Lastbilar behövs, men tyvärr ökar utsläppen

Enligt en undersökning från trafikverket ökar utsläppen från lastbilar i Sverige kraftigt. När det gäller personbilar har det gått andra hållet. När det gäller satsningar på miljöåtgärder har det tyvärr lagts för lite fokus på lastbilarna. Lastbilars drivmedel är en viktig fråga och där finns det mycket att göra.

När det gäller lastbilarnas längd så tillåter vi i Sverige ekipage på drygt 25 meter, men EU har en standard på 18,7 meter. Sverige har fått kritik för det och det pågår förhandlingar om en förändrad lagstiftning. Skulle det bli ett förbud på långa lastbilar, så skulle antalet öka dramatiskt i Sverige. Det i sin tur skulle innebära ökade kostnader för transporter och även ökade utsläpp.

Jag tror att längre lastbilar är en lösning och det pågår ett test där Trafikverket i samarbete med industrin testar långa fordon för en bättre miljö. I testet har man en fordonskombination på 32 meter som kör styckegods i skytteltrafik mellan Göteborg och Malmö. Bilen är sju meter längre än den i dag tillåtna längden och har visat sig vara miljöeffektiv. Utsläppet per gods är betydligt mindre än för en vanlig lastbil. Förbrukningen på diesel ligger på cirka 4 liter milen jämfört med ett ekipage på 16,5 meter som drar cirka 3 liter.

Det finns även kritik mot att långa lastbilar är en trafikfara men enligt en studie av Chalmers, är de inblandade i färre svåra olyckor än korta lastbilar.Sen nämns det även ofta att lastbilar tar godstrafik från järnvägen, men ofta är det så att lastbilstransporter är en förutsättning för att kunna skeppa gods på järnvägen.

 

En kommentar

  1. Roger

    En stor del av den ökande lastbilstrafiken beror på dom utlänska lastbilarna som kör i Sverige .
    Chaufförerna från låglöne länder kör för en tredjedel av dom löner vi har , Dom tankar utanför landet och har i vissa fall tankbilar som kommer in i landet med bränsle till betydligt lägre pris än på pumpen här . Dom bedriver i många fall olaglig trafik . Jag rekomenderar alla att börja titta på reg plåtarna på tradarna ni kommer att bli förvånad över hur många som inte är svenska. Kolla drag bilen släpen kan vara svenskt. Dom kör för de mesta lastbilar som är 13,6m medans svenskarna kör 24m,
    det är inte svårt att räkna ut att det behövs 3 13,6m på 2 24m ekipage. Lika fullt gör inte politikerna ett dugg. Man skulle kunna ha en regel som säger att ett 13,6 m ekipage får bara köra ex 50 mil enkel väg om det blir längre ska trailern gå med tåg eller kopplas i hopp till ett 25,25m ekipage.
    Tack från en före detta tradar chaffis.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.