår röd-gröna regering en lagrådsremiss om att införa ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning, detta kommer stärka möjligheten och förutsättningarna för att fatta genomtänkta beslut när man blir uppringda av försäljare på telefon. Konsumentproblem vid telefonförsäljning har varit en följetong under en längre tid och det är hög tid att stärka konsumentskyddet på området. Det är viktigt nu att regeringen lägger fram förslag som på allvar förbättrar situationen för konsumenter vid telefonförsäljning, som vid vissa fall också leder till ohållbara situationer och skuldfällor för den enskilde.

Förslaget från oss röd-gröna innebär att det inte längre ska vara möjligt att ingå ett avtal muntligen vid telefonförsäljning eller uppsökande försäljning. Om samtalet leder till att parterna vill ingå ett avtal, ska säljaren skicka en bekräftelse av sitt anbud till konsumenten. För ett giltigt avtal ska det sedan krävas att konsumenten efter att telefonsamtalet är avslutat accepterar säljarens anbud. Både bekräftelsen och accepten ska vara skriftliga och kan skickas med exempelvis mejl, sms eller post. Om näringsidkaren trots att något avtal inte ingåtts på detta sätt ändå levererar en vara eller utför en tjänst, ska konsumenten inte vara skyldig att betala för den.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.