Petter Nilsson(SD)

Trygga ambulansflyg!

Morgonens livesändning:

Marlen Ottesen (SD), regionråd i skåne ställde upp o vara med på morgonens sändning, vid 7 en lördagsmorgon.

Ambulansflyget arbetar med patienttransporter, och är viktiga för att se till att Sveriges alla vårdplatser används effektivt. Innebär också en grundstomme för att se till en bra tillgänglighet och hälsoekonomi.
Ambulansflyg är också viktiga för att kunna transportera vårdpersonal med specialistkompetens, sjukvårdsutrustning eller organ vid donation.

De senaste tjugo åren har verksamheten fungerat bra, där bolaget Babcock har skött verksamheten.

En rapport kallad vård på vingar föreslog sedan att regioner tillsammans med fördel kunde upphandla flygambulans gemensamt. Rapporten föreslog inte att man skulle driva det i egen regi.
Men så blev det. Till och med mot förbundets egna förbundsordning.
Blev en massa andra grejjer man sku ha o. Nya överambitiösa flyg som kostar ordentligt som till och med bör fått miljöpartiet att ställa sig kritisk till inköpen. Åja.

Svenskt ambulansflyg gjorde fel när de beslutade att flyga i egen regi. Beslutet stred nämligen mot KSA:s egen förbundsordning enligt förvaltningsrätten i Umeå som upphäver beslutet.
Detta enligt VK.

Har själv problematiserat KSA:s agerande flitigt. Kanske mest uppmärksammat tillsammans med en rad Sverigedemokratiska regionråd i Dagens Samhälle.

Har även haft dialog med politiker av annan partifärg från andra delar av Sverige som tydligen deras regionala motsvarigheter i Västerbotten valt att inte lyssna till.

För knappt ett år sedan hade SD ett initiativ om att istället upphandla piloter. Detta gick samtliga övriga partier emot i Region Västerbotten.

Ytterst måste vi se till att flygambulansverksamheten fungerar bra, och då kan inte ideologiska skygglappar styra.

Samtidigt hamnar kommunalförbundet nu i en knivig sits, tack vare de politiker som löpande valt att strunta i problemet. Vilket för Region Västerbottens del inbegriper samtliga övriga partier. Tyvärr.

KSA har inte kommenterat kring hur detta kommer påverka deras verksamhet. Det är förståeligt. Är nog inte lättsamt för en tjänsteman att besvara en fredag-eftermiddag. Är själv förstås väldigt intresserad också, och även om jag beställt domen så lär jag inte ens hinna få den innan måndag.

Jag är i regel försiktig med att spekulera, men:
Oavsett vad det innebär för verksamheten så måste detta anses vara ett kvitto på fel begångna av politiker med allt för ambitiösa ideologiska mål. Mål som inneburit att ett kommunalförbund får monopolställning i flygambulansverksamheten.
Mål som ytterst äventyrat en viktig del i vår sjukvårdsapparat.

Och allt detta något som samtliga övriga partiers politiker aktivt arbetat för.

Vi lämnade in ett initiativ så sent som i juni förra året om att se till att upphandla piloter istället. Samtliga övriga partier avslog initiativet. Vissa av dessa politiker har också fört bra med väsen om hur de egentligen delar vår kritik.

Då måste man fråga sig vad det är som hägrar – och varför man inte kan verka för patienttryggheten i första hand i stället.

Som sagt, vi måste se till att trygga flygambulansverksamheten. Då kan inte ideologiska mål, eller skygglappar vara i vägen.