6 förslag – vi satsar på tågen!

Sverige ska åter bli ett av världens mest moderna tågländer. Vi presenterar sex förslag för bättre och snabbare tåg!

Järnvägen kommer ha en avgörande roll för att uppnå målet om att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland.  Sverige ska bli ett internationellt föredöme i omställning till hållbara transporter. Nu presenterar vi sex förslag för snabbare och bättre tåg i Sverige.

Klimatet kan inte vänta. Detta är investeringar som Sverige behöver göra nu!

1.  Snabbare tåg och nya spår

Genom att bygga nya stambanor för höghastighetståg ökar den totala kapaciteten i järnvägsnätet. Så skapas goda förutsättningar för att utöka godstrafiken på räls liksom den regionala tågpendlingen. Miljöpartiet vill att utbyggnad av moderna höghastighetsbanor ska ske så snabbt som möjligt och kan därför tänka sig att finansiera satsningen med hjälp av lånefinansiering. Parallellt med att nya stambanor för höghastighetståg byggs vill Miljöpartiet göra investeringar i andra nationella stråk, så som Norrlandskusten och Stockholm – Oslo.

2. Offensiv upprustning av befintlig järnväg

Parallellt med utbyggnad av höghastighetsbanor krävs offensiva satsningar på den befintliga järnvägen. Investeringar i järnvägen är inte ett val mellan höghastighetsbanor och att satsa på befintliga banor, ska vi nå våra klimatmål måste vi göra båda två. Ingen som idag pendlar med tåg ska få det svårare att göra det i framtiden, därför måste särskild omsorg tas om banor som används för regional pendling.

3. Nollvision för tågstrul

Miljöpartiet vill ha en nollvision för tågstrul. En nollvision för tågstrul bör antas av regering och riksdag och Trafikverket ska få i uppdrag att arbeta tillsammans med berörda parter för att det ska uppnås och bör utöver uppföljning och besiktning också bedriva delar av underhållet själva.

4. Tåg till Europa

Miljöpartiet vill att SJ får i uppdrag att både erbjuda attraktiva avgångar till våra grannländer samt att sälja biljetter till alla större städer i Europa. Sverige bör också agera pådrivande för att de europeiska tågbolagen samordnar en europeisk tidtabell mellan huvudstäder och andra viktiga orter, precis som det finns för flyg.

5. Ett nationellt biljettsystem

Miljöpartiet vill vi se ett nationellt, enhetligt biljettsystem för all järnvägs- och kollektivtrafik ska utvecklas och införas i hela Sverige. Systemet ska ge möjligheten att ha gemensamma rabattårskort som gäller i hela landet.

6. Mer gods på räls

För att minska utsläppen från godstransporterna vill Miljöpartiet att mer långväga gods ska gå på räls och till sjöss. Därför vill vi vid sidan av utbyggnad av järnvägen, införa en differentierad avståndsbaserad skatt på lastbilar, en så kallad vägslitageskatt.

2 kommentarer

  1. petter

    En nollvision med strul på höghastighetståg är en utopi ,sakta ner farten på samhället i stället. Skatta inte ihjäl transportsektorn som går på väg utan ha attraktiva transportkostnader på järnväg istället. Skatta transportsektorn på väg innebär en dödsdom för landsbygden och ditt senaste blogginlägg vad gäller Gröna jobb på landbygden. MP bara öser på med ideer före valet utan konsekvensanalyser.Ni ger med ena handen och tar med andra.

  2. Olle

    Trafikverket publicerade torsdag 15/2 diskret vad som borde vara dödsstöten för alla diskussioner om höghastighetståg. De har gjort en analys av det billigare alternativet att bygga för 250 km/h som skulle rädda projektet när kostnaderna för 320 km/h framstod som alltför bisarra. Kostnaderna (nuvärdeskalkyl) uppgår till 362 mdr kr. Alla nyttor (restider, miljöeffekter) uppgår till 90 mdr kr. Förlusten är alltså otroliga 272 mdr kr! I kommentarerna beskrivs effekterna på såväl persontrafik som godstrafik som marginella – helt enkelt eftersom det redan finns järnväg där den nya banvallen ska dras fram.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.